فلسطینی‌ها پیروزی نتانیاهو را ضربه مهلک به چاره دو کشوری می‌دانند

تلاش‌ها برای الحاق شهرک‌های کرانه باختری به قلمرو اسرائیل ادامه دارد

نمای از دیوار آپارتاید در کرانه باختری. عکس از: ‏AFP‏

فلسطینی ها پیروزی جناح راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو را در سومین انتخابات کنست به عنوان ضربه ای شدیدی به راه حل مسالمت آمیز منازعه اسرائیل و فلسطین می دانند و چنین عقیده دارند که نتانیاهو در تبانی با واشنگتن سیاست های تبعیض آمیز خود را ادامه خواهد داد و در نتیجه، برای فلسطینیان هیچ حق و حاکمیتی قائل نخواهد شد.

نخست وزیر اسرائیل در طول یک ساله گذشته، بارها تکرار کرد که در صورت پیروزی در انتخابات کنست، شهرک های یهودی نشین کرانه باختری و دره اردن را به خاک اسرائیل ملحق خواهد کرد و البته این روند به معنای پایان یافتن طرح ایجاد دو کشور فلسطین و اسرائیل در این پهنه است.

از حدود یک هفته بدین سو و پس از ابراز همسویی واشنگتن برای الحاق شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری به قلمرو اسرائیل، کمیته مشترک آمریکا و اسرائیل برای ترسیم مرزها، کار خود را برای ترسیم مرزهای مناطقی در کرانه باختری و دره اردن که قرار است به خاک اسرائیل ملحق شود را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، گفت که پیشتازی بنیامین نتانیاهو در انتخابات کنست، به معنای پیروزی نظام آپارتاید و افزایش غصب سرزمین های فلسطین است و البته نخست وزیر اسرائیل سیاست نادرستی را در پیش گرفته است که فلسطین و سراسر منطقه را دچار بحران می کند.

اما نبیل ابو ردینه، سخنگوی ریاست دولت فلسطین تأکید کرده است که ملت فلسطین به هیچ کسی اجازه نمی دهد مسئله فلسطین را آن گونه که بخواهد پایان دهد و البته فلسطین با هر دولتی در تل آویو که متعهد به پایان دادن به منازعه اسرائیل و فلسطین به گونه مسالمت آمیز و بر اساس قطعنامه های بین المللی باشد و با تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای پیش از جنگ سال 1967، موافقت داشته باشد، همکاری خواهد کرد.

در همین حال، فلسطینی ها خواستار سازوکار چند جانبه بین المللی برای حل منازعه اسرائیل و فلسطین هستند که بر قطعنامه های سازمان ملل استوار باشد و طرح صلح یک جانبه آمریکا را رد کند و تل آویو را وادار به پیگیری مسئله صلح با فلسطین کند.

البته دولت فلسطین، جناح های سیاسی و کافه شهروندان فلسطینی طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن را رد می کنند و آن را در مغایرت با تمام قوانین و معیارهای بین المللی می دانند که جز پایمال کردن حقوق فلسطینی ها، پیامد دیگری ندارد.

در همین راستا، حنان عشروای، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در صحبتی با ایندیپندنت عربی گفت: پیروزی جناح راست اسرائیل به مفهوم گسترده شدن فرهنگ افراط گرایی، نژاد پرستی و نفرت در اسرائیل است و البته دلیل پیروزی بنیامین نتانیاهو ناشی از تبانی آمریکا است و کشورهای اروپایی نیز جز این که شعار ایجاد دو کشور را تکرار کنند، نمی خواهند تصمیم عملی را در این زمینه اتخاذ کنند. عشراوی افزود: با توجه به شرایط فراهم شده، به نظر می رسد اکنون تنها گزینه که ملت فلسطین می تواند به آن متوسل شود، مقاومت و پایداری و تلاش برای یافتن راه حل مسالمت آمیز در همکاری با حامیان صلح در سراسر جهان است.

از سوی دیگر، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین خواستار ارزیابی مجدد اوضاع کنونی، بازنگری روش تعامل با اسرائیل و اتخاذ تدابیر جدید در مدیریت بحران است و علاوه می دارد که در صورت عملی شدن طرح الحاق شهرک های کرانه باختری به قلمرو اسرائیل، فلسطین بایستی در گام نخست، تمام توافق نامه های امضا شده با اسرائیل را لغو کند، سپس خواستار قیام مردمی علیه اقدامات اسرائیل شود. البته لازم است پیش از اتخاذ هر گونه اقدام، به اختلاف نظرها میان تمام گروه های فلسطینی به ویژه میان سازمان های حماس و فتح پایان داده شود.

در همین حال، هانده غانم، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک اسرائیل عقیده دارد که بنیامین نتانیاهو سعی می کند از فرصت فراهم شده در نتیجه اعلام طرح صلح ترامپ تا آن جا که ممکن است بهره برداری کند تا نام او پس از تيودور هرتزل، بنیانگذار جنبش صهیونیستی و دیوید بن گوریون، اولین نخست وزیر اسرائیل در تاریخ اسرائیل ثبت شود.

از سوی دیگر، هانی المصری، پژوهشگر سیاسی می گوید: پیروزی راست افراطی در اسرائیل یک تحول تهدید آمیز است و بنیامین نتانیاهو در راستای ایجاد "اسرائیل بزرگ" تلاش خواهد کرد و در نتیجه، تمام مساعی منطقه ای و بین المللی که تا کنون در راستای صلح خاورمیانه انجام شده است، نقش بر آب خواهد شد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia