پیش‌بینی گسترش کرونا درافغانستان

گروه بزرگی از مردم باور دارند که کرونا آنان را مبتلا نمی‌کند، چرا که مسلمانان در مقابل این ویروس ایمنی دارند

کارکنان بهداشت در کابل - Reuters

 

به نظر می‌رسد که دوره آرامش پیش از توفان کرونا در افغانستان به سر رسیده و روند گسترش این ویروس آغاز شده باشد. روز دوشنبه وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که آلودگی به ویروس کرونا در هفت استان افغانستان گزارش و تعداد بیماران مبتلا به آن به ۲۱ نفر رسیده است. وزارت بهداشت می‌گوید تا دوشنبه صبح، ۲۶۳ مورد مشکوک به ابتلا به کرونا در افغانستان در آزمایشگاه‌های کابل آزمایش شده‌اند که از این میان نتیجه ۲۱ مورد مثبت بوده و بقیه منفی بوده است. این وزارت همچنین گفته است که تا کنون نزدیک به هزار تخت در سراسر افغانستان برای بیماران احتمالی کرونا در نظر گرفته شده است. به گفته این وزارت، اکثریت افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند، از کشور ایران وارد افغانستان شده‌اند. 

بازگشت مهاجران افغان از ایران به دلیل گسترش ویروس کرونا در این کشور، سرعت بیشتری یافته است و به گفته وزارت مهاجران افغانستان، روزانه نزدیک به ۱۵ هزار نفر از ایران وارد افغانستان می‌شوند‌. همزمان با گسترش کرونا در هفت استان، دولت افغانستان نیز تدابیر خود را برای مبارزه با این ویروس افزایش داده است. 

«کمیته ارتباطات عممومی برای پیشگیری از  شیوع ویروس کرونا» که به تازگی از سوی دولت ایجاد شده، در نخستین اقدام خود از وزارت کشور خواسته است تا تمامی سالن‌های برگزاری جشن عروسی، حمام‌های عمومی، مراکز سونا‌ و استخر‌های شنا را بسته کند. همچنین، دولت به ادارات دولتی توصیه کرده است تا از کارمندانی که سن آن‌ها بالا تر از ۵۸ سال است، خواسته شود که به مرخصی سه هفته‌ای بروند. مدارس، دانشگاه‌ها و نهاد‌های آموزشی خصوصی تا آخر ماه فروردین تعطیل شده‌اند  و امتحان کنکور سراسری نیز در هفت استان به تاخیر افتاده است. دولت از چند نهاد مهم  نیز که مراجعان بسیاری دارند، از جمله ادارات توزیع گذرنامه و شناسنامه، خواسته است تا راه‌های جایگزینی برای ارائه خدمات در نظر بگیرند. 

دولت همچنین به ادارات دولتی توصیه کرده است تا نکات ایمنی را در مورد بیماری کرونا در نظر بگیرند هرچند که ادارات دولتی از چند روز پیش به این سو تدابیر بهداشتی خود را افزایش داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، متاسفانه در افغانستان آنگونه که باید، در مقابل گسترش ویروس کرونا برنامه‌ریزی درستی نشده است. مجلس نمایندگان روز یکشنبه دو وزیر بهداشت و مهاجران را برای دادن گزارش در مورد برنامه‌ها و تدابیر پیش‌گیرانه در مقابل ویروس کرونا احضار کرد. نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت گفتند که این نهاد چندان که لازم بوده، در مقابل این ویروس تدابیر پیشگیرانه اتخاذ نکرده است. همچنین، نمایندگان گفتند که وزارت بهداشت تعداد واقعی آمار مبتلا شده‌ها را پنهان می‌کند. وزیر مهاجران نیز گفت که بستن مرز‌ها و جلوگیری از ورود مهاجران به افغانستان ممکن نیست. وی گفت، در واقع مهاجران از ترس ویروس کرونا از ایران فرار می‌کنند. به گفته وزیر مهاجران، تا کنون ده‌ها مهاجر افغان در ایران به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. 

از سوی دیگر، برخورد مردم نیز با ویروس کرونا به شدت سهل‌انگارانه  بوده است. بخش زیادی از مردم باور دارند که ویروس کرونا آنان را مبتلا نمی‌کند، زیرا به عقیده آنان مسلمانان در مقابل این ویروس ایمنی دارند. با این که وزارت حج و اوقاف افغانستان به همه امام جمعه‌های مساجد توصیه کرده است تا مسایل ایمنی در مقابل کرونا را از طریق منابر تبلیغ کنند، اما برعکس، تعدادی از این امام‌ها در تبلیغات‌شان افغان‌ها را در مقابل کرونا ایمن می‌دانند. آنان با نسبت دادن این مرض به «کافران» می‌گویند که مسلمان‌ها در مقابل این ویروس مصونند. 

با این حال، بازار‌ها در افغانستان به دلیل شیوع ویروس کرونا تکان خورده است. قیمت مواد اولیه به شدت بالا رفته است و مواد بهداشتی، به خصوص ماسک، ضدعفونی کننده‌ها و دستکش، کمیاب یا نایاب شده است. مردم همچنین با هجوم به بانک‌ها در حال بیرون آوردن پول از حساب‌های خود هستند. هر چند فعالیت بانک‌ها به صورت عادی در حال جریان است، اما بسیاری باور دارند که احتمال بسته شدن بانک‌ها نیز دور از ذهن نیست. در عین حال، با هجوم مشتریان به بانک‌ها، احتمال می‌رود که بیشتر بانک‌ها دچار کمبود اسکناس شوند. 

هرچند هنوز آمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان در حد بسیار پایینی قرار دارد، اما پیش‌بینی می‌شود ظرف دو هفته آینده آمار یکباره و به سرعت بالا برود. زیرا به باور تعدادی از پزشکان افغانستان، ویروس کرونا وارد چرخه اجتماعی کشور شده است. 

بیشتر از