انتقاد به صداوسیما برای اجرای برنامه‌های «عصرجدید» و «دورهمی»

تشویق در شبکه‌های مجازی به خارج نشدن از خانه با هشتگ در خانه می‌مانیم

برنامه «عصر جدید» هم از دیگر برنامه‌هایی است که اجرای آن در شرایط حاضر با انتقاد مواجه شده است - عکس از همشهری آنلاین

همزمان با افزایش اقدامات پیشگیرانه در خصوص شیوع ویروس کرونا و در خواست از مردم در مناطقی که بیشترین موارد این ویروس گزارش شده است، مشاور وزیر بهداشت با انتشار یک نوشته توییتری از ضبط و پخش برنامه‌هایی مانند «دورهمی» و «عصرجدید» که در آن «ده‌ها و صدها مخاطب» در هر نوبت برنامه در استودیوهای صداوسیما کنار هم می‌نشینند و به این ترتیب اصول بهداشتی و توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از سرایت کرونا را نادیده می‌گیرند، انتقاد کرد. 

اگرچه در حالی که بسیاری از مناسبت‌های عمومی و جمعی مثل مسابقه‌های ورزشی یا کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها، نماز جمعه و برنامه‌های فرهنگی مثل کنسرت‌های موسیقی تعطیل و یا لغو شده‌اند، مرتضی میرباقری، معاون سازمان صداوسیما در گفت‌وگویی گفت که «این برنامه‌ها پس از هماهنگی با مراجع ذی‌ربط و با رعایت حداکثری نکات بهداشتی، مراقبت‌های پزشکی و برخی محدودیت‌ها ضبط و پخش می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او «حضور پزشک ویژه در محل برنامه‌ها، انجام آزمایش و معاینات پیش از ورود حضار و عوامل و ضد عفونی مکرر سالن‌های ضبط برنامه‌ها را از جمله تدابیر صورت گرفته برای ادامه این برنامه‌ها» اعلام کرد و افزود: «برای حفظ سلامتی حاضران، تعداد آنها را کاهش داده‌ایم تا ضمن رعایت فاصله مناسب هم نکات بهداشتی و پزشکی مورد توجه قرار گیرد و هم جذابیت برنامه‌ها حفظ شود.»

علیرضا وهاب‌زاده ـ مشاور وزیر بهداشت ـ با انتشار توییت‌هایی هشدار داد که «عملا امکان ضدعفونی محل ضبط برنامه‌هایی که با حضور جمع کثیری از تماشاگران تولید می‌شود، وجود ندارد و این شیوه‌ها و تمهیدهای اعلام شده هم کارکردی ندارند.

او گفته است که «در همان روزهای نخست شیوع این ویروس، احسان علیخانی ـ مجری و تهیه کننده برنامه «عصر جدید» ـ تماس گرفته و برای ضدعفونی محل ضبط برنامه و چک کردن تماشاگران درخواست کمک‌ کرده که در پاسخ به او توضیح داده شده که این‌ روش ایمن نیست و سلامت مردم به خطر می‌افتد.»

به نوشته وهاب‌زاده «[علیخانی] رفت و برنامه را تعطیل کرد. احتمالا اشتباه اومده بود و باید می‌رفت همون جا که به مهران مدیری مجوز می دادند.»

وهاب زاده در صفحه توییتر خود به انتشار آخرین خبرهای مرتبط با شیوع ویروس کرونا می‌پردازد. او روز دوشنبه در توییتی نوشت:‌ «طی روز گذشته ۵۹۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۷۱۶۱ نفر افزایش یافت. تا کنون ۲۳۹۴ نفر از بیماران بهبود یافته‌اند. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳ نفر از مبتلایان جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به ۲۳۷ مورد رسید.»

تعطیلی برنامه «عصر جدید» به دلیل «تدابیر بهداشتی» در حالی رسما یازدهم اسفند ماه از سوی علیخانی اعلام شد که آن زمان چند روز از شیوع بیماری در کشور گذشته بود. سازندگان این برنامه‌ گفته‌اند که برنامه‌هایی که پخش می‌شود در روزهای قبل ضبط شده بود و پس از ضبط شش قسمت که به اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه برمی‌گردد، ضبط این برنامه متوقف شده است. 

برنامه «دروهمی» هم از دیگر برنامه‌هایی است که با انتقاد مواجه شده است. مشاور وزیر بهداشت دراین خصوص نوشت: ‌««تناقض یعنی توی پیک بیماری کرونا، ۴۰۰ نفر رو از شهرهای مختلف کشور جمع کنی و توی دورهمی‌ براشون از اصول پیشگیری از کرونا بگی!! ظاهرا مهران مدیری واکسن پیشگیری از کرونا رو کشف کرده ما بی خبریم!! می‌شد جوری برنامه ساخت که سلامت چند صد نفر به خطر نیفته...»

خبرگزاری ایسنا با انتشار این خبر این ادعای درنظرگرفتن ملاحظات پزشکی پیش از ضبط این برنامه‌ها را زیر سوال برده است: «تمهیدهایی چون حضور پزشک در استودیو سربسته محل ضبط برنامه هایی با حضور چندصدنفر، چگونه می تواند از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری کند؟ آن هم درباره ویروسی که هم بارها گفته شده دوره پنهان قابل توجهی با قابلیت انتقال به دیگران دارد، هم برای درمان آن تاکنون راه حلی پزشکی کشف نشده و همه آنچه به عنوان تنها راه مقابله با ویروس مرگبار تجویز می شود، پیشگیری است.»

خبرگزاری ایسنا با انتشار این خبر آورده است که اقدام صداوسیما برای کشاندن مردم به چنین برنامه‌هایی حتی می‌تواند با اقدام قضایی مواجه شود: «آیا با شرایط موجود، در صورت اصرار برنامه‌سازان بر حضور انبوه جمعیت در فضای استودیویی هنگام ضبط یک برنامه تلویزیونی، ممکن نیست کار را به پیگیری‌های قضایی هم بکشاند؟»

هش تگ «در خانه می‌مانیم» در شبکه‌های اجتماعی

همزمان به دنبال گسترش نگرانی از شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف ایران، کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه انداختن هشتگ #در_خانه_می‌مانیم، برای تشویق دیگران برای کمک به شکستن حلقه انتقال این ویروس، اقدام کردند. 

طی روزهای گذشته مسوولین از مردم به خصوص در شهرهایی که بالاترین میزان شیوع ویروس کرونا از آنها گزارش شده است خواسته‌اند که در خانه‌های خود بمانند. امیرناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات با توصیه کردن به ماندن در خانه‌ها، در خصوص اظهار علایم کرونا درشهروندان نوشته بود: «داده‌های خوداظهاری حدود ۲ میلیون نفر در ac19..ir نشان از وجود علائم ظاهری #کرونا در میان ۹٪ اظهارکنندگان است!… مسوولیتی دشوار برای نظام سلامت! در خانه ماندن را جدی بگیریم!» 

افرادی که روی هشت تگ #در_خانه_می‌مانیم کلیک می‌کنند، با اطلاعات مختلفی در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور مواجه می‌شوند. در یکی از این توییت‌ها، یک پزشک به نام بهروز ذاکری، از مردم در استان گیلان خواسته‌است که در خانه بمانند: «بدین وسیله گواهی می‌شود کلیه مردم استان گیلان به علت شیوع بالای ویروس کرونا احتیاج به قرنطنه و ماندن در منزل و عدم خروج غیرضروری از خانه دارند. این گواهی بنابر سوگند وظیفه پزشکی صادر می‌گردد.» انتشار خبرها و کلیپ‌های ویدیویی از برخی از نقاط کشور مثل استان مازندران که مردم با ایجاد مانع از ورود مسافران غیربومی به این استان جلوگیری می‌کنند نیز در میان توییت‌هایی که در این زمینه شده است به چشم می‌خورد. 

بیشتر از