سقوط ۷ درصدی بازار سهام؛ آغاز تاثیر جدی کرونا بر اقتصاد آمریکا

بحران کرونا باعث به اوج رسیدن فروش سهام‌ شده است

معامله‌گران سهام در بازار بورس نیویورک، نگران از تاثیر بحران ویروس کرونا بر بازار سهام - SPENCER PLATT / AFP

روز دوشنبه، هنگامی که کارگزاران بازارهای سهام به محل کار خود رفتند، شاهد سقوط چشمگیری در بازار سهام شدند. به صورت سنتی، وقتی که سرمایه‌گذاران با یک بحران جدید مواجه هستند، فروش سهام به اوج خود می‌رسد و همین باعث سقوط بازار سهام می‌شود. موضوعی که با توجه به فصل انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا می‌تواند برای دونالد ترامپ که همواره به بهبود وضعیت اقتصادی در دوره خود مباهات می‌کند، بسیار پرهزینه باشد.  

در حال حاضر با شیوع کرونا در بیش از یک صد کشور و رکود کسب و کار وفعالیت‌های اقتصادی، هواپیمایی، گردشگری، و هم اکنون نفت، سقوط بازارسهام به صورت لحظه‌ای و ساعت به ساعت ادامه دارد. این درحالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، گفته بود که «همه چیز خوب است» و به نوعی تلاش کرده بود تاثیرات بحران کرونا بر اقتصاد را کمرنگ کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه از جمله به به دلیل درگیری ناگهانی میان بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان، بازارهای نفت سقوط کردند و سهام روز دوشنبه سقوط کرد. این خود دلیل دیگری است برای نگرانی از اقتصاد جهانی توسط سرمایه‌گذاران در این بازار متلاطم جهانی. 

پنج دقیقه پس از آغاز معاملات سهام در ایالات متحده ، سقوط در سهام «S&P 500» به هفت درصد رسید و باعث شد تا ۱۵ دقیقه معاملات تجاری متوقف شود. این حدمعیار، تا حدودی پس از اینکه معاملات از سرگرفته شد بهبود یافت ولی دوباره حدود شش درصد پایین رفت. 

در سال ۲۰۱۲، دونالد ترامپ در توییتی گفته بود اگر سهام «دو» در دو روز هزار واحد سقوط کند، «رییس جمهور باید فورا استیضاح شود.» این درحالی است که سقوط دو تقریبا بیش دو برابر آن چیزی است که آقای ترامپ در توییت خود مطرح کرده بود. این توییت بار دیگر سر از شبکه‌های اجتماعی درآورد و برخی از منتقدان او با انتشار مجدد این توییت، نسبت به چنین اظهاراتی و وضعیت موجود انتقاد کردند. 

برخی از کاربران شبکه‌های مجازی، از تلاش‌های مقام‌های دولت ترامپ را برای کم خطر جلوه‌دادن تاثیرات بحران ویروس کرونا براقتصاد آمریکا انتقاد کردند. 

در حالی که سرمایه گذاران برای تعیین میزان تاثیر اقتصادی گسترش ویروس کرونا بر بازار تلاش می‌کنند می‌توان گفت که بازارهای مالی هفته‌هاست که درحال نوسان و صدمه خوردن بودند: سهام کاهش یافته، قیمت نفت به هم خورده و وضعیت اوراق دولتی نیز این احساس را در بین سرمایه‌گذاران منعکس می‌کند که گزینه‌های بدتری ممکن است وجود داشته باشد که بازار هنوز با آن مواجه نشده است. 

در طول آخر هفته، دو تولید کننده بزرگ نفت جهان، عربستان سعودی و روسیه، با شروع جنگ قیمت برای نفت خام، عنصر جدیدی را به ترکیب اضافه کردند. در حالی که قیمت پایین نفت می‌تواند سودمند باشد، اما همچنین می‌تواند اقتصادهایی را که به میزان زیادی به دلار نفت وابسته هستند، مختل کنند. کاهش قیمت نفت از زمان شروع بحران ویروس کرونا نیز نشانه رفتن به سوی رکود اقتصاد جهانی می‌تواند به حساب آید.

نفت روز دوشنبه تقریباً یک چهارم از ارزش خود را در بازارهای ماه‌های آینده از دست داد و سهام شرکت‌های انرژی را پایین آورد. این چیزی بود که یک تحلیلگر آن را «شوک حاد دیگری به بازارها» نامیده است.

در اروپا شاخص‌های اصلی سهام بیش از هفت درصد کاهش یافته است. سهام نیز در آسیا به شدت پایین پایان یافت. با سقوط سهام، سرمایه گذاران که به دنبال محل امنی برای سرمایه‌های خود هستند، بازده اوراق دولتی را به پایین‌ترین نرخ‌های تاریخی سوق دادند. بازده اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده که با افزایش قیمت اوراق بهادار سقوط می‌کند، پایین‌تر از نیم درصد است، یعنی تقریباً نیمی از سطح فقط یک هفته گذشته.

حتی قبل از تحولات آخر هفته‌، سهام در ایالات متحده و سایر بازارهای مهم مالی بیش از ده درصد در یک روند نزولی ناگهانی که با آغاز شدن بحران ویروس کرونا در خارج از چین آغاز شد، کاهش یافته بود.

روز یکشنبه ، ایتالیا گام مهمی در کنترل و مسدود کردن ارتباطات بخش بزرگی از منطقه شمالی صنعتی خود برداشت. در ایالات متحده، یک کارشناس ارشد دولتی مرتبط با بیماری‌هایی مانند ویروس کرونا هشدار داد که ممکن است قرنطینه منطقه‌ای در این کشور هم ضروری شود، اگرچه وی ایده قرنطینه‌های سخت‌گیرانه‌ای مانند آنچه که چین تصویب کرده است، را متحمل ندانست.

 پنج دقیقه از معاملات روز دوشنبه در ایالات متحده،  «S&P 500» هفت درصد سقوط کرد درصد رسید و باعث توقف ۱۵ دقیقه‌ای فروش خودکار شد. اگر در روز جمعه آینده، S&P 500 نزدیک به 13 درصد سقوط کند، معاملات بعدی متوقف می‌شود. اگر سهام 20 درصد سقوط کند‌، معاملات برای بقیه روز پایان می‌یابد.

بانک مرکزی فدرال رزرو نیویورک روز دوشنبه گفت، برای جلوگیری از گردش بی‌نقص جریان سیستم از طریق سیستم مالی‌، میزان وام‌های کوتاه مدت ارائه شده به بانک‌ها را افزایش می‌دهد.

بیشتر از اقتصاد