مهاجرت، ترامپ، ویروس کرونا و غم ایران

توصیه می‌شود که ایرانیان ساکن آمریکا به خارج از آمریکا سفر نکنند و در پذیرش میهمان احتیاط کنند

با بسته شدن مرزهای هوایی و محدویت خروج از کشور، بسیاری از ایرانیان در حالت قرنطینه ملی قرار گرفته‌اند- عکس از ایسنا- مجید خواهی

با توجه به بحران گسترش ویروس کرونا در جهان و بخصوص در کشور ما ایران، و مقررات و محدودیت‌های اعلام شده برای بازگشت ایرانیان شهروند و مقیم آمریکا، مطالبی از طرف مقامات آمریکایی و ماموران گمرگ و فرودگاه‌ها در آمریکا بیان شده است که لازم دانستم آنها را در مقاله این هفته با شما در میان بگذارم. 

در حالی که طبق اذعان مسئولان جمهوری اسلامی ایران، دولت هنوز نتوانسته از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کند، محمد جواد ظریف با تقاضای کمک از دبیرکل سازمان ملل، خواهان رفع تمام تحریمها علیه ایران شده است و از صندوق بین‌اللملی پول نیز خواستار دریافت مبلغ ۵ میلیارد دلار کمک شده است. از اقلامی که ظریف تقاضای کمک برای تهیه آن‌ها کرده است، می‌توان به ۱۷۲ میلیون ماسک‌های متفاوت، ۱۰۰ میلیون دستکش پلاستیکی و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تشخیص این بیماری اشاره کرد. طبق آخرین اخبار رسمی در ایران، بیش از ۱۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۵۰۰ نفر جان خود را در اثر آن از دست  داده‌اند. آمار غیررسمی، تعداد جان‌باختگان را حدود ۳۰۰۰ نفر تخمین زده است. با بسته شدن مرزهای هوایی و محدویت خروج از کشور، بسیاری از ایرانیان در حالت قرنطینه ملی قرار گرفته‌اند و حکومت، عملا مردم را مسئول حمایت و کمک به خود کرده است. تقاضای دریافت ۱۰۰ میلیون دستکش پلاستیکی، نه خرید آن، نشان از ضعف دولت و بودجه آن دارد. صندوق بین‌المللی پول حاضر نشده است ۵ میلیارد دلار نقد در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرف دیگر، دونالد ترامپ در سخنرانی چهارشنبه شب خود از کاخ سفید با اقرار به خطر و اهمیت جلوگیری از شیوع این ویروس، پروازهای مسافربری و باری از مقصد کشورهای اتحادیه اروپا (غیر از بریتانیا و ایرلند) به آمریکا را به مدت سی روز ممنوع اعلام کرد. ترامپ اعلام کرد که ۲۶ کشور اتحادیه اروپا (کشورهای معروف به منطقه «شنگن» که رفت‌آمد در آن‌ها بین شهروندان آن کشورها آزاد است) اقدامات ایمنی لازم و مناسبی برای مقابله با گسترش ویروس کرونا به‌عمل نیاورده‌اند. باید توجه داشت که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نخست وزیر آن کشور تنها یار وفادار ترامپ در اروپا به‌شمار می‌آید. از طرف دیگر، گفته شده است که ترامپ به خاطر داشتن سرمایه کلان در هتل و زمین گلف در مناطقی در بریتانیا و ایرلند، این دو کشور را از ممنوعیت سفر با آمریکا معاف کرده است.  طبق دستور ترامپ و بخشنامه قبلی اداره مهاجرت و گمرگ آمریکا، ورود ایرانیان نیز به علت مشکوک بودن ابتلا به این ویروس، به‌ویژه افرادی که  ۱۴ روز قبل از ورود به آمریکا در ایران بوده‌اند، ممنوع اعلام شده بود، اما شهروندان ایرانی-آمریکایی و ایرانیان مقیم آمریکا (دارندگان کارت سبز) می‌توانستند با انجام آزمایش‌های لازم، از فرودگاه‌های مشخصی وارد آمریکا شوند. در حال حاضر، قطر تنها کشوری است که خطوط هوایی آن برای ارائه چنین خدماتی اعلام آمادگی کرده است. طبق گفته مقامات اداره گمرگ و فرودگاه‌های آمریکا، چنین افرادی (شهروندان و دارندگان کارت سبز) هنوز می‌توانند به آمریکا برگردند و به زندگی خود ادامه دهند. با تعطیلی کلاس‌های چندین دانشگاه در آمریکا و حتی برخی از ادارات دولتی، گفته می‌شود که در چند روز آینده دادگاه‌های اداره مهاجرت نیز ممکن است به مدت نامعلومی بسته شوند و این امر، خود باعث عقب افتادن نزدیک به دویست هزار پرونده خواهد شد. روز دوشنبه خانم اشلی تدبر، رئیس ایرانی‌الاصل انجمن قضات دادگاه‌های اداره مهاجرت، از وزارت دادگستری آمریکا خواست تا مقررات ویژه‌ای را برای این دادگاه‌ها تنظیم کنند، زیرا با توجه به فضای کوچک دادگاه‌های مهاجرت و نزدیک بودن قضات و کارمندان دادگاه با مراجعان بسیار از کشورهای مختلف، خطر ابتلا به ویروس کرونا برای آنان بالاتر است.

