مقایسه کرونا با آنفولانزای ۱۹۱۸: «احتمال دارد کسانی که می‌شناسید بمیرند»

آنفلوآنزای فراگیر سال ۱۹۱۸ جان ۵۰ میلیون نفر را در سراسر دنیا گرفت

«میزان انتقال آنفلوآنزای ۱۹۱۸ شبیه به کووید۱۹ است» - JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

کارشناس سابق بیماری‌های مسری مرکز جلوگیری و کنترل بیماری هشدار داد، بحران ویروس کرونا ممکن است به جدیت و مرگباری آنفلوآنزای فراگیر سال ۱۹۱۸ باشد که ۵۰ میلیون نفر را در سراسر دنیا کشت.

با تلاش و ناکامی مقامات بهداشتی از میلان گرفته تا ووهان برای جلوگیری از شیوع کووید۱۹ که اکنون بیش از ۱۰۸ هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۳۸۰۰ نفر را گرفته، کارشناس بیماری‌های فراگیر مقیم ایالت واشنگتن هشدار داد احتمال دارد «افرادی که می‌شناسید» بمیرند.

جولیانا گرنت، دکتر داروهای پیشگیرانه و متخصص بیماری‌های مسری فراگیر نوشت: «ممکن است کووید۱۹ شبیه سالی با آنفلوآنزایی بد باشد، اما دلایلی حاکی از آن وجود دارد که بیشتر شبیه آنفلوآنزای فراگیر سال ۱۹۱۸ خواهد بود. برای درک بهتر این نکته باید ذکر کرد که آنفلوآنزای ۱۹۱۸ باعث پایان دادن به تمدن بشری نشد ولی دومین اتفاق مرگبار در ۲۰۰ سال گذشته بوده است. احتمال دارد افرادی که می‌شناسید در اثر ابتلا به کووید۱۹ بمیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات خانم گرنت در حالی بیان شد که که مقامات ایالت واشنگتن، مرکز این بحران در ایالات متحده، سه مورد جدید از مرگ مبتلایان را گزارش کردند که آمار کل مرگ در این ایالت را به ۲۰ نفر و در کل کشور احتمالا به ۲۴ نفر رساند.

دونالد ترامپ که متهم به کم اهمیت جلوه دادن خطر این بیماری شده است، توییت کرد: «سال گذشته ۳۷ هزار امریکایی در اثر ابتلا به سرماخوردگی معمولی جان باختند. میانگین سالانه چیزی میان ۲۷ تا ۷۰ هزار نفر است. هیچ وقت اما چیزی تعطیل نمی‌شود و زندگی و اقتصاد به حالت عادی خود ادامه می‌یابد. تا این لحظه تنها ۵۴۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور تایید شده است، به این نکته فکر کنید!»

خانم گرنت نظراتش درباره آنفلوآنزای ۱۹۱۸ را در بلاگ شخصی خود منتشر کرد و بلافاصله امکان تماس با او برای اظهارات تکمیلی در این‌باره نبود.

او در پست خود نوشت: «یک تفاوت اساسی میان کووید۱۹ و آنفلوآنزای ۱۹۱۸ وجود دارد: آنفلوآنزای ۱۹۱۸ روی کودکان و جوانان به ویژه تاثیر شدیدی داشت. اما ظاهرا کووید۱۹ بیشتر بر افراد مسن تاثیرگذار است. کودکان و جوانان معمولا علایم خفیف یا ملایمی از خود نشان می‌دهند و ما به این خاطر خیلی شکرگزار هستیم.»

در پستی دیگر درباره این که چرا این بیماری را با اتفاقی در یک قرن پیش مقایسه کرده است، گفت سرعت انتقال و نرخ مرگ هر دو بیماری توجه او را به این مقایسه معطوف کرده است.

او گفت: «گزارش‌های اولیه از کووید۱۹ نشانگر نرخ مرگ ۱.۵ تا ۳ درصد است که یعنی ۱.۵ تا ۳ درصد افرادی که بدان مبتلا می‌شوند جان خواهند باخت. این آمار چیزی حدود ۱۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از نرخ مرگ آنفلوآنزای فصلی در ایالات متحده و بیشتر نزدیک نرخ مرگ آنفلوآنزای ۱۹۱۸ است.»

او افزود: «گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که هر فرد مبتلا به کووید۱۹ به طور میانگین این ویروس را به بیشتر از دو نفر دیگر منتقل می‌کند. این چیزی است که به نرخ انتقال شناخته می‌شود. به زعم ما نرخ انتقال آنفلوآنزای فصلی کمتر از دو نفر است ولی نرخ انتقال آنفلوآنزای ۱۹۱۸ دوباره شبیه نرخی است که در کووید۱۹ شاهد آن هستیم.»

پیتر هوتز، مدیر دانشکده داروهای گرمسیری کالج داروسازی بیلور (Baylor College of Medicine) در شهر هیوستون، از کنگره خواسته تهدید این ویروس را برای افراد آسیب‌پذیر به حداقل رساند.

او که در صحن کنگره در این باره شهادت داد، این ویروس را به عنوان «چیزی شبیه فرشته مرگ برای افراد مسن» توصیف کرد.

آقای هوتز به ایندیپندنت گفت عمیقا نگران این مساله است که برخی تهدید این ویروس برای بعضی اماکن را جدی نمی‌گیرند، اماکنی نظیر خانه‌های نگهداری از سالمندان، مانند موردی در شهر کرکلند در نزدیکی سیاتل که بیشتر مرگ‌های ایالات متحده در آنجا اتفاق افتاده است.

وقتی از او درباره مقایسه خانم گرنت با آنفلوآنزای فراگیر ۱۹۱۸ پرسیده شد او به نکته‌ای اشاره کرد که خود خانم گرنت هم اشاره داشت و آن هم اینکه فعلا به نظر نمی‌رسد افراد جوان در معرض خطری جدی از جانب ویروس کرونا باشند.

او گفت: «چیزی که درباره این ویروس مرا نگران می‌کند این است که مرگبارترین ویروسی نیست که ما تا کنون شاهد بوده‌ایم، به ویژه وقتی با چیزی شبیه ابولا مقایسه می‌شود، و حتی سریع‌ترین نرخ انتقال بیماری را هم ندارد. اما در هر دوی این موارد در بالای فهرست جای می‌گیرد: نرخ مرگ و نرخ انتقال، که در ترکیب با هم به آن ظرفیتی می‌دهند که ویروس را تبدیل به بیماری خیلی ترسناکی می‌کند. و ما هم اینک نیز شاهد آثار ویرانگر آن در خانه سالمندان کرکلند بوده‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان