زنان باردار چقدر باید درباره کووید۱۹ نگران باشند؟

افزایش خطر سقط جنین در اثر ابتلا به کروناویروس به اثبات نرسیده است

تا کنون حتی یک مورد مرگ زن باردار بر اثر ابتلا به کروناویروس به ثبت نرسیده است-STR / AFP

مقامات بهداشت روز سه‌شنبه گفتند بریتانیا شاهد «هزاران نفر» از موارد ابتلا به کووید۱۹ خواهد بود و دولت مشغول بررسی برنامه‌هایی است تا حتی از افرادی که بسیار خفیف هم مریض شده‌اند بخواهد در خانه باقی بمانند.

اکنون بیش از ۱۱۵ هزار مورد ابتلا در سراسر جهان وجود دارد.

بریتانیا تا کنون ۵۷۳ مورد ابتلا داشته و ششمین فرد در اثر ابتلا به این ویروس درگذشت.

به گفته دکتر جنی هریس، قائم مقام بهداشت انگلستان، احتمالا ظرف ۱۰ تا ۱۴ روز آینده «اوج» ابتلا در کشور را باید به انتظار نشست.

دکتر هریس گفت اکثر کسانی که در بریتانیا به ویروس کرونا مبتلا شوند «تقریبا خوب» خواهند بود ولی ممکن است «برای چند روز کمی احساس ناراحتی کنند.»

کووید۱۹ بسیاری از علایم آنفلوآنزای زمستانی را دارد و به نظر می‌رسد ابتلا به آن در میان سالخوردگان و افرادی که از قبل از مشکلات سلامتی، به ویژه مشکلات تنفسی، رنج می‌برند وخیم‌تر است.

اما با آماده شدن بیمارستان‌های سراسر کشور به خاطر افزایش آمار مبتلایان در اثر شیوع این ویروس، قابل درک است که زنان باردار نگران هرگونه خطر احتمالی این ویروس برای سلامت خود و کودک‌شان باشند.

روز سه‌شنبه کالج سلطنتی تخصصی زنان و زایمان (Royal College of Obstetricians and Gynaecologists) راهنمایی برای مادران باردار منتشر کرد که خطر این ویروس را توضیح داده و می‌گوید چگونه می‌توان آثار منفی آن را کاست.

آیا احتمال ابتلای زنان باردار به ویروس کرونا بیشتر است؟

کالج سلطنتی تخصصی زنان و زایمان می‌گوید به نظر نمی‌رسد زنان باردار بیشتر از سایر مردم در معرض ابتلا به این ویروس باشند، گرچه اطلاعات موجود تا این لحظه محدود است.

همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کووید۱۹ احتمال سقط جنین را افزایش دهد.

کالج سلطنتی تخصصی زنان و زایمان می‌گوید: «انتظار می‌رود اکثر زنان باردار در صورت ابتلا به ویروس، علایم خفیف یا ملایمی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا داشته باشند.»

تا این لحظه حتی یک مورد از مرگ خانمی باردار در اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده است.

آیا ویروس کرونا قابل انتقال به جنین است؟

دکتر ادوارد موریس، رئیس کالج سلطنتی تخصصی زنان و زایمان، گفت: «گرچه اطلاعات فعلی در حال حاضر محدود است اما اطمینان بخش است که تا کنون هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس به کودک در دوران حاملگی وجود ندارد. در نتیجه خیلی نامحتمل به نظر می‌رسد اگر به ویروس مبتلا شوید باعث هرگونه نارسایی یا مشکلی برای جنین شما شود.»

اما او همچنین افزود با ظهور اطلاعات جدید این راهنما تحت بررسی و به روز رسانی مدام قرار خواهد گرفت.

بعضی کودکانی که از زنانی با علایم ویروس کرونا در چین متولد شدند، از طریق زایمان زود هنگام به دنیا آمده‌اند. مشخص نیست که آیا ویروس کرونا عامل این زایمان‌های زودهنگام بوده یا پزشکان تشخیص داده‌اند که به خاطر حال بد مادر، کودک زودتر به دنیا بیاید.

آیا شیر دادن با سینه مادر امن است؟

در حال حاضر، هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس از طریق شیر مادر وجود ندارد، در نتیجه فوائد شیر دادن با سینه مادر بر خطر احتمالی ناشی از انتقال ویروس کرونا در شیر مادر، غلبه می‌کند.

