دعوای لفظی آمریکا و چین و ادامه بحران ویروس کرونا

بعضی مقامات دولت ترامپ آن را «ویروس ووهانی» می‌خوانند

رییس جمهوری چین در حال بازدید از آکادمی علوم پزشکی در استان شین‌ژن. عکس AP

 

آمریکا و چین وارد دعوای لفظی شده‌اند و در این میان ممکن است پکن عرضه دارو را به این علت که کابینه ترامپ ویروس کوید ۱۹ را «ویروس ووهانی» خوانده است، قطع کند.

با این که متخصصان بهداشت و درمان در آمریکا و سایر کشورها تأکید کرده‌اند که این همه‌گیری جهانی است و کوشیده‌اند چین را که اولین موارد ابتلا به ویروس در آن شناسایی شد مقصر ندانند، برخی از اعضای کابینه ترامپ انگشت‌ اتهام را به سوی چین گرفته‌اند.

برخی از مقامات آمریکا مثل مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، با اشاره به شهر ووهان در استان هوبی چین که مرکز شیوع ویروس کرونا بوده است، این بیماری را «ویروس کرونای ووهانی» می‌خوانند.

نیش کلام رابرت اوبرین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، حتی از این هم بیشتر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سخنرانی خود در بنیاد هریتج، اتاق فکر محافظه‌کاران آمریکا در واشنگتن دی‌سی، گفت: «در ووهان به جای آن که از تجربه برتر استفاده کنند، شیوع ویروس را مخفی کردند. کلی گزارش‌های منابع آزاد از چین بیرون آمده که نشان می‌دهد دکترهای دست‌اندرکار را یا ساکت کرده‌اند یا ایزوله، یا چیزهایی از این دست، تا خبر پخش شدن ویروس به بیرون درز نکند. هزینه این مخفی‌کاری برای جامعه جهانی حدود دو ماه بوده است.»

چین می‌گوید در حال کمک به جامعه جهانی است.

ژانگ چون، سفیر چین در سازمان ملل، در نیویورک به گزارشگران گفت که  کشورش به کشورهای کره جنوبی، ژاپن و ایتالیا تجهیزات پزشکی داده است. او گفت: «ما در حال ارسال تیم‌های پزشکی به کشورهای نیازمند هستیم، و هر کاری از دستمان بر می‌آید می‌کنیم تا در کنار جامعه بین‌المللی با این ویروس مبارزه کنیم؛ ما یک جهان که بیشتر نداریم، باید دست به دست هم دهیم. باید منسجم باشیم.»

مارک روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، به این نکته اشاره کرد که چین ظاهراً تهدید کرده است که عرضه دارو به آمریکا را متوقف خواهد کرد، و این در حالی است که برخی از دست چینی‌ها عصبانی هستند و آنها را مقصر می‌دانند که به موقع اقدام نکرده است.

او در مصاحبه با فاکس‌نیوز به مقاله‌ای در شین‌هوآ، خبرگزاری دولتی چین، اشاره کرد که در آن عنوان شده بود، آقای ترامپ از اقدامات شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، در مقابله با این بیماری تعریف و تمجید کرده است.

اما آن مقاله مقدمتا عنوان کرده است که واکنش آمریکا علیه چین، از جمله ممنوعیت سفر، «بی‌رحمانه» است.

در آن مقاله آمده است: «اگر چین در این برهه از زمان قصد داشته باشد علیه آمریکا تلافی کند، علاوه بر اعلام ممنوعیت سفر علیه آمریکایی‌ها، بر کالاهای پزشکی نیز کنترل استراتژیک اعمال خواهد کرد و صادرات آن را به آمریکا ممنوع خواهد کرد. آن وقت آمریکا در دریایی از ویروس‌های کرونای جدید گرفتار خواهد شد.»

«علاوه بر این، بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، بیشتر داروهای آمریکا وارداتی هستند... اگر چین صادرات دارو را ممنوع کند، آمریکا در دوزخ یک اپیدمی ذات‌الریه کرونایی غرق خواهد شد.»

این مقاله می‌افزاید: «آمریکا یک عذرخواهی به ما بدهکار است و ما این را حق خود می‌دانیم، دنیا یک «متشکریم» به چین بدهکار است.

آقای روبیو گفت، آمریکا اشتباه کرده که گذاشته است توانایی‌های کشور در زمینه تولید دارو به خارج منتقل شود.

او گفت: «[چین] می‌تواند ما را به محروم کردن از کالاهای دارویی خودمان تهدید ‌کند، می‌تواند در اینجا جرقه یک مشکل داخلی را بزند تا رویارویی ما با آنها را دشوار سازد. این میزان از قدرت اعمال فشار خطرناک است.»

متخصصان بهداشت و درمان که برای دسترسی به چین به (اجازه) آن کشور وابسته‌اند، علناً از چین برای اقداماتش قدردانی کر‌ده‌اند. این هفته در کنگره آمریکا، رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا گفت: «آنها دیگر شیوع کرونا را در کشور خودشون مهار کرده‌اند.»

در عین حال، وزارت امور خارجه آمریکا پس از آن که یکی از سنخگویان وزارت خارجه چین در لفافه گفت احتمالاً ویروس کرونا را نیروهای نظامی آمریکایی به ووهان منتقل کرده‌اند، سفیر چین را فراخواند.

گزارش‌های بیشتر از آسوشیتد پرس

 

© The Independent