کرونا و بریتانیایی‌ها

گزارشی از جامعه بریتانیا در جریان همه‌گیری کووید-۱۹

چالش قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها و کمبود دستمال کاغذی به بریتانیا نیز رسید-JUSTIN TALLIS / AFP

در بریتانیا به طور معمول دوشنبه‌ها شلوغ‌ترین روز هفته است و ازدحام جمعیت به‌قدری است که به سختی می‌توان در مترو و اتوبوس جای ایستادن پیدا کرد. اما امروز خبری از آن همه جمعیت در وسائل نقلیه عمومی نبود. اخبار مربوط به ویروس کووید-۱۹ از تمام رسانه‌ها به گوش می‌رسد و در این چند روز اخیر بریتانیا با افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا روبرو بوده است.

بسیاری از مردم به شدت از روند گسترش این بیماری در بریتانیا نگران هستند و به همین دلیل دفتر نخست وزیری اعلام کرده که از امروز، اخبار و دستورالعمل‌های دولت در خصوص این بیماری مهلک  به صورت روزانه اطلاع رسانی خواهد شد. در همین حال بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در اولین جلسه اطلاع رسانی با حضور اصحاب رسانه شرکت کرد. در ابتدا  سعی کرد که سیاست‌های دولت را در مقابله با ویروس کرونا توصیف کند. دولت بریتانیا به رقم هشدارهای بسیار از طرف متخصصین پزشکی و علوم زیستی هنوز مقرراتی برای قرنطینه اعمال نکرده است. در همین جلسه آقای جانسون تشریح کرد که وی و تمام مسئولین مرتبط با سیستم درمانی و بهداشتی بریتانیا به دقت اوضاع را تحت نظر دارند. او در این جلسه از مردم خواست که تا حد امکان از سفرهای غیر ضروری و حضور در مراکز شلوغ خودداری کنند و از منزل کار خود را ادامه بدهند. او از کارفرمایان خواست که در صورت امکان این فرصت را برای کارمندان خود مهیا کنند.

همچنین  آقای جانسون تاکید کرد که اگر شخصی یا از اعضای خانواده علائم این بیماری را در خود دارند بایستی تا دو هفته از منزل خارج نشوند و از مراجعه مستقیم به مراکز درمانی و دارویی خودداری کنند. او از مردم خواست تا از سیستم تلفنی و اینترنتی سرویس سلامت ملی - ان اچ اس-  کمک بگیرند.

در طول دو هفته گذشته، بیشتر مردم بریتانیا از طریق ایمیل یا پیامک دستورالعمل‌هایی را برای مقابله با علائم بیماری کرونا از طرف دکتر خانوادگی خود دریافت کردند. در این دستورات از همه خواسته شد بود که اگر علائم ویروس کرونا را دارند از مراجعه حضوری به مراکز درمانی خودداری کنند و با شماره ۱۱۱ تماس بگیرند تا دستورات لازم را دریافت کنند. اما امروز پس از صحبت‌های آقای جانسون و تاکید او بر اینکه حضور در مراکز درمانی باید به حداقل برسد، مراکز درمانی قصد دارند تا تمام وقت‌های حضوری بیماران و پزشکان را به قرارهای تلفنی یا تصویری از راه دور تبدیل کنند. همچنین آقای جانسون از افراد بالای ۷۰ سال سن خواست تا خود را در خانه‌هاشان قرنطینه کنند تا احتمال مبتلا شدن به ویروس کووید-۱۹ را کاهش دهند. برخی خبرگزاریها اعلام کردند که احتمال دارد دولت در روزهای آینده برای افراد مسن قرنطینه را به صورت یک قانون الزام آور اعلام کند. در همین رابطه، کانال تلوزیونی بی‌بی‌سی انگلیسی با تعدادی از میانسالان مصاحبه‌هایی صورت داد و نظرات آنها را جویا شد. بعضی از آنها از این اخبار زیاد خشنود نبودند. خانم مسنی می‌گفت: «من خانوادهای ندارم و سال‌هاست که تنها زندگی میکنم. اگر دولت بخواهد قانون قرنطینه برای افراد بالای ۷۰ سال الزامی کند من چطور میتوانم مایحتاج خود را از بیرون از منزل تهیه کنم؟ او در حالیکه بغض کرده بود ادامه داد که من هرگز نمی‌خواهم در تنهایی و انزوا بمیرم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع قرنطینه افراد مسن در بریتانیا، منتقدین جدی دیگری هم دارد. در این کشور، مراکز نگهداری از سالمندان وجود دارد که به صورت روزانه به آنها سرویس‌هایی ارائه می‌کنند. افراد مسن برای مجموعه برنامه‌های ورزشی و تفریحی از صبح تا عصر در این مراکز حضور دارند و شب را در خانه‌های خود می‌گذرانند. مدیر یکی از این مراکز معتقد بود که اگر دولت این قانون را اعمال کند مشخص نیست که مراکز همچون ایج یوکی (Age UK) چگونه قادر خواهد بود که روزانه به  افراد مسن سرویس ارائه کند. 

