نود درصد مردم جهان علیه زنان مغرضانه فکر می‌کنند

این اولین «شاخص هنجار اجتماعی جنسیتی» است که از سوی ملل متحد منتشر شده است

زنی همراه فرزندش در یک تجمع مربوط به دفاع از حقوق زنان در برزیل.
Carl DE SOUZA / AFP

تقریبا ۹۰ درصد مردم جهان علیه زنان تفکرات مغرضانه دارند. این نتیجه‌گیری، از جمله یافته‌های برنامه توسعه سازمان ملل متحد است که به تازگی انتشار یافته است. 

علی‌رغم گام‌هایی که برای تنگ‌تر کردن شکاف موجود برداشته شده است، ۹۱ درصد مردان و ۸۶ درصد از زنان در مسایل سیاسی، اقتصادی، آموزشی، خشونت یا حق بچه‌دارشدن، دست‌کم یک باور مغرضانه علیه زنان دارند. 

این اولین «شاخص هنجار اجتماعی جنسیتی» است که از سوی دفتر توسعه ملل متحد انتشار یافته است و از تحلیل داده‌های ۷۵ کشور که ۸۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، نتیجه‌گیری شده است. 

 این تحقیق می‌گوید، تقریبا ۵۰ درصد از سیاستمداران ارشد مرد هستند و بیش از ۴۰ درصد، معتقدند که مردان، رهبران تجاری بهتری می‌شوند. 

یک سوم مردان و زنان فکر می‌کنند این که مرد همسرش را کتک بزند، قابل قبول است. 

این داده‌ها بین‌ سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ و همچنین ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ جمع‌آوری شده است. 

از میان ۷۵ کشور مورد مطالعه، تنها شش کشور بودند که اکثریت مردمشان هیچ تفکر مغرضانه‌ای علیه زنان نشان ندادند. 

حتی در آندورا، استرالیا، هلند، نیوزیلند، نروژ و سوئد که جوامعی پیشرو به حساب می‌آیند، تنها نیمی از جمعیت کاملا عاری از تفکرات مغرضانه ناشی از تعصبات جنسیتی هستند. 

پدرو کنسیچائو، مدیر دفتر گزارش توسعه انسانی در سازمان ملل متحد، درباره یافته‌های اخیر گفت: «همه ما می‌دانیم که در یک جهان مردسالار زندگی می‌کنیم، اما با این گزارش می‌توانیم باورهای مغرضانه را با عدد و رقم نشان دهیم.»

او افزود:‌ «و این ارقام، به نظر من شوکه‌کننده است.» 

او گفت مشکل اینجاست که در برخی جاها، وضع در حال بدتر شدن است. او گفت:  «اگر میانگین کلی اطلاعاتی که داریم در نظر بگیرید، نشان می‌دهیم که به شکل میانگین در حال پس‌روی هستیم،  و پیش‌فرض‌ها به جای کاهش یافتن، در حال رشد هستند.»

به عنوان مثال سوئد، در کنار سودان، هند، رواندا و برزیل، یکی از چندین کشوری بود که در آن شمار افرادی که دست‌کم به یک باور مغرضانه (علیه زنان) اعتقاد داشته باشند، طی ۹ سال گذشته افزایش نشان داده است. 

بیش از نیمی از افراد در بریتانیا و ایالات متحده، دست‌کم به یک مورد پیش‌فرض جنسیتی علیه زنان باور دارند. 

در نتیجه این گزارش، دفتر توسعه سازمان ملل متحد از دولت‌ها می‌خواهد تا قوانین و سیاست‌هایی را معرفی کنند که به تعصب جنسیتی نهادینه شده‌ای که در این تحقیق نشان داده شده است، رسیدگی کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی