فرمانده الشباب در حمله هوایی آمریکا کشته شد

به گزارش شبکه بی‌بی‌سی اقوام محمود درگذشت او را تایید کرده‌اند

پس از انفجار بمب در موگادیشو در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹ -   Abdirazak Hussein Farah/AFP via Getty Images 

به گزارش رادیوی دولتی سومالی، یکی از فرماندهان ارشد گروه اسلامگرای افراطی الشباب که برای سرش جایزه تعیین شده بود، در حمله هوایی آمریکا کشته شده است.

در این گزارش که روز شنبه پخش شد آمده که بشیر محمد محمود، عضو ارشد شورای اجرایی الشباب از زمان تاسیس آن در سال ۲۰۰۸ ، در روز ۲۲ فوریه در حمله هوایی آمریکا در منطقه «جوبا» در جنوب سومالی کشته شده است. او همچنین با گروه اسلامگرای القاعده مرتبط بود.

هرچند به گزارش شبکه بی بی سی اقوام محمود درگذشت او را تایید کرده اند، اما معلوم نیست چرا خبر آن بیش از دوهفته پس از وقوع حادثه پخش شده است.

بنا به رادیوی دولتی سومالی، محمود مسئول عملیات الشباب بوده، اما پیشتر، گزارش ها حاکی از آن بود که محمود که همچنین با نام «أبو قُرقَب» شناخته می شد، هفته ها پیش از حمله ای که گفته می شود او را به هلاکت رسانده، به خاطر اختلاف نظر پیرامون حمله به غیرنظامیان، از مقامش در الشباب خلع شده بوده است.

در ماه دسامبر، انفجار بمب در موگادیشو که در یک کامیون جاسازی شده بود، ۸۰ نفر را کشته و ده ها نفر را مجروح کرد. این مرگبارترین حمله الشباب از سال ۲۰۱۷ بود هرچند در همان مدت، تعداد فزاینده ای حملات محدودتر، منجر به قتل صدها غیرنظامی دیگر شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال بالاگرفتن خشم، غم و اعتراضات عمومی در پایتخت سومالی، آژانس اطلاعاتی و امنیت ملی سومالی در روز ۳ ام فوریه اعلام کرد «احمد عمر دیریه»، رهبر الشباب، محمود و «مَحاد قَراطِه» را به خاطر آن که از او خواسته بودند غیرنظامیان را هدف قرار ندهد، اخراج کرده است.

در این میان، نه مقامات وزارت دفاع آمریکا و نه «محمد عبدی حیر ماریه» برای تایید یا تکذیب خبر درگذشت محمود قابل دسترسی نبوده اند.

حدود ده سال پیش، دولت آمریکا اعلام کرد در مقابل هرگونه اطلاعاتی که به محل اختفای محمود کمک کند، مبلغ ۵ میلیون دلار خواهد پرداخت. پیام های مقامات ایالات متحده که توسط «ویکی لیکس» منتشر شد، نشان می دهد محمود از سال ۲۰۰۷ عملیات القاعده در سومالی را نیز هماهنگ می کرده است.

از سال ۲۰۰۸، الشباب برای سرنگون کردن دولت مرکزی سومالی و در دست گرفتن قدرت و اعمال تعابیر خود از اسلام شیعه ، در تلاش بوده است.

عملیات الشباب در انفجار بمب و حملات مسلحانه علیه پایگاه های نظامی و ساختارهای غیرنظامی سومالی شامل هتل ها، بارها و آموزشگاه ها در سومالی و دیگر کشورهای منطقه بوده است.

ارتش ایالات متحده به منظور کاهش توانایی های الشباب و نهایتا شکست آن، در سومالی دست به حملات هوایی زده است.

© The Independent