موضوع چالش دیگری که این روزها انتقادات بسیاری را به سوی آقای جانسون نشانه رفته است، عدم تعطیلی مدارس توسط دولت است. در هفته‌های گذشته دولت بارها اعلام داشت که مدارس را تعطیل نخواهد کرد. در جلسه امروز نیز، آقای جانسون به ادامه کار مدارس تاکید داشت و ضمن توصیه‌های بهداشتی برای دانش آموزان، صحبت از احتمال تعطیلی مدارس در روزهای آینده کرد. او افزود، احتمال دارد که در روزهای آینده با افزایش تعداد مبتلایان دولت تعطیلی مدارس را اعلام کند اما زمان آن هنوز فرا نرسیده است.

در طرف مقابل، بسیاری از والدین از این تصمیم دولت ابراز نگرانی می‌کنند. اول از همه اینکه تعطیل نکردن مدارس همچنان موجب سفرهای روزانه شهری برای دانش آموزان و اولیای آنها می‌شود. بسیاری از دانش آموزان و اولیای آنها از وسائل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس برای رفت و آمد به مدارس استفاده می‌کنند که امکان ابتلا به بیماری کرونا را در آنها افزایش می‌دهد. بنابراین حتی با فرض اینکه بسیاری از پدر و مادرها امکان ماندن و کار کردن در خانه را داشته باشند باز نمی‌توانند در قرنطینه بمانند و باید همراه دانش آموزان رفت و آمد بیرون از خانه داشته باشند.

دومین انتقادی که به این عملکرد دولت وارد میشود تناقض در اهداف دولت برای بسته نگاه داشتن گردهماییهای با جمعیت بالاست. دولت از مردم خواسته است تا از حضور در مرکز اجتماعی مانند استادیوم‌های ورزشی و تفریحی اجتناب کنند. به همین دلیل مشخص نیست چطور دولت مدارس که به طور معمول چندین صد نفر دانش آموز دارد را جزو مجموعه‌های پرجمعیت به حساب نمی‌آورد. در بریتانیا بسیاری از مدارس مقاطع متوسطه و دبیرستان نزدیک به هزار تا دو هزار نفر دانش آموز دارد.

از همین رو، برخی والدین به صورت خود خواسته از فرستادن فرزندانشان به مدرسه اجتناب کرده و اعلام داشته‌اند سلامت فرزندان از اولویت بیشتری نسبت به درس و کلاس قرار دارد. گروهی نیز به نشانه اعتراض به تصمیمات دولت مبنی بر عدم تعطیلی مدارس و مراکز شهری با لباس‌های ایمنی سفید و ماسک روبروی دفتر نخست وزیری تحصن کرده بودند.

مدارس در طی این این روزها دستوراتی را برای تمام والدین ارسال کرده‌اند. آنها از والدین خواسته‌اند تا اگر نشانه‌ایی از بیماری کرونا در خانواده یا دانش آموزان وجود دارد آنها را ۱۴ روز در قرنطینه خانگی نگه دارند. بیشتر مدارس از والدین خواسته‌اند که در دوران تعطیلات عید پاک که در اواخر ماه مارس و آوریل هست به کشورهای مانند ایران، ایتالیا، چین و بسیاری دیگر سفر نکنند. هر چند کشور بریتانیا نیز در این روزها مانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کروناست.

