جهش بی‌سابقه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در بریتانیا

تنها در یک روز آزمایش کرونای بیش از ۲۰۰ نفر مثبت بوده است

عابران پیاده در حالیکه ماسک محافظ بر صورت دارند در حال عبور از روی پل مقابل کلیسای سنت پل لندن هستند- ISABEL INFANTES / AFP

منابع دولت بریتانیا می‌گویند تعداد موارد ابتلا به بیماری کرونا در این کشور به ۷۹۸ مورد رسیده است.

بنا به آمار رسمی، تنها در یک روز آزمایش کرونای بیش از ۲۰۰ نفر مثبت بوده است. این جهش ۳۵ درصدی تنها در یک روز تاکنون در بریتانیا بی‌سابقه بوده است. 

تنها یک هفته پیش، در روز ۶ ام مارس، موارد آلودگی به ویروس از ۱۶۳ نفر تجاوز نمی‌کرد. آمار ۷۹۸ نفره امروز ( جمعه) پنج برابر آن در هفته گذشته است.

وزارت بهداشت بریتانیا می‌گوید تاکنون در مجموع ۳۲۷۷۱ نفر تحت آزمایش کرونا قرار گرفته‌اند. تعداد اندک موارد آزمایش، انتقاد بسیاری برانگیخته است، اما سازمان بهداشت عمومی کشور می‌گوید به سرعت بر تعداد موارد آزمایش خواهد افزود.

دولت می‌گوید احتمال دارد تا ۱۰ هزار نفر در بریتانیا به ویروس کرونا آلوده شده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار رسمی همچنان حاکی از آن است که تاکنون ۱۰ نفر بر اثر عوارض کرونا جان سپرده‌اند که نشان دهنده آن است که از روز گذشته تعداد تلفات کرونا افزایش نیافته است.

 دکتر کریس ویتی (بالاترین مقام پزشکی بریتانیا) در یک کنفرانس خبری به نیابت از دولت گفته است سطح خطر کرونا در کشور به «بالا» افزایش داده شده است. 

در گرماگرم افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹، سِر پاتریک والانس، مشاور ارشد علمی دولت، اظهار امیدواری کرده که نحوه برخورد دولت به ویروس کرونا باعث بوجود آمدن «ایمنی جمعی» در مقابل بیماری شود.

سر پاتریک گفته است که حفظ فاصله در اجتماعات و قرنطینه شخصی به مدت ۷ روز در صورت مشاهده عوارض بیماری، «در واقع بیش از حد شدید» است.

او این نظریه را در حالی مطرح کرده که جرمی هانت، وزیر بهداشت بریتانیا تصمیم دولت را برای خودداری از تعطیلی اجتماعات بزرگ مورد سئوال قرار داده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، هشدار داده که بسیاری از خانواده‌ها «عزیزی را زودتر از موقع از دست خواهند داد.» 

سِر پاتریک به شبکه بی بی سی گفت توصیه دولت این نیست که بیماری را کاملا «سرکوب» کند بلکه قصد دارد ضمن حفاظت از افراد آسیب پذیر، «یک ایمنی جمعی» بوجود بیاورد.

سر پاتریک در پاسخ به این سئوال که آيا مقابله شدید با ویروس کرونا امکان بازگشت آن را فراهم می‌کند، گفت:« این دقیقا همان ریسکی است که در مورد اپیدمی‌های گذشته انتظارش را داریم.»

«اگر بیماری را بسیار بسیار قاطعانه سرکوب کنید، با متوقف کردن آن اقدامات، ویروس بار دیگر در زمانی نامساعد بر می‌گردد.»

«هدف ما تلاش برای کاهش اوج بیماری از طریق پائین آوردن نقطه اوج است نه از میان برداشتنش. علاوه بر این، از آنجایی که عوارض کرونا در اکثر مردم ملایم است، یک ایمنی جمعی ایجاد خواهیم کرد و با ایجاد ایمنی افراد در مقابل آن، شدت سرایت آن هم کمتر می‌شود. در همین حال مراقب افراد آسیب پذیرتر خواهیم بود.»

«این‌ها اقدامات کلیدی است که باید انجام دهیم.»

از سوی دیگر، جرمی هانت، دبیر کمیته بهداشت پارلمان بریتانیا، در برنامه «نیوزنایت» بی بی سی در مورد تصمیم بوریس جانسون داير بر خودداری از لغو اجتماعات بزرگ گفت:«جای تعجب و نگرانی است که تنها چهار هفته مانده به این که به شرایط حاکم بر ایتالیا برسیم، هیچ اقدامی در این مورد نمی‌کنیم.»

«عقل سلیم می‌گوید هر اقدامی در این چهار هفته بکنیم با هدف کاهش سرعت شیوع بیماری در میان مردم است.»

آقای هانت گفت بریتانیا در موقعیت «اضطرار ملی» است. بسیاری از مردم از بابت این که دولت زودتر از این اقدام نکرده، «شگفت زده و نگران» خواهند شد .

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان