بسته شدن مرزهای اروپا همزمان با تلفات صعودی کرونا در ایتالیا و اسپانیا

بیش از صد میلیون نفر در قرنطینه‌اند و زندگی روزانه متوقف شده است

پلیس آلمان در حال بررسی خودروها در مرز دانمارک، ۱۶ مارس- CLAUS FISKER / RITZAU SCANPIX / AFP

 

تلاش برای کند کردن همه‌گیری ویروس کرونا سبب شده است در سراسر اروپا مرزها را ببندند و محدودیت‌های مسافرتی اعمال کنند و همزمان آمار جان‌باختگان کرونا در ایتالیا از مرز ۱۸۰۰ نفر گذشته است.

مقامات ایتالیا در روز یک‌شنبه تایید کردند که ۳۶۸ نفر دیگر در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که نشان‌گر۲۵ درصد افزایش در عرض ۲۴ ساعت است و شمار کل مبتلایان هم به ۲۵هزار نفر رسید.

در اسپانیا که نخستین روز قرنطینه سراسری شروع شده است، آمار تلفات بیش از دو برابر شد و به ۲۸۸ نفر رسید. متخصصان نظامی که لباس ایمنی به تن داشتند، به ایستگاه‌های قطار مواد ضدعفونی‌کننده پاشیدند و نیروهای پلیس که ماسک به صورت داشتند به افرادی که در خیابان می‌دیدند دستور می‌دادند به خانه برگردند. این در حالی است که مردم جلوی فروشگاه‌های مواد غذایی صف کشیده بودند.

با توجه به این که اکنون محدودیت‌های سراسری در ایتالیا به حدود یک هفته رسیده است، بیش از ۱۰۵ میلیون نفر در اروپا در حالت قرنطینه قرار دارند و کشورهای دیگری هم در روزها یا هفته‌های آینده از آن‌ها پیروی خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا که هنوز برای فعالیت‌های روزمره محدودیتی نگذاشته، می‌گوید که می‌خواهد همین هفته اختیارات حالت اضطراری را اعلام ‌کند. از سوی دیگر فروشگاه‌های مواد غذایی از مردم خواسته‌اند وحشت نکنند و برای خرید کاغذ توالت و سایر اقلام ضروری هجوم نیاورند.

صدها گردشگر بریتانیایی هم‌چنان در یک کشتی سیاحتی در دریای کارائیب گرفتارند و این در حالی است که هفته پیش آزمایش کرونای چهار خدمه و یک مسافر این کشتی مثبت شده است. باربادوس و باهاما از ورود مسافران کشتی «ام اس برایمار» به خاک‌شان جلوگیری کرده‌اند و این کشتی اگر نتواند اجازه پهلو گرفتن در بندری در همان نزدیکی را بگیرد ناچار خواهد بود طی سفری ده روزه راهی ساوت‌همپتون شود.

شرکت فرد اولسن، که صاحب این کشتی است برای اطمینان خاطر دادن به بستگان مسافران کشتی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کافه‌های درون کشتی هم‌چنان باز است و تمام مسافران از بسته‌ نوشیدنی اضافه برخوردار می‌شوند.

طبق اخبار منتشره، در فرانسه که اکثر فروشگاه‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌ها تعطیل شده است، دولت در حال تهیه بخش‌نامه‌ای است که مردم را ملزم به ماندن در خانه می‌کند.

آلمان برای مقابله با این بیماری همه‌گیر و جلوگیری از هجوم اتباع خارجی به فروشگاه‌ها می‌خواهد از دوشنبه مرزهای خود را با فرانسه، اتریش و سوئیس ببندد.

سباستین کورتز صدراعظم اتریش نیز اعلام کرد که می‌خواهد برای سفرهای درون‌کشوری محدودیت‌هایی وضع کند. او گفت مردم «فقط می‌توانند تنها یا به همراه هم‌خانه‌ای‌شان» از خانه بیرون بیایند. لهستان و لیتوانی نیز در حال بستن مرزها هستند.

این در حالی است که دولت ایرلند تمام کافه‌ها را به مدت دو هفته (از جمله در روز پاتریک مقدس) تعطیل کرده و به مردم هشدار داده در خانه‌ مهمانی برگزار نکنند.

لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند گفت: «گزارش‌هایی که از بی‌ملاحظگی دیشب برخی مردم در بعضی کافه‌ها به دست ما رسیده نشان می‌دهد این اقدام برای حفظ بهداشت عمومی ضروری بوده است.»

هلند تمامی مدارس، مهدکودک‌ها، رستوران‌‌ها، میخانه‌ها، «کافه‌های» فروشنده حشیش و باشگاه‌های شبانه را تا ۶ آوریل تعطیل کرد. ترکیه نیز اعلام کرد کافه‌ها و باشگاه‌های شبانه از دوشنبه تعطیل خواهند بود.

از سوی دیگر مراکش تمام پروازهای بین‌المللی خود را به حالت تعلیق درآورد، سنگال تمامی گردهمایی‌های عمومی را به مدت یک ماه تعطیل کرد و مقامات اسلامی اعلام کردند مسجدالاقصی در شهر بیت‌المقدس که سومین مکان مقدس مسلمانان است، تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent