مشعل المپیک در سایه کرونا روشن شد

هنوز معلوم نیست مراسم رسمی افتتاحیه المپیک توکیو برگزار می‌شود یا نه

به رسم المپیک شعله‌های این مشعل، مشعل اصلی بازی‌ها در توکیو را روشن خواهد کرد- ARIS MESSINIS / AFP

یکی از مهم‌ترین مراسم‌ آیین افتتاح المپیک ۲۰۲۰ توکیو، روز پنجشنبه، ۱۲ مارس در یونان برگزار شد. در این مراسم، شعله مشعل المپیک پیشین که به رسم همیشگی المپیک روشن نگه داشته شده بود، به منطقه باستانی المپیا آورده شد تا به وسیله شراره‌های شعله آن مشعل المپیک توکیو روشن شود. این مشعل را یک ورزشکار ژاپنی تحویل گرفت تا دور تا دور دنیا را بچرخد و عاقبت به توکیو، پایتخت ژاپن برسد.

به رسم المپیک شعله‌های این مشعل، مشعل اصلی بازی‌ها در توکیو را روشن خواهد کرد. مشعلی که تا آخرین روز مسابقات المپیک در محل دهکده مسابقات روشن و برپا خواهد بود و بعد از آن هم  برای مسابقات پاراالمپیک روشن نگه داشته خواهد شد. در نهایت شعله‌ای از آن مشعل را می‌گیرند و به المپیا برمی‌گردانند تا آتش آن برای دوره بعدی المپیک روشن بماند.

البته هنوز معلوم نیست مراسم رسمی افتتاحیه المپیک توکیو برگزار می‌شود یا نه. افزایش روزافزون ابتلا به کووید۱۹ و همه‌گیری جهانی ویروس کرونا رویدادهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است.

کمیته المپیک ژاپن پیش‌تر گفته بود احتمال دارد تا مسابقات امسال بدون تماشاگر برگزار شود، یا اینکه کل مسابقات لغو شود و برگزاری آن به زمانی دیگر موکول شود.
ژاپن این ماه یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی‌ خود یعنی ماراتن توکیو را برگزار کرد اما به تماشاگران اجازه نداد تا برای تماشایش بیایند و به‌جای چندین هزار نفر، فقط چند صد نفر ورزشکار حرفه‌ای در این ماراتن دویدند. 

به‌رغم تمامی این‌ها، مراسم روشن کردن آتش المپیک آرامش‌بخش است و یاد آور صلح، و همکاری بین کشورها و هم‌یاری مردم سراسر دنیاست؛ همان چیزی که در سایه بحران همه‌گیری جهانی ویروس کرونا نیاز آن از هروقت دیگری احساس می‌شود.

بیشتر از ورزش