کرونا در اروپا؛ ورود خارجی‌ها به داخل اتحادیه محدود می‌شود

جاده‌های اتحادیه اروپا به «خطوط سبز» برای امدادرسانی مجهز می‌شوند

اتحادیه اروپا ورود غیرضروری خارجی‌ها را محدود می‌کند-Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

اتحادیه اروپا ورود «غیرلازم» خارجی‌ها را به محدوده اتحادیه ممنوع می‌کند. این چشمگیرترین اقدامی است که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در قاره اروپا انجام گرفته است.

تنها ساکنان، افراد خانواده و کارکنان لازم – کارشناسان و کادر پزشکی –ازاین قاعده که فعلا برای یک ماه درنظر گرفته شده است، مستثنی خواهند بود. اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده است که در جاده‌ها، خطوطی موسوم به «خطوط سبز» برای اولویت دادن به حمل و نقل ابزار پزشکی، خدمات اورژانس و مواد غذایی اختصاص داده خواهد شد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفته است که این اقدام برای کاهش سرعت گسترش بیماری لازم است.

خانم فون در لاین در پی یک «تله کنفرانس» با رهبران کشورهای عضو «جی ۷»، گفت:«باید اقدامات بیشتری برای کاهش فشار عظیم بر دوش سیستم بهداشتی انجام شود.»

او افزود: «می دانیم که هر اقدامی که از ارتباط و تماس اجتماعی کم کند، از سرعت کاهش ویروس هم خواهد کاست. هرچه کمتر سفر کنید، بیشتر می‌توانیم ویروس را کنترل کنیم.»

اقدام اتحادیه اروپا در ممنوعیت ورود خارجیان، بوریس جانسون را بیش از پیش تحت فشار خواهد گذاشت که با ایستادگی در برابر اعمال محدودیت‌های سختگیرانه علیه کرونا، خود را در گوشه قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا در تضاد با بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا می‌گوید، هنوز زود است که مدارس در این کشور تعطیل شود و از اجتماع مردم در مراکز تفریح جلوگیری، یا مرزهای کشور مسدود شوند.

هرچند بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کرده است، اما شهروندانش از ممنوعیت سفر به سایر کشورهای اتحادیه مستثنی خواهند بود، زیرا دوره انتقالی برگزیت به معنای ادامه سفر و حرکت آزاد بریتانیایی‌ها در اتحادیه است.

خانم فون در لاین گفت: «شهروندان بریتانیا شهروندان اروپا هستند. هیچ محدودیتی برای سفر بریتانیایی‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا وجود ندارد.»

او همچنین گفت، در میان افرادی که این مقررات شامل حالشان نمی‌شود، مسئولان حمل و نقل کالا هستند، زیرا «جریان ورود کالا به اتحادیه اروپا باید ادامه یابد.»  کسانی که برای کار میان مرزهای اروپا تردد می‌کنند، نیز از این قاعده مستثنی هستند. 

خانم فون در لاین ضمن اعلام این که این مقررات مقدمتا برای ۳۰ روز درنظر گرفته شده است، گفت: «ممکن است در صورت لزوم مقررات تمدید شود.» 

با افزایش چشمگیر موارد کرونا در اروپا و اقدامات یکجانبه اعضای اتحادیه برای بستن مرزهاشان، بروکسل ناگزیر از اعلام اقداماتی در این زمینه شد.

این مقررات شامل کشورهای عضو «شنگن» حرکت آزاد در اروپا می‌شود که ۲۲ کشور عضو اتحادیه به علاوه ایسلند، نروژ، سوئیس و لیختن‌اشتاین را در بر می‌گیرد.

چهار کشور عضو اتحادیه اروپا که اعضای شنگن نیستند، قبرس، کرواسی، رومانی و بلغارستان،  نیز این مقررات را رعایت خوهند کرد.

رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد که «این اقدامات تنها با هماهنگی اعضا موثر خواهد بود.

هرچند مقررات اعلام شده توسط اتحادیه اروپا باید از طرف رهبران کشورهای عضو تایید شود، اما به نظر نمی‌رسد که مانعی در راه انجام آن باشد، زیرا این اقدامات پس از مشاوره با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اعلام شده است.

© The Independent