کرونا در آمریکا؛ تاثیر منع سفر اروپا بر شهروندان چیست؟

دونالد ترامپ مقرر کرده که ورود شهروندان از اروپا به آمریکا ممنوع شود

تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر منع ورود شهروندان از اروپا به دلیل مبارزه با شیوع کرونا در آمریکا گرفته شده است  - Scott Olson/Getty Images/AFP 
 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه چهارشنبه دستورالعمل مسافرتی جدیدی را صادر کرد که ورود شهروندان خارجی به ایالات متحده را که طی دو هفته گذشته به کشورهای اروپایی سفر کرده‌اند، ممنوع می‌کند. 

این ممنوعیت که هدفش جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در ایالات متحده است، بر کسانی اعمال می‌شود که از کشورهای حوزه شنگن بازدید کرده‌اند و شامل بریتانیا و ایرلند نمی‌شود. 

دارندگان اقامت دايم آمریکا و خانواده درجه یک شهروندان ایالات متحده، کماکان می‌توانند به آن کشور بازگردند. 

هرچند هنوز اطلاعات کاملی درباره نحوه اجرای این ممنوعیت در دست نیست، آنچه در ذیل می‌آید، تمامی آن چیزی است که می‌توان در اختیار مسافران قرار داد. 

دستورالعمل مسافرتی چه می‌گوید؟

چد اف.ولف، مدیرکل موقت اداره امنیت ملی ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «امروز رئیس ‌جمهوری دونالد جی.ترامپ  اعلانی را صادر کرد که ورود اغلب شهروندان خارجی را منع می‌کند که طی ۱۴ روز قبل از رسیدن به ایالات متحده، در برخی کشورهای خاص اروپایی بوده‌‌اند.»

ممنوعیت شامل کدام کشورها می‌شود؟

کشورهای حوزه پیمان شنگن: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌شتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلونی، اسپانیا، سوئد، و سوییس. 

بریتانیا و ایرلند مستثنی هستند. همچنین، کشورهای دیگری که در شنگن قرار ندارند، از جمله: قبرس، کرواسی، بلغارستان، و رومانی. 

مدت زمان ممنوعیت چقدر است؟

در حال حاضر دستورالعمل برای ۳۰ روز تعیین شده است، و از نیمه‌شب ۱۳ مارس (۴ صبح چهاردهم مارس به وقت بریتانیا) شروع می‌شود. 

آیا ممنوعیت سفر در عمل موثر است؟

مسافران در قاره اروپا اغلب آزادانه میان کشورهای حوزه شنگن و کشورهای خارج از این پیمان، مانند بریتانیا، حرکت می‌کنند. در حال حاضر، رئیس‌ جمهوری آمریکا مشخص نکرده است که ایالات متحده با کسانی که از بریتانیا سفر می‌کنند و به طور بالقوه از کشورهای ممنوعه اتحادیه اروپا بازدید کرده‌اند، چگونه رفتار خواهد کرد. همچنین، مشخص نیست که آیا پروازها از کشورهای اروپا به آمریکا به شکل رسمی متوقف می‌شوند، یا نه. پیش‌بینی می‌شود که کاخ سفید راهنمای دیگری را در روزهای آینده صادر کند. 

آیا آمریکایی‌ها کماکان می‌توانند به اروپا سفر کنند؟

درباره ممنوعیت سفر شهروندان آمریکایی به اروپا نکته‌ای مطرح نشده است؛ هرچند، شمار پروازهای بین‌قاره‌ای در هفته‌های اخیر سقوط کرده است. ایالات متحده به کلیه شهروندانش توصیه کرده است که به طور کلی درباره سفر به خارج از کشور، تجدید نظر کنند. 

تکلیف اروپایی‌هایی که بلیت پرواز به آمریکا را از پیش خریده‌اند چیست؟

به نظر می‌رسد که این برنامه‌های سفر از کشورهای شنگن (به آمریکا)، طبق برنامه‌ریزی پیش نخواهد رفت. بسیاری از خطوط هوایی قبل از این نیز به مسافران این فرصت را دادند تا بلیتهای پروازشان را بدون هزینه اضافی، لغو کنند یا به تاخیر اندازند. بنابراین، برخی از مسافران شاید بتوانند سفرهاشان را به بعد موکول کنند. 

