کرونا گریبان «پایتخت معنوی» ایران را هم گرفت

شهردار مشهد پیشنهاد داده که شهر به مدت سه روز تعطیل شود

 مسئولان حرم رضوی در مشهد اقدامی برای تعطیلی این مکان پرجمعیت را در دستور کار ندارند - REUTERS  

پس از آن‌که ویروس کرونا از مذهبی‌ترین شهر ایران، قم، به پا خواست و گریبان کل کشور را در فاصله‌ای کم‌تر از یک ماه چنان تنگ گرفت که بعد از چین دومین کشور دنیا در آمار ابتلا و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا باشیم، حالا خبر می‌رسد که شهروندان مشهد، پایتخت معنوی جمهوری اسلامی ایران، باید خود را برای یک تعطیلی سه‌روزه آماده کنند. 

خبرگزاری ایلنا امروز پیشنهادهای محمدضا کلائی، شهردار مشهد را برای مقابله با ویروس کرونا و گسترش آن در سطح این کلان شهر ایران منتشر کرده است. پیشنهادهای که از سوی شهردار به علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی، تحویل داده شده تا «استفاده موثر و حداکثری از امکانات مشهد» برای پیشگیری و کنترل شیوع کرونا انجام شود.

مهم‌ترین بخش این پیشنهادات بند پایانی آن است که در گفته شده: «با توجه به لزوم انجام عملیات گسترده ضدعفونی در روز‌های آتی به ویژه در اماکن تجمع مسقف و فضای باز، و صیانت بیش از پیش از شهروندان پیشنهاد می‌شود دو روز پنج شنبه ۹۸/۱۲/۱۵ و شنبه ۹۸/۱۲/۱۷ در شهر مشهد تعطیل عمومی اعلام شود.»

به گفته شهردار مشهد «شهرداری مشهد آمادگی دارد از بعدازظهر پنج شنبه مورخ ۹۸/۱۲/۱۵ نسبت به ضدعفونی گسترده مساجد و حسینیه‌ها براساس پروتکل مورد توافق در ستاد اقدام کند».

دیگر پیشنهادات شهرداری مشهد عبارتند از:

تعطیل شدن اماکن عمومی در ایام نوروز مثل  کمپ‌ها، زائرپذیرها و مدارس که هرساله در ایام تعطیلات عید نوروز پذیرای مسافران بی‌شماری از سراسر ایران هستند. 

تعطیل شدن برگزاری مراسم مذهبی در فضاهای سربسته.  در یادداشت شهردار مشهد آمده است: «شهرداری مشهد آمادگی دارد تا در تعظیم شعائر مذهبی در فضا‌های باز و میادین اصلی شهر از طریق فضاسازی، نورافشانی وغیره همکاری لازم را با هیئات مذهبی در ایام اعیاد ماه رجب انجام دهد».

امروز علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی هم که  در نشست ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با حضور آیت‌الله علم‌الهدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد  و حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی، حضور داشت، وضعیت این استان را «قرمز» اعلام کرد و بطور جد از مردم خواست که «از حضور در مراسم و تجمع‌ها پرهیز کنند».

استاندار خراسان رضوی گفت: «ظرف چند روز اخیر روند شیوع عامل بیماری کرونا در مشهد شتاب گرفته بنابراین از مردم تقاضا داریم تا حد ممکن و مقدور در منزل بمانند و ضمن رعایت بهداشت، پیشگیریهای لازم را انجام دهند.»

دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آخرین اعلام رسمی، به قطعیت ۲۹ مورد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ عامل بیماری کرونا در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: «تاکنون هشت نفر در این استان به خاطر ابتلای به بیماری کرونا جان باخته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشهد یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران است که به دلیل وجود حرم امام هشتم شیعیان در این شهر در هر فصلی از سال میزبان جمعیتی قابل توجه از سراسر ایران هم هست.

دسترسی راحت شهروندان از تهران به مشهد به دلیل وجود امکانات بالای راه‌و ترابی در این خط مسافرتی از جمله قطار و پروازهای چندباره خطوط گوناگون هوایی و بین‌المللی بودن فرودگاه این شهر، همه بر احتمال شیوع بالای ویروس کرونا در این شهر دارد.

با شروع شیوع این ویروس در ایران و گزارش‌های گوناگون از پیشرفت سریع این ویروس در شهرهای گوناگون، اخباری کم‌تری از خراسان رضوی و مشخصا شهر مشهد به گوش می‌رسید. 

یک هفته پیش بود که سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی جزئیات اقدامات آستان قدس رضوی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در حرم مطهر رضوی را تشریح کرده بود.

مصطفی فیضی با بیان این ادعا که آستان قدس رضوی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حرم مطهر رضوی اقدامات گسترده‌ای را بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده است، از «توزیع مواد ضدعفونی‌کننده دست و آموزش نحوه استفاده از آن در همه آسایشگاه‌های حرم مطهر و دفاتر خدمت‌رسان» نصب محلول‌های ضدعفونی دست در سالن‌های مهمانسرای حرم رضوی » سخن گفته بود و هم‌چنین از برگزاری «کلاس‌های آموزشی» برای کارکنان و زائرین اما هیچ محدودیتی را به جز برگزاری مراسم «اعتکاف» اعلام نکرده بود و هم‌چنان بسیاری شهروندان مشهدی و هم‌چنین دیگر شهرهای ایران و عراق و برخی دیگر کشورهای هم‌سایه به این شهر سفر کرده‌اند و در مراسم مذهبی و فضای شلوغ و پر از جمعیت حرم امام رضا حضور داشتند و احتمال بالا بودن آمار مبتلایان و هم‌چنین امکان بالای انتقال و گسترش این بیماری را از شهر مشهد به دیگر نقاط بیشتر می‌کند. 

پیش‌تر گفته شده بود که دو مسافر که از مشهد به کویت بازگشته بودند به ویروس کرونا ابتلا داشتند.

بیشتر از