ابتلا به کرونا سبب مصونیت از این بیماری در آینده می‌شود؟

مصونیت از کرونا؛ به موضوع مورد بحث میان دانشمندان جهانی تبدیل شده است

اکثر افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، علایمی خفیف از خود نشان می‌دهند و بهبود می‌یابند- عکس: AFP

با شیوع این بیماری عالم‌گیر در سراسر جهان، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا به ۱۴۲ هزار نفر رسید.

با این وجود، آمارهای تازه همچنین حاکی از بهبود بیش از ۷۰ هزار نفر از مبتلایان است که اکثرشان در چین، مرکز شیوع این بیماری، قرار دارند.

گرچه نرخ بهبودی امیدبخش است، اما بدان معنی نیست که افرادی که یک بار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند (و بهبود یافته‌اند) دیگر در معرض خطر نباشند. زیرا به اعتقاد کارشناسان، ابتلا به ویروس بدان معنی نیست که ابتلای مجدد به آن دیگر ممکن یا محتمل نیست.

در ادامه، تمام نکاتی را که باید درباره مصونیت در برابر ویروس کرونا و ابتلای بیش از یک بار به این ویروس بدانید، مرور می‌کنیم.

اگر از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یابید، آیا نسبت به آن مصون خواهید شد؟

تا کنون بیش از ۵ هزار مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان گزارش شده است. با این وجود، به گزارش سازمان جهانی بهداشت اکثر افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، علایمی خفیف از خود نشان می‌دهند و بهبود می‌یابند.

به گفته لی کینگیوان، دبیر بخش جلوگیری و درمان ذات‌الریه در «بیمارستان دوستی چین و ژاپن» در پکن، کسانی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند یک پادتن محافظتی برای مقابله با آن تولید می‌کنند، ولی مشخص نیست که این محافظت تا چه مدتی ادامه خواهد داشت.

آقای لی به یو اس ای تودی گفته است: «با این وجود، در بعضی افراد این پادتن چندان دوام نمی‌آورد و برای بسیاری از مبتلایانی که از بیماری بهبود یافته‌اند، احتمال دوباره عود کردن آن وجود دارد.»

در حال حاضر پزشکان معتقدند که این ویروس در کودکان «حداقل باعث به وجود آمدن مصونیتی کوتاه مدت» می‌شود.

دکتر پیتر جونگ، استادیار طب اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس در شهر هیوستون، به هافینگتن پست گفت: «هیچ کس بااطمینان نمی‌داند، ولی اکثر کودکان به احتمال زیاد حداقل مصونیتی کوتاه مدت در برابر ویروس کرونایی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، خواهند داشت. اما همان‌طور که آنفولانزا می‌تواند تکامل یابد، کووید-۱۹ هم ممکن است به نحوی تحول یابد که سبب ابتلای مجدد فرد بهبودیافته شود.»

با این حال، به گفته دکتر استیون گلاکمن، پزشک بیماری‌های مسری در بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیا و دبیر پزشکی بیمارستان جهانی دانشگاه پنسیلوانیا، بسیار محتمل به نظر می‌رسد که افراد پس از ابتلا نسبت به آن مصونیت داشته باشند. این امر درباره دیگر گونه‌های ویروس کرونا نیز صادق است.

او توضیح داد: «ویروس‌های کرونا جدید نیستند، بلکه از دیرباز و به گونه‌هایی فراوان در میان ما حضور داشته‌اند و نه فقط انسان، بلکه سایر موجودات نیز به آنها مبتلا می‌شوند. پس به طور کلی اطلاعات ما درباره ویروس‌های کرونا کم نیست. در اکثر موارد احساس می‌شود که وقتی یک گونه خاص از ویروس کرونا را گرفتید، دیگر نسبت به آن مصون خواهید شد. ما هنوز اطلاعات کافی درباره ویروس کرونای فعلی نداریم، ولی این امر درباره آن هم خیلی محتمل است.»

بر طبق یک تحقیق، افرادی که علائمی خفیف دارند، «تا روزها و حتی‌ها هفته‌ها بعد از بیماری» ممکن است از طریق آزمایش بزاق گلو پاسخ‌ ابتلای‌ آن‌ها به کرونا مثبت باشد.

اما این امر، به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی آسیب پذیری دارند، بدان معنی نیست که دیگر امکان ابتلا به ویروس وجود ندارد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری توضیح می‌دهد: «واکنش سیستم ایمنی بدن به کووید-۱۹ هنوز کاملا روشن نشده است. بیماران ویروس کرونای مرس، خیلی احتمال کمی دارد که در فاصله کوتاهی بعد از بهبودی دوباره به آن مبتلا شوند، اما هنوز مشخص نیست که مبتلایان به کووید-۱۹ نیز مصونیت مشابهی از خود نشان دهند.»

گرچه به مطالعات بیشتر نیاز است تا بتوان دانست که آیا فردی ممکن است دوباره به این ویروس کرونا مبتلا شود یا خیر، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که افراد مبتلا نیز از راهنمایی‌های ارائه شده توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری پیروی کنند. این راهنمایی‌ها شامل اجتناب از تماس با افراد بیمار، شستن متناوب دستان، و پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه است.

© The Independent

بیشتر از جهان