فیفا و فدراسیون فوتبال ایران؛ چالش تازه در راه است

اصرار عجیب به برگزاری انتخابات بدون اصلاح اساسنامه

جانی اینفانتینو ريیس فیفا- عکس از سایت ۹۰

حتی پس از تذکر فیفا مبنی بر اصلاح اساسنامه فدراسیون، فدراسیون فوتبال ایران همچنان اصرار دارد که پیش از اصلاح اساسنامه انتخابات را ۲۵ اسفندماه برگزار کند و با فیفا هم درباره این موضوع وارد مذاکره شده است، اما نتیجه مذاکراتش را شفاف اعلام نمی‌کند.

فیفا از مدت‌ها پیش تذکراتش را درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال اعلام کرده است. در جلساتی که فیفا با فدراسیون فوتبال ایران برگزار کرد بر آن تذکرات تاکید شد، اما اطلاعات آن جلسات نیز توسط فدراسیون ایران از چشم رسانه‌ها پنهان ماند.

حذف دو رای وزیر ورزش و جوانان و معاون وزیر در انتخابات، حذف شرط سابقه پنج سال مدیریت برای نامزدهای مقام ریاست فدراسیون، اصلاح ساختار کمیته انضباطی و کمیته اخلاق در فدراسیون فوتبال برای استقلال این کمیته‌ها که باید ناظر بر فعالیت‌های فدراسیون فوتبال باشند، و موارد نامعلوم دیگری از جمله تذکرات فیفاست، اما فدراسیون فوتبال این تذکرات را به معنای لغو انتخابات نمی‌داند و می‌خواهد با برگزاری انتخابات، هر اصلاحی را به رئیس جدید بسپارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی فیفا در تذکرات خود به مواردی اشاره دارد که مستقیم به برگزاری انتخابات مربوط است، بدیهی به نظر می‌رسد که انجام این اصلاحات را پیش از برگزاری انتخابات مد نظر دارد. اما فدراسیون فوتبال می‌کوشد این خواست فیفا را پنهان کند و وعده می‌دهد که پس از انتخابات، اصلاح اساسنامه پیگیری خواهد شد. نکاتی مثل تغییر اعضای مجمع که حق رای دارند (وزیر و معاونش) و تغییر شروط ثبت نام نامزدها، به روشنی از تذکر فیفا مبنی بر اصلاح اساسنامه پیش از برگزاری انتخابات خبر می‌دهد، اما فدراسیون فوتبال موضوعی تا این اندازه شفاف را نادیده می‌گیرد.

علی کفاشیان که هشت سال ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشت و هنگام ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال نیز توانست نایب ‌رئیس خود را به ریاست فدراسیون برساند (و آن رویداد برای رسانه‌های ایران یادآور روش پوتین - مدودف بود)، حالا با صراحت از بی‌توجهی‌های خود به اصلاح اساسنامه در دوره‌های گذشته حرف می‌زند. او در روزهای اخیر در توجیه تذکر فیفا گفت: «هنگام انتخابات پیشین نیز فیفا چنین نامه‌ای برای ما فرستاده بود و در آن تأکید کرده بود که وزیر ورزش و معاونش نباید در مجمع فدراسیون فوتبال باشند، اما ما این مورد را اصلاح نکردیم چون وزیر وقت با ما بد بود و گفتیم اگر بخواهیم این موضوع را مطرح کنیم، وزیر موضع شدیدی خواهد گرفت. گفتیم می‌گذاریم برای مجامع بعدی که بعد هم خورد به تغییرات رئیس فیفا و فراموش شد.»

فدراسیون فوتبال شاید با همین تجربه‌ها منتظر فراموشی فیفا باشد، اما بعید به نظر می‌رسد که برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در ۲۵ اسفندماه به بحرانی تازه بین فیفا و فدراسیون فوتبال تبدیل نشود. فیفا البته پیش از این به فدراسیون فوتبال ایران تذکر داده بود که درهای ورزشگاه‌ها را در بازی‌های لیگ به روی تماشاگران زن ایرانی بگشاید، اما لیگ‌ فوتبال ایران بدون حضور زنان برگزار شد و فقط در بازی ایران – کامبوج در بازی‌های انتخابی جام جهانی، ورزشگاه آزادی میزبان چند هزار نفر از زنان علاقه‌مند به فوتبال بود. فیفا پس از آن بازی وعده داد که بر حضور زنان در بازی‌های لیگ نظارت خواهد کرد، اما فدراسیون فوتبال چندان نگران نبود و قدمی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برنداشت. اگرچه در موضوعی مثل حضور زنان در ورزشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال ایران نمی‌تواند به طور مستقل از دولت تصمیم بگیرد، اما اصلاح اساسنامه چیزی نیست که فدراسیون نتواند بدون مجوزهای دولتی انجام دهد. اما فدراسیون فوتبال گرایشی به اصلاح اساسنامه نشان نمی‌دهد و همچنان اصرار به برگزاری انتخابات دارد و به فراموشی فیفا دلخوش است.

اگر انتخابات پس از اصلاح اساسنامه برگزار شود، آنگاه ترکیب نامزدهای انتخابات احتمالا تغییرات بسیاری خواهد داشت. بسیاری از چهره‌های فوتبال ایران مثل مهدی مهدوی‌کیا و علی دایی، حتی در صورت تمایل به شرکت در انتخابات نمی‌توانستند ثبت نام کنند، چون پنج سال سابقه مدیریت نداشتند. اما با اصلاح اساسنامه شاید رغبت به این کار داشته باشند. برگزاری انتخابات بدون اصلاح اساسنامه نیز هنوز تکلیف روشنی ندارد، چون هنوز درباره منع حضور چند نفر از نامزدها به دلیل بازنشستگی اعلام نظر قطعی نشده است و شاید گزینه‌هایی مثل حبیب کاشانی و حیدر بهاروند از فهرست نامزدها حذف شوند. تا روز انتخابات فرصت چندانی باقی نیست، اما فدراسیون فوتبال در اوج ابهام به روز انتخابات نزدیک می‌شود و با توجه به شیوع ویروس کرونا، برگزاری مجمع فدراسیون با ۷۵ عضو می‌تواند باعث انتقال ویروس شود و بعید است گردهمایی‌ها در ایران تا آن روز قابل برگزاری باشند. فدراسیون فوتبال که از رئیس تا دبیر و روسای کمیته‌هایش اغلب با پیشوند «موقت» فعالیت می‌کنند، برای برگزاری انتخابات عجله دارند تا انتخابات بدون اصلاح اساسنامه و طوری که بقای آنها را تضمین کند، برگزار شود. چهار عضو فدراسیون فوتبال در سفری تفریحی به سوییس خواهند رفت تا با فیفا برای برگزاری انتخابات مذاکره کنند. نتیجه مذاکره را می‌توان حدس زد.

بیشتر از ورزش