کرونا برنامه‌های نوروزی ایرانیان خارج از ایران را هم تعطیل کرد

صدها هزار دلار خسارت به دلیل لغو برنامه‌های نوروزی ایرانیان در کانادا

ناصر مسعودی از قدیمی‌ترین خواننده‌های اشعار گیلکی در جشن تیرگان - عکس از وبسایت تیرگان

کووید ۱۹، با شیوع در کشور کانادا که برخی از موارد آن از طریق مسافران ایرانی وارد شده است، برنامه‌های نوروزی جامعه ایرانی تورنتو و چند شهر دیگر را به تعطیلی کشاند. تاکنون ۱۸ مورد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است که بیشتر آنها به تازگی از ایران آمده‌اند.

برهمین اساس نیز ایرانیان کانادا با راه انداختن چندین کمپین، از برگزارکنندگان برنامه‌های نوروزی درخواست کرده‌اند که نسبت به لغو برنامه‌ها اقدام کنند. 

علی احساسی، نماینده ایرانی در مجلس کانادا با اشاره به این موضوع گفت تمام جامعه ایرانی در کانادا و به خصوص شهر تورنتو نسبت به این اتفاق مسئولانه عمل می‌کنند.

بزرگترین گردهمایی فرهنگی ایرانی‌های خارج از ایران و شمال آمریکا به نام «تیرگان» که هرساله برای نوروز با حضور هنرمندان ایرانی از بیشتر نقاط دنیا برگزار می‌شد نیز، به دلیل فشار جامعه ایرانی تورنتو مجبور به تعطیلی بخش عمده‌ای از برنامه‌های خود شد. مدیران برپایی این مجموعه می‌گویند آنچه اجرا خواهند کرد را به صورت مجازی و از قبل ضبط شده روی شبکه‌های اینترنتی پخش خواهند کرد چرا که امنیت روانی و سلامت مردم برایشان در درجه اول اهمیت است. در همین راستا برخی مهمانی‌های سال نو در شهر تورنتو همچون «عیدانه» و برخی جشن‌های «چهارشنبه سوری» و «بازارچه های نوروزی» نیز تعطیل شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر هفته نامه چاپی «آتش» در تورنتو نیز از لغو بسیاری از برنامه‌های نوروزی امسال در کانادا خبرداد؛ جشنواره‌ها و برنامه‌ها و بازارچه‌های نوروزی در شهرهای تورنتو، ونکوور، مونترال و آلبرتا لغو شده و برنامه گزاران آنها اعلام کرده‌اند که با این اقدام داوطلبانه، حفظ سلامت عمومی را بر برگزاری این رویدادها ارجحیت می‌دهند. این در حالی است که وزارت بهداشت کانادا دستور لغو برگزاری این مراسم را نداده است. 

گز، سوهان، کرونا، سوغات جدید ایران

بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا در شهر تورنتو کانادا، مسافران تازه رسیده از ایران بوده‌اند. از تاریخ ۲۰ فوریه تا ۳ مارچ بر اساس آمار رسمی تعداد ۱۰ مسافر ایرانی در تورنتو به این ویروس مبتلا بوده‌اند. تاکنون ۴۵ مورد کرونا در کانادا شناسایی شده که بیشتر آنها مسافرانی از ایران بودند.

رسانه‌های کانادا با اشاره به گستردگی شیوع این بیماری در بین مسافران تازه از ایران رسیده، عنوان کرده‌اند این تعداد ابتلا به کرونا در میان مسافرانی که از ایران وارد کشور کانادا شده‌اند، نشان از گستردگی این ویروس در داخل ایران دارد و بدین معنا است که آمار رسمی اعلام شده از سوی حکومت ایران با حقیقت فاصله دارد. 

«تیرگان» از لغو تا اجرای مجازی

مهرداد آریان‌نژاد یکی از بنیانگذاران و مدیر سازمان تیرگان در تورنتو به ایندیپندنت فارسی گفت: «امسال در تیرگان برای نوروز گردهمایی نخواهیم داشت و مخاطبان برنامه می‌توانند برخی از برنامه‌ها را که امکان ضبط کردن آنها بود یا از تلویزیون‌های فارسی‌زبان و یا از طریق صفحه تیرگان در شبکه های اجتماعی ببینند.» به گفته آقای آریان‌نژاد، بخشی از برنامه‌ها در آینده به صورت سلسله برنامه‌های مشخص در ماه‌های مختلف سال برگزار خواهد شد. مدیر تیرگان گفت: « ما برنامه‌های تیرگان را کنسل نکردیم و به صورت ادواری برگزار خواهیم کرد که برای عموم خطری نداشته باشد. هرچند تعداد مبتلایان به کرونا در تورنتو بسیار کم است ولی ممکن است که تعداد مبتلایان بیشتر شوند به همین دلیل برنامه‌ها ضبط می‌شود و بدون حضور مردم پخش خواهد شد و باقی برنامه‌ها به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود. با عادی شدن شرایط ما هرماه یک برنامه را در تورنتو اجرا خواهیم کرد.»