هفته پیش در جریان رسیدگی به اتهامات یک شهروند ایرانی در دادگاه فدرال نیویورک (به اتهام نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ارسال نزدیک به ۱۱۵ میلیون دلار به ایران) به علت بیماری مشکوک یکی از اعضای هیئت منصفه و احتمال ابتلای او به ویروس کرونا، جلسه رسیدگی دادگاه مدتی تعطیل شد. گفته می‌شد که برخی از پرونده‌های دادگاه مهاجرت از طریق ویدیوی مداربسته یا حتی اسکایپ مورد بررسی قرار گیرد، که با اعتراض اینجانب در یکی از جلسات نسبت به ماهیت پرونده  و نیاز به ارائه آن به‌صورت محرمانه و در فضای حقوقی، پیشنهاد دادرسی اسکایپی فعلا کنار گذاشته شد. از طرف دیگر، با بسته شدن اداره مهاجرت و عدم رسیدگی به بسیاری از پرونده‌ها که دارای تاریخ‌های حساسی هستند، مشکلات فراوانی برای بسیاری از افراد به‌وجود خواهد آمد. به متقاضیان چنین پرونده‌هایی توصیه می‌شود که اگر قصد طرح پرونده‌ای در آینده نزدیک دارند، هم اکنون کار خود را انجام دهند تا در آینده برای رفع مشکل پرونده، وقت خود را در ادارات صرف رفع تاخیر پرونده‌ها نکنند. وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرده است که افراد نظامی و خانواده‌های وابسته آنها که در ایتالیا، چین و کره جنوبی ماموریت یا سکونت داشته‌اند، تا ۶۰ روز آینده محدودیت مسافرتی خواهند داشت. با حکم روز چهارشنبه ۱۱ مارس دیوان عالی آمریکا به نفع ترامپ، دولت آمریکا می‌تواند متقاضیان پناهندگی را در کشور دیگری (مکزیک، السالوادر، گواتمالا، اکوادر) اسکان دهد و حتی آن کشورها به تقاضاهای پناهندگی چنین افرادی رسیدگی کنند و در صورت موافقت با آن پرونده‌ها، اجازه اقامت در آن کشورها را برای افراد پناهجو صادر کنند؛ بدین معنا که متقاضی پناهندگی در آمریکا، ناگاه پناهنده (بر فرض) السالوادر می‌شود.

مقامات آمریکایی هنوز نمی‌دانند که با بیش از یک میلیون پرونده پناهندگی و تنها ۵۰۰ قاضی دادگاه‌های مهاجرت، این معضل را چگونه حل کنند. در چنین شرایط بحرانی و نامعلومی و با گزارش‌های ضد و نقیض در زمینه ورود به آمریکا، به خوانندگان گرامی توصیه می‌شود که به خارج از آمریکا سفر نکنند و حتی در پذیرش میهمانان و مسافران خارج از آمریکا احتیاط بیشتری به‌خرج دهند، زیرا در صورت پذیرش میهمان مبتلا به ویروس کرونا، ممکن است مقامات شهری، محل اقامت آنها و حتی شهر اقامت آنها را تحت قرنطینه قرار دهند. این در شراطی است که اجتماعات بزرگ در اکثر شهرهای آمریکا ممنوع شده است و از جمله، لیگ بسکتبال آمریکا بقیه مسابقات امسال خود را لغو کرده است. برای ما ایرانیان نیز جالب است بدانیم که کلیه کنسرت‌ها و جشن‌های عمومی عید امسال، از چهارشنبه سوری تا سیزده بدر، کنسل شده‌اند. در چنین شرایط بحرانی در زمینه سلامتی، امور سیاسی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی، برای تمام هموطنان آرزوی سلامتی، پیروزی و رهایی از مشکلات زندگی دارم. 

بیشتر از