برای مهار کرونا، اسپانیا با ۴۷ میلیون نفر جمعیت ۱۵ روز قرنطینه می‌شود

اسپانیا با ۶۲۵۰ بیمار و ۱۹۳ مورد مرگ، پس از ایتالیا دومین کشور آسیب‌دیده از کرونا است

یک کاریکاتوریست در محله مرکزی شهر مادرید در انتظار مشتری در جایی که پیش از این پر از گردشگر بود.
JAVIER SORIANO / AFP

اسپانیا اعلام کرده است که کل جمعیت ۴۷ میلیون نفری کشور را به مدت پانزده روز تحت قرنطینه محدود قرار داده است. اسپانیا یکی از آخرین کشورهای اروپایی است که با هدف متوقف کردن روند شیوع ویروس کرونا، دست به اقدامات اضطراری می‌زند.

در حالی که تعداد مبتلایان به آن بیماری در جهان از مرز ۱۴۰ هزار نفر و تلفات آن از ۵۰۰۰ نفر می‌گذرد، نخست وزیر اسپانیا گفت از مردم خواسته خواهد شد که از خانه‌هاشان خارج نشوند. تنها موارد استثنا، کسانی خواهند بود که به قصد خرید مواد غذایی یا رفتن به سر کار از خانه خارج می‌شوند.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، در یک نطق تلویزیونی گفت:«می‌خواهم به کارگران و کارمندان، کسانی که کار آزاد دارند و واحدهای بازرگانی، بگویم که دولت اسپانیا تمام تلاش خود را می‌کند تا پیامد این بحران را تخفیف دهد. از هم‌اکنون وارد مرحله جدیدی می‌شویم. در اعمال هر اقدامی که بتواند ویروس را شکست، دهد تردید نخواهیم کرد. ما سلامت (مردم) را در الویت قرار می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خط مشی مقامات مادرید مشابه سیاست‌های ایتالیا در مقابله با کووید ۱۹ است و این در حالی است که هیچ‌یک از این دو کشور نتوانسته‌اند شیوع ویروس را  به یک ناحیه از کشور محدود کنند.

مقامات بهداشتی اسپانیا در روز شنبه گفتند از اواخر ژانویه که نخستین مورد ابتلا به بیماری گزارش شد، تاکنون ۵۷۵۳ نفر که نیمی از آنها ساکن مادرید، پایتخت آن کشورهستند به ویروس آلوده شده‌اند. این آمار معرف افزایش ۱۵۰۰ مورد بیماری تنها در ۲۴ ساعت است.  

آقای سانچز گفت، کلیه واحدهای پلیس از جمله پلیس منطقه‌ای، تحت فرماندهی وزارت کشور قرار می‌گیرند و نیروهای مسلح به حال آماده باش درمی‌آیند.

او افزود: «در هر لحظه و در هر زمان که لازم باشد، آماده استقرار نیروهای مسلح هستیم.»

بنا به دستور دولت، مردم تنها اجازه دارند برای رفتن به سر کار، خرید مواد غذایی و دارو، رجوع به مراکز درمانی و دیدار از سالمندان، کودکان و کسانی که به آنها متکی هستند، از خانه خارج شوند. این محدودیت‌ها به فوریت به اجرا گذاشته شده است.

دولت اسپانیا همچنین کلیه رستوران‌ها، میخانه‌ها، هتل‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و نیز فروشگاه‌های لوازم غیرضروری را تعطیل کرده است. این اقدامات در نواحی و مناطقی که کرونا در آن شیوع بیشتری داشته است، هم‌اکنون در پیش گرفته شده است.

مقررات وضع اضطراری به دولت اختیار می‌دهد که کنترل بیمارستان‌های خصوصی را نیز با هدف تقویت خدمات بهداشتی دولتی که ظرفیت آن  در پایتخت و دیگر نواحی لبریز شده است، در دست گیرد.

به گزارش رسانه دولتی «تی وی ای»، اسپانیا با ۶۲۵۰ بیمار و ۱۹۳ مورد مرگ، پس از ایتالیا با بیشترین معضلات ناشی از ویروس کرونا رو‌به‌رو بوده است. تنها در روز جمعه ۱۲۰ نفر از عوارض کووید ۱۹ درگذشتند.

ایتالیا در روز ۹ مارس مسافرت از منطقه شمالی کشور به سایر نواحی آن را ممنوع اعلام کرد. در حال حاضر در استان‌های شمالی ایتالیا ۹۰۰۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. در روز ۱۱ مارس نیز دولت کلیه فروشگاه‌ها (جز برخی سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها) را تعطیل کرد. 

در ایالات متحده، دونالد ترامپ ضمن اشاره به احتمال محدویت‌های دیگر، به مردم توصیه کرده است که از هرگونه سفر خودداری کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان