معاون وزارت بهداشت: کرونا از مدت‌ها قبل در ایران شایع شده بود

دکتر ملک‌زاده: بیماری کووید-۱۹ از سوی مقامات بهداشتی به اسم آنفولانزا اعلام می‌شد

روز گذشته یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت در مصاحبه با صداوسیما گفت که از مدت‌ها قبل کرونا در ایران شایع شده بود و مقامات بهداشتی آن را آنفولانزا اعلام کرده بودند.

ایرج ملک زاده، معاون کنونی وزارت بهداشت و وزیر اسبق در همین وزارتخانه گفته است که ایران بنا به ملاحظاتی اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام نداده است: «این ویروس از قبل وارد ایران شده بود؛ ما چون همزمان اپیدمی آنفولانزا هم در کشور داشتیم. خیلی از اینها تصور می‌شد آنفولانزای H1N1 است و به همین علت، تصور این بود که آنفلوانزا هست و چین هم اعلام نکرده بود و قطعاً ما هم باید هشیارانه‌تر عمل می‌کردیم. فکر می‌کنم قدری تاخیر در اعلام داشتیم.»

این مقام وزارت بهداشت می‌گوید که ایران تنها زمانی ثبت اولین مورد کرونا را اعلام کرد که بحران شیوع کرونا در قم و شهرهای دیگر به پیک خود رسیده بود: «این بیماری تنفسی به خصوص در قم و در برخی شهرهای دیگر داشتیم و همه آنها را به حساب آنفولانزا گذاشتیم، تا موقعی که نزدیک به پیک شدیم و چین هم اعلام کرد و تست‌ها و کیت‌های آن وارد ایران شد توانستیم اعلام کنیم»

در روزهای گذشته گروهی از روزنامه‌نگاران و مقام‌های سیاسی نیز این موضوع را اعلام کرده بودند. برخی از این روزنامه‌نگاران از جمله حسین دهباشی و مصطفی فقیهی از سوی سازمان اطلاعات سپاه احضار و به آن‌ها در مورد اظهاراتشان هشدار داده شده است. همچنین خبرهای تایید نشده‌ای مبنی بر زندانی شدن فقیهی، صاحب‌امتیاز سایت انتخاب در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بعد تکذیب شد.

مقام‌های ایران روز ۳۰ بهمن ثبت نخستین موارد کرونا را اعلام کردند. بنا به اعلام وزارت بهداشت این دو نفر از تاجرانی بودند که به چین رفت‌وآمد داشتند. یک هفته پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران (هفتم اسفندماه) محققان دانشگاه تورنتو تعداد مبتلایان ایرانی را بیش از ۱۸ هزار نفر اعلام کردند. در نقابل وزارت بهداشت و رییس‌جمهور ایران گفتند که آمار کاملا درست است و چیزی برای مخفی کردن وجود ندارد. 

هفته گذشته نیز روزنامه واشنگتنپست گزارشی منتشر کرد که در آن حفر گورهای دسته‌جمعی تنها دو روز پس از اعلام نخستین موارد کرونا نشان داده می‌شود.

شواهد انتشاریافته در این گزارش نشان می‌دهد که مقامات ایرانی خود را برای مرگ تعداد زیادی از افراد آماده کرده‌بودند و آگاهی آن‌ها از شیوع کرونا در ایران به مدت‌ها قبل از ۳۰ بهمن‌ماه بازمی‌گردد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بین روزهای دوم تا هفتم اسفندماه، خاکبرداری برای دفن قربانیان در دو محوطه بزرگ ۹۰ متری درگورستان قم انجام شده است.

کرونا، جنگ بیولوژیک نیست! 

معاون وزارت بهداشت ایران در مصاحبه روز گذشته خود فرضیه «جنگ بیولوژیک» بودن بیماری کووید-۱۹ را نیز رد کرده است. رهبر جمهوری اسلامی و گروهی از سرداران سپاه در روزهای گذشته از وجود قرائن و شواهدی مبنی بر امکان وقوع بیوتروریسم از طریق انتشار ویروس کرونا سخن گفته‌اند. علی خامنه‌ای بر این اساس روز چهارشنبه از ستادکل نیروهای مسلح  خواست تا قرارگاه دفاع بیولوژیک را در سراسر کشور و با مشارکت همه نیروهای مسلح ایران تشکیل دهد.

ایرج ملکی در رابطه با نقش احتمالی آمریکا یا کشوری دیگر برای شیوع تعمدی یک ویروس جدید و خطرناک در سطح جهانی می‌گوید: «برآوردهایی که ما داریم این (جنگ بیولوژیک) نیست. در حقیقت اپیدمی‌های دیگری هم داشته‌ایم. این جنگ بیولوژیک نبوده و خواهید دید خود آمریکا بیش از همه از این ویروس آسیب خواهد دید.»

بیشتر از