کارکنان دویچه بانک داد وستدهای ترامپ و کوشنر را مشکوک قلمداد کرده‌اند

کارشناسان امور پول شویی در زمینه نقل و انتقالات مالی افراد حقیقی و حقوقی مرتبط با رئیس جمهور آمریکا و دامادش در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، متخصصان جرائم مالی در دویچه بانک، چند معامله بانکی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مربوط به رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ و داماد وی، جَرِد کوشنر را مورد بررسی قرار داده‌اند. روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز یکشنبه گذشته خود گزارش داد که کارکنان بخش جرائم مالی دویچه بانک توصیه کردند گزارش‌هایی در زمینه فعالیت مشکوک به اداره خزانه داری ایالات متحده ارائه شود اما مدیران بانک توصیه‌های آنان را رد کردند.

دویچه بانک جلوگیری از انتشار هرگونه گزارشی را انکار کرده و سخنگوی بانک در بیانیه روز دوشنبه گفت: «هرگز، هیچ‌گونه ممانعتی برای بازرسان در زمینه ارائه پرونده برای آنچه که فعالیت مشکوک شناسایی شده به وجود نیامده است. همچنین این گفته که فرد یا افرادی به جهت ابراز نگرانی در مورد یکی از مشتریان بانک، اخراج یا حوزه کارشان تغییر یافته است، قطعا دروغ است».

یک سخنگوی مجموعه شرکت‌های کوشنر گفت: «اتهامات مربوط به رابطه دویچه بانک با مجموعه شرکت‌های کوشنر، که حاکی از پول شویی است، به طور کامل ساختگی و کاملاً نادرست است».

نیویورک تایمز به نقل از پنج تن از کارکنان فعلی و اسبق دویچه بانک گزارش داد این معاملات که برخی از آنها مرتبط با بنیاد خیریه آقای ترامپ بودند، به صورت اتوماتیک زنگ خطرها درباره فعالیت غیرقانونی احتمالی را به صدا درآوردند.

در گزارش نیویورک تایمزآمده است: برخی معاملات شامل انتقال بده بستانی پول بین افراد حقیقی و حقوقی خارجی بوده که خود یکی از علائم پول شویی محسوب می‌شود.

کارکنان سابق دویچه بانک، که نیویورک تایمز از آنها نقل قول کرده بود، اضافه کردند که تصمیم عدم صدور گزارش به وزارت خزانه داری آمریکا منعکس کننده توجه بانک به حفاظت از روابط با مشتریان، مهم است.

دویچه بانک در بیانیه خود متذکر شد : «ما تعداد کارکنان بخش مبارزه با جرائم مالی را افزایش داده‌ایم و بازرسی‌های خود را بهتر کرده‌ایم. ما در مورد پیروی از قانون مبارزه با پول شویی (AML) و همچنین مصوبه مخفی‌کاری در امور بانکی (BSA) بسیار جدی هستیم.»

پس از تائید پرداخت وام ۲ میلیارد دلاری به آقای ترامپ و شرکت‌های وی، دویچه بانک مورد توجه موشکافانه‌ای از جهات مختلف شده است.

آقای ترامپ پس از یک سری اعلام ورشکستگی‌ها و قصور در پرداخت بدهی‌های خود، برای دستیابی به نقدینگی از طریق وام دهندگان با مشکل مواجه شده بود.

روز دوشنبه، طی پاسخی توییتری، آقای ترامپ اخبار مربوط به دویچه بانک را  «جعلی» و «اشتباه» قلمداد کرد. رئیس جمهور اضافه کرد: «هنگامی که شما نه به پول نیازی دارید و نه پولی می‌خواهید، (مسلما) نه نیازی به بانکی دارید و نه بانکی را احتیاج دارید." "بانک‌ها همیشه برای من در دسترس بوده‌اند چرا که آنها همواره به دنبال درآمد زایی هستند. با این گفتمان، رسانه‌های دروغین قصد بی اعتبار و آبرو کردن را دارند و از این رو از منابع بدون نام استفاده می‌کنند (زیرا این منابع حتی وجود ندارند) ...» وی دویچه بانک را مؤسسه‌ای «بسیار خوب و حرفه‌ای برای داد و ستد» توصیف کرد.

نمایندگان «سازمان ترامپ» گفتند که این شرکت از هیچ کدام از معاملاتی که دویچه بانک آنها را مشکوک نامیده آگاهی نداشته است.

نیویورک تایمز در گزارش خود به یکی از کارکنان پیشین دویچه بانک، خانم تَمی مک فادن اشاره کرد که گفته :«پس از ابراز نگرانی در مورد عملکرد بانک در سال گذشته، از کار خود برکنار شده‌ام.» پس از آن، وی شکایت خود را تسلیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و سایر آژانس‌های نظارتی کرده است.

© The Independent