مرگ ۲۶ نفر از کادر درمانی کشور در بیمارستان مسیح دانشوری

آمار قربانیان در میان پرستاران و کادر پزشکی بیمارستان‌ها هر روز بیشتر می‌شود

بی‌شک پرستاران و کادر پزشکی و درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در ایران در خطیرترین محل مبارزه با ویروس کرونا ایستاده‌اند - عکس از خبرگزاری مهر - محمدرضا عباسی

سرعت شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و گرفتار شدن تمامی استان‌های کشور به این بحران ناشناخته و ناخوانده آن‌چنان زیاد بود که تمامی بخش‌های مملکت در فاصله‌ای کم‌تر از یک‌ماه، یک‌به‌یک تعطیل شدند. این میان تنها ارگان‌هایی که نه تنها کارشان به تعطیلی نکشید که ناچار به کار کردن در ساعات بیشتری از شبانه‌روز هم شوند، پرستاران و کادر پزشکی بیمارستان‌های سراسر کشور و عمدتا شهرهای بحران‌زده‌ای چون تهران و رشت و قم بودند. 

یکی از بیمارستان‌هایی که در روزهای شتاب شیوع کرونا در تهران، بسیار در خبرها از آن می‌شنیدیم بیمارستان «مسیح دانشوری» است. در روزهای اخیر آمارهای بسیاری از ابتلا و جان باختن برخی از پرستاران و کادر پزشکی این بیمارستان به گوش رسید.

یکی از پزشکان شاغل در این بیمارستان پایتخت با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت موجود برای حفاظت از سلامت پرستاران و کادرهای پزشکی شاغل در بیمارستان به ایندیپندنت فارسی گفت: «۲۶ نفر در این بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند که همگی یا پرستار بودند و یا  پزشک»

به گفته این پزشک شاغل در بیمارستان مسیح دانشوری این آمار شامل پزشکان و یا کادر پزشکی دیگر بیمارستان‌ها که برای درمان به این مراکز آمده بودند هم می‌شود.    

به گفته این پزشک در دو شب گذشته  ۹ پزشک بستری در این بیمارستان درگذشته اند و یک پزشک متخصص قلب هم صبح امروز از دنیا رفته است. 

این پزشک شاغل در بیمارستان مسیح دانشوری به ایندیپندنت فارسی گفت که «اصلی‌ترین مشکل نبود امکانات کافی برای رسیدگی و درمان بیمارانی‌ست که در یک بازه زمانی کوتاه بر تعداد آن‌ها افزوده شد». 

به گفته او «حجم بالای کار پرستاران و کادر پزشکی این بیمارستان را خسته کرده و باعث شده تا در خدمات‌رسانی با مشکل مواجه شویم».

این پزشک بیمارستان مسیح دانشوری گفت که «نبود امکانات کافی برای درمان و خدمات‌رسانی به بیماران باعث شده که در پیک شیوع بیماری، مراجعه مبتلایان به بیمارستان باعث شیوع بیشتر بیماری شود». 

این پزشک متخصص تاکید کرده است که سازمان بهداشت جهانی «به اندازه کافی» کیت تشخیص بیماری را به مقامات درمانی ایران تحویل داده است اما مشکل اساسی «نحوه توزیع این کیت‌ها و استفاده ناصحیح از آن‌هاست».

به گفته این پزشک شاغل در بیمارستان مسیح دانشوری «کشور حداقل تا پایان اردیبهشت ماه درگیر این ویروس خواهد بود». 

او هم‌چنین افزوده شدن بر ترس و نگرانی مردم در جامعه را یکی دیگر از دلایل دشوار شدن خدمات رسانی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت: «تعداد زیادی از افراد در جامعه نیز به دلیل رعب و وحشت از همه‌گیری سریع این بیماری در کشور، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور مراجعه می‌کنند که در واقع اضطراب ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، علایم کاذبی در آنها ایجاد کرده و همین امر هم خدمات‌رسانی به بیماران گرفتار به کووید ۱۹ را دشوارتر کرده است». 

پیش از این هم ابتلای چندین پزشک بیمارستان مسیح دانشوری در تهران به ویروس کرونا تایید شده بود. هفته گذشته بود که علی‌اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری ابتلای دو پزشک این بیمارستان را به کرونا تایید کرده بود.

هم‌چنین خبرهایی مبنی بر افزوده شدن به تعداد این مبتلایان در بیمارستان مسیح دانشوری نیز مخابره شده است. 

بی‌شک پرستاران و کادر پزشکی و درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در ایران در خطیرترین محل مبارزه با ویروس کرونا ایستاده‌اند. 

در روزهای گذشته اخبار زیادی از ابتلا و جان باختن بسیاری از پرستاران و پزشکان در سراسر کشور مخابره شد. هدی حسینی نژاد، رئيس سازمان صنعت و معدن استان کرمان به خبرگزاری ایرنا گفته است که ۴۱ درصد از افراد مبتلا به کرونا در این استان از خود کادر پزشکی هستند. به گفته او، کمبود «تامین ماسک، الکل و دستکش» از جمله مواردی است که کادر پزشکی را در خصوص مقابله با این بیماری آسیب‌پذیر کرده است. 

با گسترش ویروس کرونا در شهرهای شمالی کشور هم خبرهای زیادی از جان‌باختن پرستاران و پزشکان استان‌های گیلان و مازندران به گوش رسید؛ شیخ مرادی پرستار بیمارستان قائم در رشت و غلامرضا وثوقی‌کیا پرستار بیمارستان‌های آریا و پورسینای رشت از جمله این موارد هستند. 

صبح امروز انجمن های علمی گروه پزشکی با انتشار «بیانیه‌ای فوری» از حسن روحانی خواستند که با «کسب اختیارات لازم در مورد نیروهای مسلح»، شخصا اداره ستاد کشوری مقابله با کرونا را به‌عهده بگیرد: «در شرایط بحرانی کنونی و با توجه به ابعاد در حال گسترش مسئله و نیاز به همکاری جدی همه دستگاه‌ها این ضرورت احساس می‌شود که ریاست محترم جمهور شخصاً و با کسب اختیارات لازم در مورد نیروهای مسلح ریاست و اداره ستاد کشوری مدیریت بیماری کرونا را بر عهده گیرند و وزارت بهداشت نیز با تأمین نیازها و حمایت‌های لازم به وظایف دشوار خود عمل نماید.»

حسن روحانی، آخرین بار در روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا حضور یافته است. این ستاد هر روز تشکیل جلسه می‌دهد تا اقدامات دستگا‌ه‌های مختلف را با یکدیگر هماهنگ کند. براساس اعلام نهاد ریاست‌جمهوری، روحانی تنها در جلسات روز‌های شنبه این ستاد حضور خواهد یافت و اداره جلسات در بقیه روزها به عهده وزیر بهداشت است. 

بیشتر از