واکنش‌‌ها به سخنرانی ترامپ درباره کرونا؛ عزم جدی اما دیرهنگام

اظهار برخی سخنان غیردقیق توسط ترامپ، با انتقاد مواجه شد

شب گذشته دونالد ترامپ برای نخستین‌بار پس از شیوع گسترده کرونا در جهان، تدابیر دولت آمریکا را برای مقابله با این ویروس اعلام کرد- Doug Mills / POOL / AFP

پس از شش هفته درگیری با موضوع ویروس کرونا در آمریکا، بالاخره شب گذشته دونالد ترامپ در یک سخنرانی برای مردم این کشور، نشان داد که تهدید این ویروس را جدی گرفته است. او به نظر متخصصین پزشکی و افرادی که خواستار اقدامات فوری بودند، گردن نهاد و سفر از اروپا به آمریکا را برای یک ماه ممنوع کرد. 

این سخنرانی چهارشنبه ۲۱ اسفندماه در ساعت ۹ شب به وقت شرق آمریکا و به صورت زنده از کاخ سفید پخش شد و عمده شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، و رسانه‌های آنلاین آن را پوشش دادند و با توجه به گسترش نگرانی در آمریکا نسبت به شیوع این بیماری و اینکه به دلیل کمبود کیت‌های تست کرونا، عملا شناسایی و قرنطینه کردن گسترده افراد مبتلابه به کندی صورت گرفته است، مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.  

در این سخنرانی، پس از چندین روز که متخصصین و کارشناسان پزشکی خواستار توقف پرواز‌ها از کشورهای درگیر با ویروس کرونا شدند، بالاخره ترامپ محدودیت‌های جدیدی را اعلام کرد و به موجب آن سفر به آمریکا از اروپا به استثنای برخی پروازها از انگلیس، برای یک ماه ممنوع شد. به علاوه محموله‌های تجاری (کارگو) هم شامل این محدودیت‌هاست. 

اما وزارت امور داخلی آمریکا در اطلاعیه‌ای که به بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ منتشر کرد، گفت که این ممنوعیت‌های مسافرتی شامل کسانی که گرین کارت دارند و اعضای خانواده‌های شهروندان آمریکایی نمی‌شود.این افراد البته در فرودگاه تست‌ خواهند شد تا مطمئن شوند به ویروس کرونا مبتلا نیستند.  موضوعی که با سخنان ترامپ که به نظر می‌آمد شامل هر گونه سفر از اروپا به آمریکا بود، تفاوت داشت.

انتظار می‌رود ممنوعیت یک ماهه مسافرتی به آمریکا، بازارهای مالی جهانی را دستخوش تغییر کند. بازارهایی که طی دو هفته گذشته تا ۲۵ درصد افت را در شاهد بودند. 

سوالی که هم اکنون توسط بسیاری از کارشناسان مطرح شده این است که اقدامات سختگیرانه مسافرتی از اروپا ودیگر اقدامات مطرح شده برای کنترل ویروس کنترل آمریکا آیا اندکی دیرهنگام و غیرکافی نیست؟

تا کنون حداقل ۱۲۶۷ نفر در آمریکا مبتلای به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند و  ۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری معتقدند که تعداد واقعی کسانی که مبتلا هستند به مراتب بیشتر از اعداد اعلام شده است و دلیل آن این است که دولت در خصوص تهیه کیت‌های تست کرونا، دیر عمل کرده و کیت‌های کافی در آمریکا وجود ندارد. مقامات دولت ترامپ اعلام کرده‌اند که به زودی تا یک میلیون کیت جدید در آمریکا توزیع خواهد شد. پس از آن احتمال افزایش تصاعدی شناسایی افراد مبتلا به کرونا وجود دارد. 

گفته می‌شود اظهارات انگلا مرکل صدراعظم آلمان در روز چهارشنبه که گفته بود ممکن است حتی تا ۷۰ درصد مردم این کشور در معرض این ویروس قرار بگیرند و به آن مبتلا شوند، اگر اقدامات پیشگیرانه لازم انجام نشود و نیز اقدام ایتالیا برای ایجاد محدودیت‌های بی‌سابقه و سختگیرانه در سراسر کشور، فشارها بر کاخ سفید برای اتخاذ تصمیمات سختگیرانه جدی‌تر را بیشتر کرده بود. 

تنها دو هفته پیش ترامپ در گفت‌وگو با شبکه‌ فاکس نیوز، گفته بود که حتی اگر افراد ویروس کرونا دارند می‌توانند به سر کار بروند. همه نگرانی ترامپ آن بوده است که درست در فصل انتخابات آمریکا، و درحالی که او همواره وضعیت اقتصادی را نقطه قوت دوره ریاست جمهوری خود می‌داند، با انجام اقدامات سخت‌گیرانه، اقتصاد آمریکا دچار خسارت‌هایی شود که برخی از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و یا کشورهایی مانند چین و کره‌جنوبی با آن مواجه شدند. اما گسترش موارد مثبت تست کرونا می‌تواند اقتصاد آمریکا را نیز مانند چین و کشورهای اروپایی به شدت دگرگون کند. 

