ویروس کرونا در آمریکا؛ ترامپ وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد

موافقت ترامپ با اختصاص منبع مالی تا سقف ۵۰ میلیارد دلار برای مقابله با کرونا

دونالد ترامپ گفت که اقتدار بیشتری به مقامات و مسئولان بهداشت آمریکا می‌دهد تا در سطح ایالتی و محلی دست به تصمیم‌گیری بزنند- DREW ANGERER / GETTY / AFP

با شدت گرفتن نگرانی‌ها در آمریکا به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

دونالد ترامپ در یک سخنرانی گفت که قانون فدرال «استفورد» را اجرایی کرده و استفاده از تا سقف ۵۰ میلیارد دلار منبع مالی را امکان‌پذیر می‌کند.

طبق قانون فدرال «جبران بلایا و کمک‌های اضطراری»، کاخ سفید می‌تواند سازمان مدیریت بحران فدرال را در این راستا به کار بگیرد و به ایالت‌های بحران زده مستقیما کمک فدرال برساند.

بر این اساس ایالت‌ها می‌توانند تا ۷۵ درصد هزینه‌های مورد نیاز برای استخدام نیروهای اورژانس، انجام آزمایش، تهیه تجهیزات پزشکی و واکسن را از محل این منبع مالی تامین کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ همچنین اعلام کرد که اقتدار بیشتری به مقامات و مسئولان بهداشت آمریکا می‌دهد تا در سطح ایالتی و محلی دست به تصمیم‌گیری بزنند.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال تاکید کرد که طبق این تصمیمات امکانات بیمارستانی و درمان افزایش پیدا می‌کند.

بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، تا کنون بیش از ۱۶۰۰ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۴۱ تن جان خود را از دست داده‌اند. 

آمار مبتلایان مدام در حال افزایش است و ایالت‌های واشینگتن، کالیفرنیا، ماساچوست و نیویورک از جمله ایالت‌هایی هستند که تعداد بیش از صد تن فرد مبتلا به ویروس در آنها گزارش شده است.

روز جمعه سازمان غذا و داروی آمریکا کیت جدید تشخیص کرونا را تایید کرد. این کیت سرعت تشخیص را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

دونالد ترامپ روز جمعه در سخنرانی خود گفت ارزیابی این کیت یک ساعت پس از ارسال درخواست از سوی «روش» انجام شد و به سرعت تایید شد.

وی گفت ۱.۴ میلیون کیت جدید تا هفته آینده آماده استفاده می‌شود و این تعداد تا آخر ماه احتمالا به ۵ میلیون کیت می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ این کیت متعلق به شرکت دارویی سوییسی «روش» با دو سیستم  کار می‌کند؛ «کوباز ۸۸۰۰» که قادر به آزمایش ۴ هزار ۱۲۸ فرد در روز است و «کوباز ۶۸۰۰» که روزانه می‌تواند هزار و ۴۴۰ نفر را آزمایش کند.

نتایج این کیت‌ها چهار ساعته آماده می‌شود. «روش» گفته است که می‌توانند ماهانه میلیون‌ها تست را انجام دهد و تصمیم دارد سقف تولید این کیت‌ها را به نهایت ممکن برساند.