آخرین وضعیت مواد غذایی در فروشگاههای بریتانیا

چالش قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها و کمبود دستمال کاغذی به بریتانیا نیز رسید. طی هفته‌های گذشته که اخبار بیماری کرونا به بریتانیا رسیده بود، بیشتر مردم به دنبال یافتن ژل های ضدعفونی دست بودند. تنها یک هفته  کافی بود تا بیشتر داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها خالی از ژل‌های ضد عفونی شوند. برخی از فروشندگان نیز محصولات ضدعفونی خود را به چند برابر قیمت به مشتری فروختند.

اما به نظر می‌رسد با شیوع هر چه بیشتر این بیماری در بریتانیا، ترس از مواجه با کمبود غذایی به بقیه محصولات نیز رسیده است. با مراجعه به بسیاری از فروشگاه‌های زنجیرهایی خواربار فروشی، می‌توان ترس مردم را برای خرید محصولات به راحتی دید. اگر چه در هفته‌های قبل، ابتدا فروشگاه‌های کوچک‌تر خالی از برخی محصولات بهداشتی مانند دستمال کاغذی شده بود اما امروز این کمبود به فروشگاه بسیار بزرگ لندن هم سرایت کرده است. با مراجعه به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای تسکو در لندن، با قفسه‌های خالی از بسیار از مواد شوینده و ضد عفونی روبرو شدم. هر چند این خالی بودن زیاد دور از انتظار نبود اما آنچه بسیار شوک آور بود، خالی بودن قفسه‌های مواد خوراکی مانند آرد، پاستا و به خصوص مواد کنسروی بود. در اکثر فروشگاه‌ها مردم از ترس قرنطینه و نبود مواد غذایی کافی برای هفته‌های آینده به سمت موادی که قابلیت نگهداری طولانی مدت دارند هجوم بردهاند. موادی مانند شیر و محصولات لبنی با ماندگاری طولانی که این روزها در بریتانیا کمیاب شده است. یخچال‌های مواد یخ زده و فریزری نیز تقریبا خالی از جنس شده است.

از خانمی که در حال خرید تعداد زیادی پاستا و محصولات ایتالیایی بود پرسیدم علت این حجم بالای خرید موضوع کمبود مواد غذایی در بریتانیا است؟ او پاسخ داد که عمده نگرانی او این است که بسیاری از کشورهای تولید کننده محصولات غذایی مانند ایتالیا با قرنطینه کامل مواجه شده‌اند بنابراین حتی اگر بریتانیا با مشکل قرنطینه مواجه نشود اما واردات از دیگر کشورهای اروپایی به حداقل خواهد رسید.

ترس از کمبود مواد غذایی حتی به قفسه‌های آب معدنی هم رسیده است. از کسانی که  تعداد زیادی آب معدنی خرید کرده بودند علت را جویا شدم و آنها نگران بودند که در روزهای قرنطینه دولت مجبور به قطع آب و برق شود و از این جهت میخواستند که آمادگی مقابله با آن را داشته باشند.

اگر چه اعضای دولت در تمام مصاحبه‌های خود مدام به مردم یاد آور می‌شوند که نیازی به نگرانی در مورد تهیه مواد غذایی وجود ندارد اما مردم همچنان در صف خرید ساعت‌ها انتظار می‌کشند.

مت هنکوک، وزیر بهداشت و سلامت عمومی در مصاحبه ایی تلویزیونی اعلام کرد که مردم باید به صورت جدی به مقدار خریدهای خواربار خود فکر کنند؛ چرا که خریدهای با حجم بالا موجب می‌شود تا دیگران در تهیه نیازهای ضروری خود با مشکل مواجه شوند؛ هر چند دولت بریتانیا در حال حاضر برای ارائه مواد و نیازهای اساسی مردم جای نگرانی ندارد و در این مورد می‌تواند اطمینان کافی را به شهروندان بریتانیا بدهد.

در نهایت در روزهای آینده، با رصد تعداد مبتلایان به بیماری مهلک کرونا می‌توان دریافت که سیاست‌های دولت آقای جانسون برای عدم اعلام تعطیلی مراکز عمومی و مدارس تا چه اندازه درست بوده است. شاید هم آفتاب بهاری و گرمای ناگهانی در بهار به کمک مردم بریتانیا بیاید تا آنها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و درگیر با بیماری کرونا قربانیان کمتری داشته باشند. اما آنچه در پایان عمر این بیماری مهلک باقی خواهد ماند نتایج عملکرد دولت‌های مختلف دنیا در شرایطی بحرانی و روبرو شدن با بیماری‌های مهلک است.    

بیشتر از جهان