اعلامیه‌های مشترک آب پاکی روی دست طالبان ریخت

طالبان برای برگشت به امارت دقیقه شماری میکنند

پس از مذاکرات صلح با طالبان این گروه از هر حربه‌ای برای رسیدن به قدرت دوباره استفاده می‌کند  - NOORULLAH SHIRZADA / AFP

هم زمان با امضای توافق نامه صلح میان طالبان و امریکا ، این گروه در اعلامیههای که پس از توافق منتشر کرد، چنین نشان داد که گویا امضای توافق نامه فوق مدرک شکست امریکا در مقابل طالبان است . عباس استانکزی رئیس دفتر قطر طالبان ، در تمامی سخنرانی ، پیامهای توییتری و گفتوگو با رسانهها چنین وانمود میکرد که امریکا شکست خورده و از افغانستان بیرون میشود.

طالبان با پیروزی سوار بر همان خودروهای معروف شان (تویوتا‌ی شاسی بلند) که آن را «بایفور» میگفتند دوباره شهرهای افغانستان را یکی پس از دیگری به سقوط خواهند کشاند. این مساله در میان کمیسیون نظامی طالبان بیشتر دامن زده شده است . فرماندههای طالبان به جنگجویانشان نوید پیروزی و فتح را دادهاند . 

اما دو اعلامیه مشترکی که میان امریکا و روسیه وهمچنان امریکا و اتحادیه اروپا منتشر شد، آب پاکی بود که روی دستهای طالبان ریخته شد . به تازگی نمایندههای امریکا و اتحادیه اروپا در رابطه به توافق نامه صلح میان طالبان و امریکا ، اعلامیه مشترک ۱۴ ماده ای منتشر کردند که در این اعلامیه به صراحت گفته شده جامعه جهانی برگشت دوباره امارت اسلامی را نمی پذیرد . این اعلامیه از طالبان خواسته است تا قدمهای مشخص و اثر گذاری را برای این که افغانستان هیچ گاه تبدیل به پایگاه تروریست‌ها نشود ، بردارند . همچنان در این اعلامیه خواسته شده تا در مذاکرات میان افغانی نقش و حضور زنان کاملا مدنظر گرفته شود.  

کمتر از یک هفته قبل امریکا و روسیه نیز چنین اعلامیه مشترکی را منتشر کرده بودند. 

در آن اعلامیه نیز ضمن تاکید بر آغاز گفتوگوهای میان افغانی تاکید شده بود که روسیه و امریکا به هیچ وجه بازساخت امارت طالبان را قبول نخواهند کرد . 

این واکنشها در زمانی که طالبان میخواهند از هر حربهای برای برگشت امارت اسلامی استفاده کنند، شوک بزرگی به این گروه خواهد بود . به خصوص که در یک سوی این اعلامیههای مشترک ، حامی جدی چون روسیه نیز حضور داشته باشد . 

روسیه در پنج سال گذشته ، در رابطه اش با طالبان تجدید نظر کرد و آهسته آهسته به عوض کمک به دشمنان طالبان برای ضربه زدن به طالبان ، تلاش کرد تا خود طالبان را به شریک سیاست منطقهای خود تبدیل کند . طالبان که تقریبا از هر گونه حمایتی محروم شده بودند ، با چراغ سبز روسیه سریعا با این کشور در تعامل شدند . حملات خونین و تصفیه گر علیه داعش در شمال غرب و شمال شرق افغانستان که تا حد زیادی نفوذ داعش را به صفر رساند. همه حاصل فعالیتهای طالبان به اشاره روسیه است . البته در این حملات تعداد زیادی از افراد ملکی که در وسط جنگ گیر کرده بودند نیز کشته شدند . روسیه برای تجهیز طالبان کمک های زیادی به این گروه کرده است . از جمله تفنگ های دوربین دار دیجیتالی که یکی از پیش رفته ترین تفنگهای اسنایپر روز جهان است ، به دسترس طالبان قرار گرفت . داشتن این اسلحه توسط طالبان ، تلفات نظامیان دولت افغانستان را بالا برد . به همین دلیل دولت روی استراتژی حملات هوایی کار کرد و آن را عملی ساخت تا از تلفات بیشتر طالبان جلوگیری کند . 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار آن روسیه از لابی سیاسی خود برای گرفتن جایگاه سیاسی بیشتر توسط طالبان در نظام آینده افغانستان ، استفاده کافی کرد . 

اما همسویی روسیه با امریکا در رابطه به عدم پذیرفتن شکل گیری امارت اسلامی افغانستان ، نشان میدهد که روسیه از طالبان فقط استفاده ابزاری میکرده است . در حالی برای روسیه ، قدرت گرفتن دوباره طالبان در مرزهای مشترکش با افغانستان اصلا قابل قبول نیست . 

اتحادیه اروپا که پس ازامریکا بزرگترین حامی دولت افغانستان است ، به همین منوال مخالفت خود را با شکل گیری دوباره امارت اسلامی مخالف اند . برای اروپا شکل گیری امارت طالبان ، هیچ چیزی کمتر از شکل گیری داعش ندارد . زیرا این دو گروه در اصول کاملا شبیه هم فکر میکنند . 

در حال حاضر هم اتحادیه اروپا از دولت شکل گرفته به رهبری محمد اشرف غنی حمایت میکند و جز نخستین نهادهای جهانی بود که پیروزی اشرف غنی در انتخابات را  تبریک گفت.

در چنین وضعیتی طالبان به نظر نمی رسد جز قبول آغاز گفت وگوهای میان افغانی چارهای دیگری داشته باشند . دولت امریکا بارها تاکید کرده که عدول کردن از حتی یک ماده توافق صلح با طالبان می‌تواند نیروهای امریکایی را دوباره به افغانستان برگرداند.

این گونه است که در واقع طالبان در دو دام گرفتار شده اند . خلاصی از این دام ها برای طالبان  هزینه ای سنگینی در بر خواهد داشت . شاید ساده ترین این هزینه قبولی نظام موجود است.

بیشتر از