فرماندار ایالت نیویورک، اندرو کومو، پس از سخنرانی ترامپ گفت که «ما با تست کردن مشکل داریم و مردم نمی‌توانند تست کنند.» او گفت ما مجبور خواهیم بود که مناسبت‌ها را تعطیل کنیم و اجازه بدهیم به مردم آمریکا بگوییم «وضعیت زندگی آن‌گونه که است، نخواهد بود.» 

ترامپ در سخنرانی خود ویروس کرونا را «ویروس خارجی» نامید که این موضوع هم در شبکه‌های اجتماعی و هم توسط فرماندار نیویورک مورد انتقاد قرار گرفت. او گفت: «در چین در کره جنوبی روزی ۱۵ هزار تست انجام شده و یا در چین روزی ۲۰۰ هزار تست انجام شده اما ما تا کنون ۱۰ هزار تست هم انجام نداده‌ایم.» به گفته او وقتی که تست‌‌کردن در سطح گسترده انجام شود، «نتایج شوکه کننده» خواهد بود.  او همچنین گفت که کشورها از دو طریق می‌توانند به کاهش ابتلا کمک کنند. قرنطینه گسترده و تست کردن گسترده افراد. این هر دو موضوعی است که در آمریکا بسیار دیر در حال اتفاق افتادن است و بسیاری معتقدند که دولت دونالد ترامپ در حرکت به سوی اقدامات جدی از جمله ممنوعیت‌های پروازی و آماده کردن کیت‌های تست کرونا، بسیار دیر عمل کرد. 

به علاوه با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر در آمریکا از دسترسی به بیمه بهداشتی محروم هستند، این نگرانی عمده وجود دارد که افراد پس از مشاهده علائم ابتلا به ویروس کرونا اساسا به دکتر مراجعه نکنند. چرا که هزینه‌های درمانی افرادی که بیمه نیستند، آنچنان زیاد است که بسیاری توانایی ندارند از پس مخارج آن برآیند. برای همین بود که ترامپ در سخنرانی خود گفت که شرکت‌های بیمه قبول کرده‌اند که «هزینه درمان» شخصی افراد را نادیده بگیرند. این درحالی است که پس از سخنرانی ترامپ،یکی از شرکت‌های بیمه تصریح کرد که این شامل هزینه‌های «تست‌کردن» است و «نه درمان». این یکی از مسائل عمده‌ای است که هنوز در خصوص آن تصویر شفافی وجود ندارد و با توجه به حساسیت‌های آن، می‌تواند نقش مهمی در مهار یا افزایش ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا داشته باشد. 

از سوی دیگر برخی از جمله ریچارد هاس، رییس شورای سیاست خارجی آمریکا جنبه دیگری از مطالب مطرح شده در سخنرانی رییس‌جمهوری آمریکا را مد نظر قرار دادند. هاس در توییتی نوشت که «برجسته‌ترین نکته سخنرانی ترامپ، بیگانه‌هراسی آن بود اما در آماده کردن آمریکایی‌ها برای آنچه پیش روی‌ آنهاست یا ترمیم فاجعه تست‌کردن، ناکام ماند.» اشاره او به طرح موضوع «ویروس خارجی» در سخنرانی خود بود. 

نکته دیگری که در سخنرانی ترامپ مورد توجه قرار گرفت، استثنا کردن انگلیس از این مقررات سختگیرانه مسافرتی بود. چرا که کشور انگلیس موارد گزارش شده بیشتری از افراد مبتلا به کرونا نسبت به کشورهایی مانند پرتغال، اتریش، بلژیک و برخی دیگر کشورهای اروپایی دارد. این درحالی است که حتی اعلام شده است که وزیر بهداشت بریتانیا خود به کرونا مبتلا شده است و هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای مستثنی کردن این کشور وجود نداشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته‌های گذشته پس از شناسایی افرادی که کرونا گرفته بودند در آمریکا، بسیاری خواستار اقدامات شدید مراقبتی شدید و سریع شدند. برخی از جمهوری خواهان و طرفداران رییس جمهور از جمله شبکه فاکس نیوز، گفته بودند که ویروس کرونا، یک «فریب» است و تلویحا گفته بودند که ابراز نگرانی‌های شدید برای این است که به وضعیت اقتصادی خوب آمریکا صدمه بزنند تا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسند. اما سخنرانی ترامپ نشان داد، آن دوره تمام شده است و باید با حقایق روبرو شد. 

ممنوعیت‌های مسافرتی در حالی اعلام شد که حتی لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا نیز بازی‌های این فصل خود را تعلیق کرد. پیش‌تر گفته شده بود که این رقابت‌ها بدون تماشاگر برگزار خواهد شد و مردم خواهند توانست آنها را به صورت آنلاین یا از طریق تلویزیون مشاهده کنند. اما با اعلام جواب مثبت تست کرونای یکی از بازیکنان این لیگ، عملا بازیها لغو شد. چنین تصمیماتی نشان دهنده جدی‌تر شدن تصاعدی موضوع برخورد با شیوع ویروس کرونا در آمریکاست.