سران نظام در قرنطینه، اجبار کارمندان به حضور در ادارات

احتمال ابتلای یکی از مقام‌های ارشد دفتر آيت‌الله خامنه‌ای به کرونا

رهبر جمهوری اسلامی، روسای قوا و چهره‌های متنفذ نظام، برنامه‌های کاری خود را تعطیل کرده و یا به حداقل ممکن کاهش داده‌اند- AFP

تعطیلی ادارت و بانک‌ها برای ماندن کارمندان در منزل و جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این ویروس با مخالفت دولت ایران مواجه شده است و استانداران سراسر کشور از کارمندان خواسته‌اند به روال عادی در محل کارشان حضور یابند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران هفته گذشته با انتقاد از تردد زیاد در سطح شهر گفته بود که «برخی از مردم» با «بی‌خیالی» برای دیگران مشکل ایجاد کرده‌اند. این انتقاد وزیر بهداشت از «مردم» در حالی است که اجبار کارمندان برای حضور در ادارات و بانک‌ها و عدم وجود برنامه حمایتی برای کارگران روزمزد، بخش وسیعی از مردم را از سر ناچاری به خیابان‌ها می‌کشاند.  

در نقطه مقابل، رهبر جمهوری اسلامی، روسای قوا و چهره‌های متنفذ نظام، برنامه‌های کاری خود را تعطیل کرده و یا به حداقل ممکن کاهش داده‌اند.

علی خامنه‌ای از زمان آغاز بحران کرونا در ایران برنامه‌های کاری و دیدارهای عمومی خود را لغو کرده است. او آخرین بار سه‌شنبه هفته گذشته در مراسم روز درختکاری ظاهر شد. در این برنامه هیچ‌کدام از مقام‌های دولتی و اعضای دفتر او حضور نداشتند و او به‌تنهایی در حیاط محل سکونتش نهالی را کاشت.  

دفتر علی خامنه‌ای روز گذشته نیز اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی برخلاف سنت هرساله به مشهد نخواهد رفت و سخنرانی نوروزی به‌صورت عمومی برگزار نمی‌شود.

سخنرانی نوروزی در تهران و سخنرانی سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی دو سخنرانی مهم علی خامنه‌ای هستند که غالباً در آن‌ها سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی در زمینه داخلی و خارجی اعلام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدامات مراقبتی از رهبر ۸۱ ساله جمهوری اسلامی شاید به دلیل ابتلای یکی از مقام‌های ارشد دفترش به کرونا باشد. روز گذشته کانال تلگرامی سحام‌نیوز از ابتلای «حسین محمدی»، معاون بررسی دفتر علی خامنه‌ای به ویروس کرونا خبر داده است. آقای محمدی یکی از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای است. او  که در زمان ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما، معاون سیاسی این سازمان بود، سال‌ها است که در پست معاونت بررسی دفتر علی خامنه‌ای مشغول به کار است.

محمدی علاوه بر ارتباط نزدیکش با علی خامنه‌ای، خویشاوندی سببی با خانواده برادر کوچک‌تر رهبر جمهوری اسلامی نیز دارد. او در ۲ دهه گذشته مسئول هدایت و مدیریت رسانه‌های دفتر علی خامنه‌ای بوده است. علاوه بر این نقش، از آقای محمدی به‌عنوان بازیگردان پشت پرده صداوسیما نام برده می‌شود.

مقام‌های ارشد در خانه، مردم در خیابان

اما علاوه‌بر علی خامنه‌ای، حسن روحانی نیز برنامه‌های کاری خود را به‌شدت محدود کرده است. روحانی آخرین بار روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت و اعلام کرد که در جلسات روزانه این ستاد حاضر نخواهد شد و تنها یک بار در هفته در جلسه این ستاد حضور می‌یابد.

منتقدان می‌گویند که حضور نیافتن روحانی و معاون اول او در این جلسات سبب ناهماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی شده است و به همین دلیل تصمیمات این ستاد از سوی دستگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

تعطیلی و محدود شدن برنامه‌های کاری تنها به رئیس‌جمهور و رهبر جمهوری اسلامی محدود نمانده است.  مجلس ایران نیز تمامی جلسات خود را لغو کرده است و نمایندگان مجلس در تعطیلات هستند. برنامه‌های کاری ابراهیم رئیسی و معاونان او در قوه قضاییه نیز تنها به جلسات ضروری محدود شده است.

در یک‌هفته گذشته اخبار متعددی از ابتلای اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت به کرونا منتشر و تاکنون تکذیب نشده است. جهانگیری در دو هفته گذشته در هیچ جلسه عمومی حضور نداشته است.

علاوه بر جهانگیری، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی‌اصغر مونسان، وزیر گردشگری و اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

ویروس کرونا تاکنون سبب مرگ شماری از چهره‌های سیاسی ایران نیز شده است. فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی نمایندگان منتخب مجلس یازدهم، هادی خسروشاهی، سفیر اسبق ایران در واتیکان، محمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین شیخ‌الاسلام، معاون سیاسی سابق وزارت خارجه و محمدرضا راه‌چمنی از چهره‌های اصلاح‌طلب  در میان درگذشتگان بیماری کووید-۱۹ هستند.

شیوع کرونا در میان چهره‌های سیاسی سبب شده تا آن‌ها حضور خود را در مجامع به حداقل ممکن برسانند. برای نمونه در مراسم تدفین فاطمه رهبر، چهره شاخص اصولگرا و عضو حزب موتلفه اسلامی، محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی و هیچ کدام از اعضای ارشد موتلفه حضور نیافتند.

بیشتر از