کرونا در ایران؛ افزایش مصرف الکل و بالا رفتن آمار قربانیان

باب شدن خوردن الکل جهت درمان کرونا در ایران جان بیش از ۲۰ نفر را گرفته است

امروز، دوشنبه ۱۹‌ اسفندماه، بازهم آمار قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا در ایران افزایش یافت. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، گفت: «در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳ نفر دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران جان باخته‌اند که با این احتساب، مجموع آمار رسمی دولتی جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۲۳۷ نفر رسیده است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به گفته این مقام مسئول تاکنون «۷ هزار و ۱۶۱ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ۲۳۷ نفرشان درگذشته‌اند و همچنین تعداد بهبودیافتگان به دو هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است».

بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا مربوط به شهر تهران است که بنا به آمارها ۱۹۴۵ نفر در پایتخت ایران به این ویروس گرفتار شده‌اند. بعد از تهران، بیشترین موارد ابتلا در استان‌های قم (۷۱۲)، مازندران (۶۳۳)، اصفهان (۶۰۱) و گیلان (۵۲۴) گزارش شده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران اما آمار دیگری از قربانیان «مصرف الکل» در استان خوزستان هم داشت. به گفته کیانوش جهانپور طی دو روز گذشته در استان خوزستان بیش از ۳۰۰ نفر به دلیل مصرف فرآورده‌های الکلی مسموم شده‌اند و ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا پس از شایعه تاثیر الکل بر درمان ویروس کرونا، تعدادی از مردم اهواز اقدام به خوردن الکل کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهاد ابول‌نژادیان، رئيس دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز گذشته و پس از جدی‌تر شدن خطر استفاده از الکل در میان شهروندان اهواز گفته بود که «آمار کشته‌شدگان از مصرف الکل نباید از قربانیان کرونا بالاتر رود».

از سوی دیگر محمد آقایاری، دادستان انقلاب کرج خبر داده که ۷ نفر در استان البرز به علت خوردن الکل فوت کرده‌اند.

این مقام قضایی گفته که این افراد به «گمان مقابله با کرونا یا درمان آن» الکل متانول مصرف کرده بودند. 

دو روز پیش بود که «مسعود مردانی» عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره مصرف خوراکی الکل و مشروبات الکلی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا گفته بود: «مصرف الکل صنعتی و مشروبات الکلی نه باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری و نه باعث درمان آن می‌شود.از مردم خواهش می کنیم الکل صنعتی را برای مصرف خوراکی استفاده نکنند.»

این عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به افزایش مراجعین به بیمارستان به دلیل مصرف الکل صنعتی گفته بود که «روزی دو الی سه مورد با موضوع مسمومیت با الکل متالیک به بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند و ما از مردم می‌خواهیم که از الکل برای درمان و پیشگیری از بیماری کرونا استفاده نکنند». 

در روزهای گذشته دکتر شاهین شادنیا، استاد گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی بهشتی هم با اشاره به اینکه باور نابودی کروناویروس با مصرف خوراکی الکل یک باور غلط است» گفته بود: «طی روزهای اخیر با همین باور غلط شاهد مراجعه بیمارانی با علایم چشمی، کاهش سطح هوشیاری و عوارض جدی به خاطر مسمومیت ناشی از مصرف الکل و این رفتار غلط غیر علمی و غیربهداشتی بودیم.»

با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند که تنها راه جلوگیری از همه‌گیری روزافزون این ویروس، عدم تماس با دنیای بیرون از خانه و قرنطینه خانگی‌ست. 

شهروندان بسیاری از شهرهای ایران در آستانه سال جدید شمسی حالا باید به شیوه‌ها و شگردهای جدیدی برای برپایی جشن سال نو عادت کنند و شاید بسیاری از مناسبات آغاز سال جدید، مثل سفر کردن و یا بازدیدهای سال نو از روزمره شهروندان ایرانی خارج شود.

بیشتر از