گیل والتون، مدیر اجرایی کالج سلطنتی مامایی (Royal College of Midwives) گفت: «همچنین به زنان توصیه می‌کنم با مامای خود صحبت کنند که می‌تواند آنها را از آخرین اطلاعات موجود باخبر کرده و مراقبتی کافی و شایسته را در تناسب با شرایط و وضعیت اختصاصی آنها ترتیب دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر زن بارداری که به کووید۱۹ مبتلا است زایمان کند، آیا از کودکش جدا خواهد شد؟

با توجه به اطلاعات موجود تا کنون، پزشکان می‌گویند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جداسازی کودک از مادر مبتلای خود مفید فایده باشد. به جای آن، چنین اقدامی ممکن است موجب اضطراب و ناآرامی شدید در مادر و کودک شود.

پرفسور راسل وینر، رئیس کالج سلطنتی تخصصی اطفال و بهداشت کودک (Royal College of Paediatrics and Child Health) گفت: «وضعیت به سرعت در حال رشد و تکامل است و این راهنما بر اساس بررسی اطلاعات و مدارک موجود، هر قدر که محدود هستند، تنظیم شده است. بر اساس مدارک فعلی، ما معتقد نیستیم کودکانی که از مادران مبتلا به ویروس کرونا به دنیا آمده‌اند باید از آنها جدا شوند.»

او افزود: «تاثیر جداسازی آنها، حتی فقط برای احتیاط، می‌تواند تاثیری شدید بر کودک و مادر داشته باشد. با ظهور اطلاعات و مدارک بیشتر در هفته‌ها و ماه‌های آینده ما این توصیه را مورد بازبینی قرار خواهیم داد.»

زنان باردار چگونه می‌توانند در برابر ابتلا به کووید۱۹ از خود مراقبت کنند؟

کالج سلطنتی تخصصی زنان و زایمان می‌گوید: «مهم‌ترین کار این است که به محض بازگشت از اماکن عمومی به خانه یا محیط کار، دستان خود را مرتب و به دقت بشویید.»

سازمان بهداشت عمومی انگلستان و سازمان بهداشت جهانی نیز مدام توصیه می‌کنند بهترین راه برای عدم ابتلا به ویروس کرونا این است که دستان خود را مرتب بشویید، واکسن آنفلوآنزا بزنید و از تماس با افراد بیمار خودداری کنید.

زنان باردار چه باید بکنند اگر فکر می‌کنند احتمال دارد به ویروس کرونا مبتلا شده باشند؟

کالج سلطنتی تخصصی زنان و زایمان می‌گوید: «باید با شماره تلفن ۱۱۱ سرویس سلامت همگانی تماس گرفته یا به وبسایت اختصاصی این سازمان سر بزنید تا توصیه‌های بیشتر را دریافت کنید و حتما ذکر کنید که حامله هستید.»

در حال حاضر اگر نیاز به آزمایش برای ویروس کرونا دارید به شما توصیه خواهد شد خود را قرنطینه کرده و کیت‌های آزمایشی برای شما فراهم خواهد شد. شما نیز فارغ از این که حامله هستید، مانند تمام افراد دیگر آزمایش خواهید شد.

زنان بارداری که توصیه شده خود را قرنطینه کنند باید داخل خانه مانده و از تماس با دیگران برای ۱۴ روز خودداری کنند.

زنان بارداری که در بریتانیا برای قرار‌های معمولی پزشک خود برای حاملگی، نیاز به رفتن به مطب دارند، باید از پیش با مطب دکتر خود تماس گرفته و به آنها اطلاع دهند که در حال حاضر به خاطر احتمال یا قطعیت در ابتلا به کووید۱۹ تحت قرنطینه قرار دارند و درخواست توصیه‌های تکمیلی برای رفتن به قرار خود کنند.

 همچنین به آنها توصیه شده مگر در موارد ضروری در زمینه زایمان یا نیاز مبرم پزشکی، از رفتن به واحدهای تریاژ زایمان یا واحد اورژانس بیمارستان‌ها خودداری نمایند.

اگر زنان باردار نگران بوده یا نیاز به توصیه پزشکی ضروری دارند به آنها توصیه شده در اولین فرصت با واحد تریاژ زایمان تماس بگیرند.

اگر به آنها توصیه شد به واحد زایمان یا بیمارستان مراجعه کنند، از زنان باردار خواسته شده است با خودروی شخصی به آنجا رفته و قبل از ورود به واحد تریاژ زایمان یا بیمارستان، میز پذیرش را از رسیدن خود باخبر سازند.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان توصیه کرده است هر کسی که احساس بیماری می‌کند و علائم کووید۱۹ را در خود تشخیص داده است، باید با شماره تلفن ۱۱۱ سرویس سلامت همگانی تماس گرفته و درخواست کمک‌های تکمیلی کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی