بدترین روز بازارهای جهانی سهام از بحران مالی ۲۰۰۸ به این سو

شیوع ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد واکنش زنجیره‌ای شود

عبور مردم با ماسک‌های حفاظتی بر صورت از خیابان وال‌استریت، محل بازار بورس در نیویورک. 
Spencer Platt/AFP

بازارها می‌گویند بدترین روز خود را از دسامبر ۲۰۰۸ - یعنی زمانی که با مشکلات پس از ورشکستگی بانک «لیمن برادرز» و بحران مسکن دست و پنجه نرم می‌کردند - تاکنون تجربه کرده‌اند.

با سقوط شدید بازار نفت، که به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از پیامدهای شیوع ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد واکنش زنجیره‌ای شود، بازارهای سهام ایالات متحده بدترین روز خود را در بیش از یک دهه گذشته تجربه کردند.

افتی که روز دوشنبه اتفاق افتاد یکی از بدترین افت‌هایی بوده که از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون در بازار سهام ایالات متحده روی داده است. در دسامبر ۲۰۰۸ بازارهای ایالات متحده در میانه یک رویداد مالی فاجعه‌بار جهانی بودند که با بحران مسکن و ورشکستگی بانک «لیمن برادرز» شروع شد و در نهایت اقتصاد را دچار رکود کرد.

صبح دوشنبه در حالی که سرمایه‌گذاران شاهد افت شدید قیمت ها بودند، بی‌ثباتی بازار باعث یک وقفه خودکار نادر در معاملات شد و در نهایت به سقوط ۷ درصدی شاخص ۵۰۰ اس‌اند‌پی انجامید – در حالی که این شاخص قبلا نسبت به اوج خود در ماه فوریه، ۱۲ درصد افت کرده بود. این وقفه خودکار پس از ۱۵ دقیقه تأخیر، معکوس شد.

فروش روز دوشنبه در بازارها پس از آن شروع شد که عربستان سعودی و روسیه در پایان هفته گذشته جنگ جدیدی را بر سر قیمت نفت خام راه انداختند که باعث ایجاد وحشت در بین سرمایه‌گذاران شد، چرا که به دنبال آن، قیمتها در بازار نفت ۲۰ درصد کاهش یافت. این بزرگترین سقوطی بود که بازار نفت پس از جنگ خلیج به خود دیده بود.

با افت قیمت نفت، سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری فعال در این صنعت نیز افت کرد. بانک‌ها و تولیدکنندگان نیز، که به نگرانی‌های اقتصادی گسترده‌تر حساسند، با زیان روبرو شدند.

زیانها و خسارتهای روز دوشنبه نتیجه چند هفته بی‌ثباتی در بازار بود، آن هم در شرایطی که سرمایه‌گذاران سخت در تلاشند تا تأثیر اقتصادی احتمالی شیوع ویروس کرونا را که از چین آغاز شد و اکنون به قرنطینه کردن مناطقی در سرتاسر جهان منجر شده است، ارزیابی کنند.

پاتریک چوانک، استراتژیست ارشد در شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری «سیلور است منیجمنت» در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: «بازارها می‌خواهند بشنوند که اقتصاد جهان آماده معامله و فعالیت تجاری است، اما مشکل اینجاست که به آسانی نمی‌توان چنین چیزی گفت.»

بازارهای سهام در اروپا و آسیا نیز دچار آشفتگی شده‌اند و شاخص‌های عمده در آن مناطق نیز با سقوط چشمگیر همراه بوده‌اند.

 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد