نماینده مردم رشت در مجلس: آن‌که مانع قرنطینه قم شد ظلم بزرگی کرد

برای مقابله با کرونا در گیلان قرار است یک بیمارستان صحرایی در لاکان برپا شود

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی می‌گوید آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در این شهر بسیار وحشتناک است- عکس از مشرق‌نیوز 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ایران، با اشاره به وضعیت وخیم این شهر پس از شیوع گسترده  ویروس کرونا در استان گیلان انگشت اتهام را به سمت کسی برد که در ابتدای شیوع ویروس در کشور مانع «قرنطینه» شهر قم شده است. 

ایمن‌آبادی بدون نام بردن از شخص یا نهادی، گفت: «شهر قم باید قرنطینه می‌شد و کسی که مانع این امر شد ظلم بزرگی به کشور کرده است». 

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت نگران کننده بیماری کرونا در گیلان و رشت گفت: «آمار مبتلایان به کرونا به صورت تصاعدی در حال افزایش است در حالی که امکانات پزشکی و بهداشتی در این منطقه وجود ندارد.»

نماینده مردم شهر رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید به این که این شهر برای مقابله با کرونا نیاز به احداث «بیمارستان صحرایی» دارد، از وزیر بهداشت خواسته است تا به این منطقه بیاید. 

به گفته جعفرزاده ایمن آبادی، «آمار مبتلایان و قربانیان کرونا بسیار وحشتناک است و حتی کیت آزمایش برای اخذ تست از اشخاص مشکوک به این ویروس نیز در دسترس نیست».

این نماینده مجلس صراحتا گفته است که «اگر اقدامات درخوری در زمینه مبارزه با کرونا در گیلان صورت نگیرد تا چندروز آینده شاهد بروز یک فاجعه انسانی در این منطقه خواهیم بود».

 او افزود: «هیچ‌گونه تختخوابی برای بستری مبتلایان جدید به کرونا در شهر رشت و اطراف آن وجود ندارد و شرایط این منطقه قرمز اعلام شده است.»

از سوی دیگر، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان، روز گذشته با اشاره به شیوع ویروس کرونا در این استان، از آغاز احداث بیمارستان صحرایی در لاکان رشت خبر داده بود. 

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان، «قرنطینه شدن مردم در منازل را یک تکلیف شرعی و انسانی دانست» و گفته است: «تنها راه قطع زنجیره ویروس کرونا و کنترل آن، ماندن مردم در منازل خود است و اگر مردم به این امر توجه نکنند شاید مجبور شویم با قوه قهریه مردم را در منازل قرنطینه کنیم.»

درحالی از برخورد نیروهای قهری برای قرنطینه مردم در شهر رشت سخن گفته می‌شود که مرکز اصلی شیوع این بیماری، که به گفته بسیاری از کارشناسان شهر قم تشخیص داده شده بود، هم‌چنان تحت تاثیر قوانین سخت‌گیرانه عبور و مرور قرار نگرفته و جاده‌های این شهر باز است. 

طبق یک گزارش که امروز شنبه، هفدهم اسفندماه در روزنامه همشهری منتشر شد، ورودی ۱۳ استان کشور به روی گردشگران بسته شده است. نکته قابل توجه، نبودن نام شهر قم در میان این ۱۳ استان است. 

در این گزارش از استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، شیراز، اصفهان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، چابهار، ایلام، همدان و خراسان‌ رضوی به عنوان استان‌هایی نام برده شده است که ورودی خود را به روی گردشگران بسته‌اند.

چند روز پیش رسانه‌های ترکیه‌ به نقل از وزیر بهداشت آن کشور نوشتند که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، به مقامات ایرانی توصیه کردند که شهر قم را قرنطینه کنند، اما مقامات ایرانی به این توصیه عمل نکردند. 

بحث‌ها درباره قرنطینه کردن این شهر مذهبی کشور که به مرکز شیوع ویروس کرونا هم شناخته می‌شود، از همان روزهای نخست شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور شروع شد. 

در همان روزهای ابتدایی شروع بحران در شهر قم، وزارت بهداشت پیشنهاد تعطیلی مکان‌های مذهبی در این شهر را مطرح کرد. در آن هنگام، علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور نماینده علی خامنه‌ای در شهر قم، با غیرضروری دانستن موضوع «تعطیلی موقت» حرم حضرت معصومه، گفته بود: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند.»

این مقام مذهبی گفته است که تعطیلی حرم سبب «بی‌پناهی» مردم می‌شود و شورای امنیت ملی باید در مورد آن تصمیم بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن روزها محمد سعیدی، نماینده علی خامنه‌‌ای در استان قم و تولیت حضرت معصومه هم درباره احتمال قرنطینه شهر قم یا تعطیلی موقت اماکن زیارتی گفته بود: «دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.»

روز گذشته بود که بهرام سرمست، استاندار قم، با اشاره به اینکه  روند بیماری کرونا در استان قم سیر صعودی دارد، گفته بود: «در قم تاکنون دست‌کم ۳۰ تن جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا ازدست‌داده‌اند و بیش از یک هزار نفر مبتلا و یا مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.»

بیشتر از