قرنطینه نظامی شهرهای ایران از فردا

ستاد کل نیروهای مسلح: تا ۱۰ روز آینده همه مردم ایران رصد می‌شوند

در روزهای گذشته شایعاتی در خصوص تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها و کنترل نظامی شهرها در فضای مجازی منتشر شده بود- عکس: تسنیم

نخستین جلسه «قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح» صبح امروز در تهران برگزار شد. براساس تصمیم این قرارگاه نظامی، در ۲۴ ساعت آینده «روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها» در سراسر ایران اجرایی خواهد شد.

روز گذشته علی خامنه‌ای در نامه‌ای خطاب به ستادکل نیروهای مسلح از رئیس این ستاد خواسته بود با تشکیل قرارگاه دفاع بیولوژیک و ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف نیروهای نظامی به مقابله با ویروس کرونا در ایران بپردازند.

بلافاصله پس از این نامه، قرارگاهی به نام «قرارگاه بهداشتی امام رضا» زیر نظر نیروهای مسلح ایران تشکیل شد.

محمدحسین باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح امروز پس از پایان نخستین جلسه این قرارگاه  اعلام کرد که طی روزهای آینده همه مردم ایران رصد خواهند شد تا افراد مشکوک به بیماری مشخص شوند: «ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی و در صورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه مورد رصد قرار می‌گیرند و افراد مشکوک به بیماری مشخص می‌شوند.»

باقری گفته است که نیروهای مسلح با همکاری وزارت کشور در ایران، طی ۲۴ ساعت آینده روند «خلوت کردن» را در سراسر ایران اجرایی خواهد کرد: « کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود را انجام می‌دهند. این کار هم در ۲۴ ساعت آینده سازمان‌دهی خواهد شد.»

ستادکل نیروهای مسلح درباره جزییات این اقدام توضیحی نداده است ولی ورود نیروهای مسلح در این حوزه و وضع قوانین منع آمد و شد، اجرای برنامه قرنطینه نظامی است که پیش‌تر در چین و بخش‌هایی از ایتالیا اجرایی شده است.

در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران و اعلام شهر قم به‌عنوان کانون انتشار این ویروس پیشنهاد قرنطینه این شهر مطرح و با مقاومت چهره‌های مذهبی و سیاسی اجرایی نشد. حال و با وخیم شدن بحران کرونا و افزایش شمار مبتلایان به بیش از ۱۱ هزار نفر، موضوع وضع قوانین منع آمد و شد و قرنطینه شهرهای ایران توسط نیروهای نظامی در آستانه اجرا قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته شایعاتی در خصوص تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها و کنترل نظامی شهرها در فضای مجازی منتشر شده بود. انتشار این شایعات سبب هجوم تعداد زیادی از مردم به پمپ‌بنزین‌ها و افزایش ترافیک خروجی از تهران در دو روز گذشته شد.

روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران در واکنش به این خبرها گفت که «شایعه تعطیلی کامل شهرها و پمپ بنزین‌ها صحت ندارد و این شایعه‌ها منجر به تجمع افراد در فروشگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها می‌شود و اصلاً چنین چیزی در دستور کار قرار ندارد».

محمدحسین باقری درباره دیگر اقدامات قرارگاه نیروهای نظامی برای مقابله با کرونا گفته که قرار است  هزار درمانگاه ثابت و موقت به ظرفیت درمانی کشور اضافه شود.

او همچنین از به‌کارگیری سربازها و بازنشسته‌های نیروهای مسلح برای کمک به مراکز بهداشتی سراسر ایران خبر داده است.

در یک روز گذشته، رکورد ابتلا به کرونا در ایران شکسته و ۱۲۸۹ مورد جدید بیماری کووید-۱۹ در ایران ثبت شد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران که به‌صورت روزانه آمار جدید این بیماری را منتشر می‌کند، ظهر امروز اعلام کرد که علاوه بر ابتلای ۱۱۳۶۴ نفر به ویروس کرونا، ۵۱۴ نفر نیز در اثر آن فوت شده‌اند. به این ترتیب در یک روز گذشته، ۸۵ نفر به شمار قربانیان کووید-۱۹ افزوده شده است.

تا پیش از آمار امروز، بیشترین میزان ثبت روزانه ابتلای جدید متعلق به جمعه گذشته بود که طی ۲۴ ساعت منتهی به آن ۱۲۳۴ نفر به این ویروس آلوده شده بودند.

بیشتر از