آقای آریانژاد با اشاره به اینکه بخشی از برنامه امسال جشن نوروزی  تیرگان به جانباختگان پرواز ۷۵۲ اوکراین که توسط جمهوری اسلامی سرگون شد اختصاص داشته است، گفت چند ساعتی از برنامه‌ها به یاد مسافران این پرواز اجرا خواهد شد. وی در مورد اینکه دقیقا کدام برنامه و کنسرت‌ها به صورت ضبط شده پخش خواهد شد نیز گفت :«هنوز دقیقا مشخص نشده است ولی تلاش داریم که بیشتر برنامه‌ها برای مردم چه داخل ایران و چه خارج از ایران جالب باشد.»

مدیر این سازمان غیرانتفاعی با اشاره به ضرر ۲۰۰ هزار دلاری که این سازمان در قبال لغو برنامه‌هایش باید متقبل شود، عنوان کرد: «با وجودی که بیمه هستیم ولی چون خودمان برنامه‌ها را کنسل کردیم و از طرف اداره بهداشت کانادا دستوری مبنی بر تعطیلی آن نداشتیم، بیمه ضرر ما را متقبل نمی‌شود.»

به گفته آقای آریان نژاد، بیشتر این مبلغ شامل هزینه پیش پرداخت سالن‌های اجرا، بلیط هواپیما برای شرکت کنندگان و هنرمندان مدعو و هزینه هتل برای اقامت آنها است.

بیشتر هنرمندان شرکت کننده در این برنامه از شهرهای مختلف کشورهای کانادا، اروپا و آمریکا و تعدادی هم از ایران قرار بود در مراسم نوروزی امسال تیرگان حضور داشته باشند. 

احتمال جریمه برای فرار از قرنطینه

در روزهای اخیر شبکه خبری «سی تی وی نیوز» در گزارشی با اشاره به شیوع کرونا در شهر تورنتو و اعلام این نکته که بیشتر افرادی که ناقل این ویروس بوده و خود مبتلا بوده‌اند به خارج از کانادا سفر کرده بودند، نوشت وزارت بهداشت از مسافرانی که از کشورهایی با شیوع ویروس کرونا می‌آیند درخواست دارد که به محض ورود به خاک کانادا با پزشک خود یا مراکز درمانی کانادا تماس گرفته و به مدت ۱۴ روز در خانه در قرنطینه باشند. وی در این گزارش به مسافران ایرانی اشاره کرده بود، چرا که بیشتر مبتلایان در کانادا به تازگی از سفر ایران بازگشته‌اند. در این گزارش آمده است: «چنانچه دولت تصمیم بگیرد می‌تواند براساس «قانون قرنطینه» یک میلیون دلار جریمه و سه سال زندان برای نقض کنندگان قرنطینه در کانادا برای مسافران ایران که ۱۴ روز در قرنطینه نمی‌مانند وضع کند.» 

علی احساسی، نماینده مجلس از حزب لیبرال در مورد این قانون به ایندیپندنت فارسی گفت: «قانون قرنطینه مدتی وجود داشته است ولی با درنظر گرفتن اینکه طی یک ماه اخیر مورد کرونا پیش آمده است، ارگان‌های دولتی بسیار با احترام با مردم برخورد کرده‌اند و نسبت به اجرای چنین قانونی اقدام نکرده‌اند. امید دولت کانادا نیز این است که به همین شیوه پیش برود و وحشت و اضطراب بیشتر نشود و افراد با توجه به شرایط جسمانی خودشان، خودشان را معرفی کنند. این مساله فراگیر است و دولت کانادا سعی کرده که پاسخگو باشد. کشورهای مختلف نیز سعی داشته‌اند که بهترین روش را پیش بگیرند. تا اینجا هم ایرانیان بسیار مسئولانه عمل کرده‌اند.»

آقای احساسی همچنین عنوان کرد انتظار می‌رود که افرادی که از ایران می‌آیند هم مسئولیت پذیر باشند. 

این نماینده ایرانی در مجلس کانادا همچنین در مورد برگزاری جشن‌های نوروزی توضیح داد: «مسئولان برگزاری جشن‌ها با نهادهای بهداشتی تماس گرفته و کارهای ضروری را انجام داده‌ اند. این اتفاق در کانادا برای برخی مشاغل و تجارت‌های ایرانی بسیار سخت بوده است و امیدوارم مردم نیز در این مورد شایعه پراکنی نکنند و اطلاع نادرست نشر ندهند.»

از صبح پنجشنبه (دیروز) وزارت خارجه کانادا هشدار داده است که به علت نگرانی‌های مربوط به ویروس کرونا از هر نوع سفر به ایران خودداری شود. این در حالی است که پیش از این توصیه، وزارت خارجه به کانادایی ها توصیه کرده بود که از سفرهای غیر ضروری به ایران اجتناب کنند.

امسال در تاجیکستان نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جشن های نوروز برگزار نخواهد شد. 

بیشتر از جهان