بیشتر خطوط هوایی بیانیه‌ رسمی درباره توصیه جدید آمریکا صادر نکرده‌اند. طبق پاسخی که لوفت‌هانزا داده است، مشتریانی که پروازشان در نتیجه ممنوعیت آمریکا لغو شده باشد «می‌توانند پول‌شان را به طور کامل پس بگیرند،» و «محاسبه میزان هزینه مسترد شده، توسط بخش استرداد صورت می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کسانی که بسته مسافرتی شامل پرواز و اقامت خریداری کرده‌اند، می‌توانند طبق قانون مسافرتی اتحادیه اروپا، هزینه‌شان را به طور کامل از آژانس‌های مسافرتی پس بگیرند. برای کسانی که به شکل مستقل اقدام به خرید بسته پرواز و هتل کرده‌اند، اقدام از طریق بیمه مسافرتی بهترین گزینه به نظر می‌رسد.

شرکت‌های هواپیمایی چه می‌کنند؟

بیشتر خطوط هوایی ایالات متحده تاکنون به شکل چشمگیری برنامه‌های پرواز خود را به علت نگرانی از شیوع ویروس کرونا کاهش داده‌اند و این توصیه جدید، بیش از پیش بر آنان تاثیر می‌گذارد. خطوط هوایی یونایتد، به عنوان مثال گفته است که شمار پروازهای بین‌المللی خود را در ماه آوریل تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. این رقم بدون شک افزایش خواهد یافت. 

دلتا به احتمال زیاد بیش از همه آسیب خواهد دید، چرا که به گفته نشریه فوربز، بیشترین شمار پروازهای دو سوی اقیانوس آتلانتیک، غیر از مقاصد ایرلند و بریتانیا، به این شرکت اختصاص دارد. 

گروه هوایی آی‌ای‌جی، شامل بریتیش ایرویز، ایبریا و ایرلینگوس، دارای بیشترین شمار روزانه پروازهای بین اروپا و آمریکا است. هرچند بسیاری از این پروازها از طریق بریتانیا (که در ممنوعیت نیست) انجام می‌گیرد، اما هنوز این احتمال هست که (آن‌ها نیز) تحت تاثیر ممنوعیت قرار گیرند، چرا که ایرلینگوس و بریتیش ایرویز شمار فراوانی از مسافران را از کانون‌های خود در ایرلند و لندن به بقیه اروپا جابه‌جا می‌کنند. 

تکلیف آمریکایی‌هایی که در اروپا گیر می‌افتند چه می‌شود؟

دارندگان اقامت دایم آمریکا، اقوام درجه اول شهروندان آمریکا و دیگرانی که مستثنی می‌شوند (مانند خدمه پرواز) کماکان می‌توانند پس از اجرایی شدن ممنوعیت، به آمریکا بازگردند؛ هرچند، بازگشت‌شان از طریق فرودگاه‌های خاصی در ایالات متحده و برای انجام آزمایش‌ها و غربال‌گری مضاعف و همچنین آزمایش بیماری کووید-۱۹، صورت خواهد گرفت. مسئله اصلی احتمالی، کمبود ظرفیت برای بازرسی پروازهای بزرگ دو سوی اقیانوس است. 

من قرار است به آمریکا پروازکنم. چه نکته دیگری هست که باید بدانم؟

اداره امنیت حمل و نقل ایالات متحده آمریکا به مسافران توصیه می‌کند که برای پرهیز از انتشار ویروس، برخی وسایل شخصی خاص را در کیسه‌های پلاستیکی قرار دهند و روی سینی‌های مخصوص بازرسی امنیتی بگذارند. 

بیانیه این سازمان می‌گوید: «سینی‌های مورد استفاده در بخش بازرسی امنیتی، مانند هر شیء دیگر، عمومی است و باید اصول بهداشتی را در هنگام استفاده، رعایت کرد.»  طبق این بیانیه:‌ «با صدها مسافری که هر ساعت از بخش امنیت فرودگاه‌ها عبور می‌کنند، این سینی‌ها مورد استفاده همگانی هستند.»

بیانیه فوق می‌گوید: «وسایل شخصی مانند کیف پول، کلید، یا تلفن را در سینی بازرسی نگذارید. در عوض، آن‌ها را در یک ساک همراه قرار دهید و از زیر دستگاه اشعه ایکس عبور دهید.»

© The Independent

بیشتر از جهان