ایجاد «امارت اسلامی» طالبان در افغانستان قابل پذیرش نیست

نمایندگان ایالات متحده آمریکا و روسیه با انتشار بیانیه‌ای مشترک این خبر را اعلام کرده‌اند

جشن پیروزی طالبان در  پایان مذاکرات صلح با ایالات‌متحده آمریکا در تاریخ دوم مارس ۲۰۲۰ - NOORULLAH SHIRZADA / AFP

نمایندگان ایالات متحده آمریکا و روسیه با نشر یک بیانیه مشترک اعلام کرده‌اند که تشکیل «امارت اسلامی» طالبان در افغانستان برای جامعه جهانی و سازمان ملل، قابل پذیرش نیست و آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

روز جمعه، ۱۶ اسفند، نمایندگان آمریکا و روسیه در مورد توافقنامه صلح ایالات متحده با نمایندگان طالبان که در دوحه قطر به امضاء رسید، یک بیانیه مشترک دوازده ماده‌‌ای صادر کردند که در آن آمده است، «تشکیل امارت اسلامی طالبان، برای ما و جامعه جهانی قابل پذیرش نیست و در صورت تشکیل نظام طالبانی، آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

این دو کشور تاکید کرده‌اند: «آمریکا و روسیه با مردم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان برای رسیدن به صلح و ثبات دائمی که تضمین کننده امنیت جهانی است، همکاری خواهند کرد و نیز تعهد می‌کنیم که جامعه جهانی به هیچ صورت از امارت اسلامی حمایت نمی‌کند.»

در آن بیانیه همچنین آمده است: «حمایت و کمک‌های اقتصادی این دو کشور (روسیه و آمریکا) به دولت آینده افغانستان ادامه خواهد داشت، مشروط به آن که حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها در این کشور حفظ شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و روسیه از شهروندان افغانستان خواسته‌اند که «گفت‌وگو و بحث‌ها را در مورد آزادی زندانیان گروه طالبان و آتش‌بس در این کشور هر چه زوتر آغاز کنند» و همچنین از طرف‌های درگیر در جنگ خواسته‌اند که «دوره کاهش خشونت‌ها را طولانی‌تر کنند تا فضا برای مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز شود.»

نگرانی این دو کشور درحالی از ایجاد دوباره امارت اسلامی طالبان در افغانستان ابراز می‌شود که پس از توافق صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته است که در صورتی که نیروهای نظامی کشورش افغانستان را ترک کنند، «ممکن است طالبان به قدرت برسند.»

آقای ترامپ گفته است: «ما باید سربازان‌مان را به کشور خود برگردانیم. این مناسب نیست. ما در آن‎‌جا (در حکم) نیروی پلیس بودیم. در نهایت باید آن‌جا را ترک کنیم. ما نمی‌خواهیم بیست سال یا بیشتر از آن در افغانستان باقی بمانیم. ما می‌خواهیم که مردم ما دوباره به کشورشان برگردند.»

ایالات متحده آمریکا با نمایندگان طالبان، پس از هجده ماه گفت‌وگو، روز شنبه ۱۰ اسنفد، توافق‌نامه صلحی را در دوحه قطر امضا کردند که بر اساس آن، آمریکا از افغانستان کاملآ خارج می‌شود و طالبان نیز اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان منافع آمریکا و متحدانش مورد تهدید قرار گیرد.

صبور کاکر، کارشناس مسایل سیاسی،  به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «من از شنیدن اعلامیه مشترک آمریکا و روسیه و هشدار تازه ترامپ، در رابطه با احتمال به قدرت رسیدن دوباره طالبان حیرت‌زده شدم. برایم گیج‌کننده است. زیرا نخست آمریکا با طالبان به توافق رسیدند که (طالبان) دیگر از جنگ، ویرانی و حملات تروریسیتی دست می‌کشند و همراه با دولت افغانستان برای آوردن صلح و ثبات دائمی کار خواهند کرد، اما سپس هشدار می‌دهند که این گروه ممکن است به قدرت برسد و طرف دیگر هم که روسیه باشد، می‌گوید ما از امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم. نمی‌دانم کشور ما به کدام سو روان است.»

آقای کاکر، از آمریکا خواست که «توافق‌نامه صلح را بهانه قرار ندهد، مردم افغانستان را ترک نکند، تا دولت ما بتواند سر پای خود بایستد و با گروه‌های شورشی که قصد فروپاشی نظام و ویرانی این کشور را دارند، مبارزه کند. در غیر آن، من آینده خوبی برای مردم و افغانستان نمی‌بینم.»

مصری نوابی، فعال مدنی، نیز می‌گوید: «ما پس از چندین سال دانستیم که آمریکا با مردم افغانستان و دولت ما نبوده و نیست و هر چه دلش خواست بدون که با ما مشورت کند، در مورد سرنوشت ما با دشمنان ما تصمیم می‌گیرد. از گفته‌های ترامپ، و اعلامیه مشترک روسیه و آمریکا کاملا روشن است که پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا، رژیم سیاه طالبان دوباره تشکیل خواهد شد و همه دستاوردهای کمی که در تمام بخش‌ها با تلاش و عرق‌ریزی به‌دست آوردیم، نابود خواهد شد. آمریکا نباید با این کارش سال های هفتاد را دوباره در افغانستان تازه کند.»

این گفته‌ها و هشدار‌های مقامات روسی، آمریکایی و شهروندان افغانستان در رابطه با احتمال ایجاد دوباره امارت اسلامی طالبان، در حالی ابراز می‌شود که بر مبنای توافق‌نامه صلح که آمریکا با نمایندگان طالبان امضا کرده است، آمریکا مکلف است که تمام نیروهای نظامی‌اش را ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج کند.

بیشتر از