حمله هوایی نیروهای آمریکایی به مواضع «کتائب حزب‌الله» در عراق

حمله‌ها در واکنش به کشته شدن سه نیروی آمریکایی و بریتانیایی در پایگاه «تاجی» انجام شد

عکس آرشیوی از برنا نیوز

یک روز پس از حمله‌های راکتی به پایگاه نظامی «تاجی» در شمال عراق و کشته شدن دو نیروی آمریکایی و یک نیروی بریتانیایی، جنگنده‌های آمریکایی مواضع نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق را هدف قرار دادند.

گزارش سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام وزارت دفاع ایالات‌متحده حاکی از آن است که جنگنده‌ها دست‌کم پنج انبار تسلیحاتی متعلق به «کتائب حزب‌الله» را بمباران کرده‌اند.

در بیانیه پنتاگون آمده است که این حمله‌ها با هدف کاهش توانایی این گروه شبه‌نظامی برای انجام حمله‌های آتی علیه نیروهای آمریکایی انجام شده است. این بیانیه می‌افزاید:«حمله‌ها دفاعی بوده و واکنشی مستقیم به تهدید ناشی از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی است. این گروه‌ها باید حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف را متوقف کنند، در غیر این صورت با پیامدهای اقدامات خود مواجه خواهند شد.»

حمله‌های اخیر علیه نیروهای آمریکایی در پایگاه تاجی در عراق پس از سفرهای منطقه‌ای مقامات عالی جمهوری اسلامی انجام شد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اخیرا به عراق سفر کرده بود. البته تهران اتهام دست داشتن در این حمله‌ها را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله‌های مشابهی که اوایل دی‌ماه در عراق انجام شد و جان یک پیمانکار آمریکایی را گرفت، در نهایت به کشته شدن قاسم سلیمانی منجر شد. نیروهای آمریکایی در بامداد ۱۳ دی‌ماه، خودروی حامل فرمانده سابق سپاه قدس و همراهانش را در حال خروج از فرودگاه بغداد هدف حمله پهپادی قرار دارند.

دونالد ترامپ پیش‌تر هشدار داده بود که آسیب دیدن نیروهای آمریکایی را تحمل نمی‌کند و واکنش او قاطع خواهد بود.

مایک پومپئو،‌وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته هشدار مشابهی را مطرح کرده بود.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با خبرنگاران ادعا کرده که گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی نیروهای آمریکایی و ائتلاف را در پایگاه تاجی هدف قرار دادند و ایالات متحده عاملان این حمله‌ها را پاسخگو خواهد کرد.

این در حالی است که هم اکنون مصوبه کاهش اختیارات نظامی رئیس‌جمهور روی میز دونالد ترامپ قرار دارد. کنگره قصد دارد از این طریق توانایی ترامپ برای اقدام جنگی علیه ایران بدون کسب مجوزهای لازم را محدود کند. اما ترامپ وعده داده که این مصوبه را وتو خواهد کرد.

از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همه‌گیری جهانی کروناویروس نیز تحولات منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر از