مبلغ تلویزیونی از تبلیغ «درمان» ویروس کرونا منع شد

جیم بیکر یک محصول ۱۲۵ دلاری را تبلیغ می‌کند

TIMOTHY A. CLARY / AFP

دادستان عمومی نیویورک به یک مبلغ تلویزیونی مسیحیت دستور داد، دست از تبلیغ برای «درمان» ویروس کرونا بردارد.

بعد از آن که دکتر طبیعی‌درمانی، شریل سلمن، به عنوان مهمان در برنامه جیم بیکر حاضر شد، حکم منع برای این برنامه صادر شد.

در حین برنامه از دکتر پرسیدند که آیا این «محلول نقره‌ای»۱۲۵ دلاری که آنلاین به فروش می‌رسد در مقابل ویروس کرونا هم اثر دارد.

خانم سلمن گفت: «بگذارید اینطور بگویم، این دارو هنوز برای این نوع از ویروس‌ کرونا آزمایش نشده است، اما برای سایر انواع ویروس کرونا آزمایش شده است و می‌تواند ظرف ۱۲ ساعت آن را از بین ببرد.»

آقای بیکر در سایت خودش نیز برای این محلول نقره‌ای تبلیغ می‌کرد.

لیزا لاندو، رئیس دفتر مراقبت بهداشتی دادستانی عمومی نیویورک، 3 مارس نامه منع را به آقا بیکر ابلاغ کرد و به او ۱۰ روز مهلت داد تا از حکم پیروی کند و در غیر اینصورت باید برای هر بار تخلف پنج هزار دلار جریمه بپردازد.

خانم لاندو در این نامه عنوان کرد: «این قسمت از برنامه شما ممکن است سبب گمراه شدن مصرف‌کنندگان نسبت به اثرگذاری محصول محلول نقره‌ای در ایمن ساختن آنان در مقابل بیماری فعلی شود.»

او افزود: «بنابراین، ارائه محصولات محلول نقره‌ای در برنامه جیم بیکر و اذعان به مؤثر بودن آن در مبارزه با ویروس کرونای جدید۱۹ یا درمان آن نقض قوانین نیویورک تلقی می‌شود.»

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تا کنون هیچ دارو یا واکسن مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا در بازار عرضه نشده است که به بیماران در پیشگیری از ویروس کرونا یا درمان آن کمک کند. پژوهشگران مشغول کار بر روی واکسن هستند، اما انتظار نمی‌رود زودتر از ۱۸ ماه تا ۲ سال دیگر برای استفاده عموم آماده شود.

دادستان عمومی لتیشیا جیمز در بیاینه‌ای به مردم هشدار داد که تبلیغ محصولاتی که مدعی ایمن سازی بدن در مقابل این ویروس هستند را باور نکنند.

او گفت: «اکنون که شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا هستیم، لازم است شهروندان نیویورک ضمن حفظ آرامش، هشیار باشند.»

او افزود: «ضمن مراقبت از سلامت خود، باید مراقب افراد فرصت‌طلبی باشیم که قصد سوء استفاده از ترس و اضطراب مردم برای کلاهبرداری یا فریب آنها را دارند. از تمام کسانی که فکر می‌کنند طعمه کلاهبرداران یا سودجویان قرار گرفته‌اند می‌خواهم با دفتر من تماس بگیرند و طرح شکایت کنند.»

این مبلغ تلویزیونی قبلاً نیز به کلاهبرداری محکوم شده و بعد از کسب و جمع‌آوری نامشروع کمک‌های مالی از طریق برنامه‌ «کلوب ستایش خدا» مدت پنج سال را در زندان فدرال گذرانده است.

پس از اعلام وضعیت اضطراری در نیویورک از روز شنبه، این ایالت تبلیغات دروغین در ارتباط با ویروس کرونا مورد پیگرد قرار می‌گیرند. موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا همچنان رو به افزایش است، و اندرو کوئومو فرماندار نیویورک روز یکشنبه ابتلای ۱۰۵ نفر در این ایالت را تأیید کرد.

 

© The Independent

بیشتر از جهان