ویروس کرونا؛ سنجش میزان آمادگی پلیس بریتانیا

قوانین به پلیس اجازه می‌دهد که افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا را نگه دارند

بریتانیا در مرحله اول هشدار درباره شیوع بیماری است- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

در بریتانیا بخشنامه‌ای صادر شده است که خواهان تحقیق و بررسی درباره میزان آمادگی پلیس، نیروهای مرزی و دیگر نهادها برای مقابله با تاثیرات ویروس کرونا است. 

کمیته رسیدگی به امور کشوری گفت، بر نحوه پاسخگویی نهادهای وزارت کشور در مقابله با همه‌گیری بیماری و اثرات آن بر پرسنل خود، نظارت خواهد داشت. 

به نیروهای پلیس در سرتاسر بریتانیا فرمان داده شده است تا طرح‌هایی را ارائه دهند که نشان دهد در صورتی که شمار بالایی از نیروهای پلیس بیمار شوند یا به قرنطینه بروند، عملکردشان برای مقابله با جرایم چه خواهد بود. 

مسئولان می‌گویند که تخلفات خشونت‌آمیز و رویدادهایی با خطر امنیتی، کماکان مورد تحقیق قرار خواهند گرفت، اما اذعان دا‌شتند که تحقیقات درباره مسایل غیرضروری به بعد موکول می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایوت کوپر، رئیس کمیته رسیدگی به امور کشوری، گفت: «آمادگی تمامی ادارات خدمات عمومی برای مقابله با ویروس کرونا، اهمیت بسیاری دارد.»

او گفت:‌ «باید بدانیم که وزارت کشور در حال حاضر به چه آمادگی‌هایی دست یافته است و به چه آمادگی‌هایی نیاز دارد و با تداوم انتشار ویروس کرونا، پیامدهای عملی آن بر پلیس و نیروهای مرزی چیست.»

تحت برنامه اقدام دولت، نیروهای مرزی در بنادر با نهادهای وزارت بهداشت بریتانیا همکاری می‌کنند و به بازگرداندن شهروندان بریتانیا از مناطق آسیب‌دیده از کرونا در خارج از کشور، کمک کرده‌اند. 

حال، قوانین به پلیس و نهادهای دیگر اجازه می‌دهد که افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا را نگه دارند. 

بریتانیا کماکان در مرحله اول هشدار درباره شیوع بیماری است، اما از صبح پنجشنبه دولت هشدار داده است که اگر این وضعیت به مرحله چهارم برسد، پیامدهای شدیدی در انتظار خدمات اضطراری خواهد بود. 

بر اساس طرح دولت، «در صورت کاهش چشمگیر نیروها و کارکنان پلیس، نیروی پلیس بر جرايم جدی و حفظ نظم عمومی تمرکز خواهد داشت.»

کمیته رسیدگی به امور کشوری خواستار توضیح درباره طرح پلیس برای مسايلی چون رسیدگی به آتش‌سوزی و عملیات نجات، و نیز تضمین حفاظت از جان مردم و نیروهای خدمات اضطراری شده است. 

قانونگذاران بریتانیایی پرسیده‌اند که اگر شمار چشمگیری از نیروهای پلیس قادر به کار کردن نباشند، چه تدابیری اندیشیده شده است و چه پیامدهایی خواهد داشت. 

آنان از وزارت کشور خواهند پرسید که چه تضمینی برای انجام فعالیت پیمانکاران، به‌ویژه آنانی که با افراد آسیب‌پذیر سروکار دارند، وجود دارد، و نیز این نکته که در صورت کاهش پرسنل، نیروهای مرزی چگونه از عهده کارهای مضاعف برخواهند آمد.

© The Independent

بیشتر از جهان