مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال تعطیل شد

ابتلای ۳۵۱۳ نفر و مرگ ۱۰۷ نفر؛ کسانی که علائم کرونا را پنهان کنند، مجازات می‌شوند

ستاد مقابله با کرونا از استانداری‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی خواسته تا رفت‌وآمد مردم میان شهرها را کنترل کنند-عکس: برنا

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال ۹۸ خبر داده است.

او این سخنان را پس از خاتمه ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است. آقای نمکی از مردم خواست تعطیلی مدارس را بهانه‌ای برای سفر رفتن قرار ندهند، چرا که این رفتار سبب گسترش سریع آلودگی ویروسی خواهد شد: «خواهش من از مردم این است که این را به معنی راه افتادن در جاده‌ها تلقی نکنند. از برخی هموطنان گلایه داریم که در کمال بی‌خیالی از خط قرمزها عبور کرده و هم برای خود و هم برای مردم، مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.»

همچنین ستاد مقابله با کرونا از استانداری‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی خواسته تا رفت‌وآمد مردم میان شهرها را کنترل کنند. به این نیروها ماموریت داده شده تا با استقرار در ورودی شهرها افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا را قرنطینه کنند.

وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که کنکور کارشناسی ارشد و دکترا نیز به تعویق افتاده است. او همچنین گفت کسانی که با کتمان و پنهان کردن علائم یا رعایت نکردن مسائل بهداشتی سبب گسترش کرونا می‌شوند، مجازات خواهند شد: «قرار شد برای افرادی که دچار گرفتاری با ویروس کرونا هستند یا علائم را کتمان کرده یا بهداشت را رعایت نمی‌کنند، کمیته‌ای بررسی کرده و راهکارهایی برای برخورد قانونی و جرایم و مجازات‌هایی در نظر گرفته شود.»

آقای نمکی گفته است که هتل‌ها و مراکز گردشگری به عنوان «فضای بینابینی» به کار گرفته خواهند شد تا افراد مرخص‌شده از بیمارستان قبل از بازگشت به منزل در این مراکز نگهداری شوند: «در حال ترتیب دادن فضای بینابینی هستیم که یکی از این فضاها احتمالا هتل‌ها و مراکز گردشگری خواهد بود که در اختیار بخش خصوصی است. به این ترتیب با بخش خصوصی قراردادهایی می‌بندیم تا از این رکود اقتصادی هم خارج شوند.»

وزیر بهداشت، استان‌های بحرانی را اصفهان، قم و گیلان اعلام کرد و گفت تمرکز وزارت بهداشت بر کنترل ویروس در این سه نقطه خواهد بود.

آمار جدید؛ افزایش ابتلا و مرگ

پس از سخنان وزیر بهداشت، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه نیز آخرین اطلاعات درباره ویروس کرونا در ایران را اعلام کرد. به گفته آقای جهانپور تا ظهر امروز ۳۵۱۳ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. شمار ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹۱ مورد بوده است.

۱۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در فاصله یک روز گذشته فوت شده‌اند. بدین ترتیب از ۱۵ روز پیش تا کنون ۱۰۷ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت تعداد بهبود‌یافتگان را نیز ۷۳۹ نفر اعلام کرده است.

تهران با ابتلای ۱۳۵۲ نفر، بیشترین شمار افراد درگیر با این ویروس را به خود اختصاص داده است و استان بوشهر نیز به عنوان آخرین استان ایران به کرونا آلوده شده است. آقای جهانپور پراکندگی ابتلا ویروس در سطح کشور را این‌گونه اعلام کرده است: «۱۳۵۲ نفر در تهران، ۳۳ نفر در گیلان، ۳۸۶ نفر در قم، ۲۳۸ نفر در اصفهان، ۱۸۰ نفر در مرکزی، ۱۲۱ نفر در مازندران، ۶۰ نفر در سمنان، ۳۷ نفر در گلستان، ۶۵ نفر در آذربایجان شرقی، ۲۶ نفر در اردبیل، ۱۰ نفر در آذربایجان غربی، ۱۶ نفر در همدان، ۱۸ نفر در کردستان، ۲۲ نفر در کرمانشاه، ۱۱ نفر در ایلام، ۱۵ نفر در خراسان جنوبی، ۳۰ نفر در لرستان، ۶۳ نفر در خوزستان، ۶۸ نفر در فارس، ۱۳ نفر در هرمزگان، ۲ نفر در کهگیلویه و بویراحمد، ۳ نفر در بوشهر (اولین موارد ثبت شده)، ۱۵ نفر در زنجان، ۱۱۱ نفر در قزوین، ۱۷۳ نفر در البرز، ۹ نفر در چهارمحال و بختیاری، ۷ نفر در یزد، ۱۸ نفر در کرمان، ۱۹ نفر در سیستان و بلوچستان، ۸۹ نفر در خراسان رضوی و ۳ نفر در خراسان شمالی از ابتدا تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند.»

کیانوش جهانپور صبح امروز نقشه تقریبی گسترش کرونا از شهر قم به دیگر نقاط ایران را منتشر کرده بود.

منتقدان می‌گویند که تصمیم وزارت بهداشت و دولت ایران برای قرنطینه نکردن شهر قم سبب توسعه سریع ویروس شده است.

بیشتر از