کناره‌گیری بلومبرگ از انتخابات ؛ اولین پس لرزه سه‌شنبه بزرگ

بلومبرگ پس از کناره‌گیری از انتخابات ریاست‌جمهوری از جو بایدن حمایت خواهد کرد

گفته می‌شود بلومبرگ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار خرج تبلیغات تلویزیونی و ۲۰۰ ستاد انتخاباتی خود کرده بود  - Eva Marie UZCATEGUI / AFP

تنها یک روز پس از آنچه در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری دموکرات‌ها به سه‌‌شنبه بزرگ معروف است، مایکل بلومبرگ، کاندیدای میلیاردر نیویورکی، کناره گیری خود را از انتخابات اعلام کرد. 

در رقابت‌های انتخاباتی در ۱۴ ایالت آمریکا که به «سه‌شنبه بزرگ» یا اَبَرسه‌شنبه» مشهور است، جو بایدن رای  ۹ ایالت از چهارده ایالت را به خود اختصاص داد و رای چهار ایالت دیگر را برنی سندرز از آن خود کرد و مایکل بلومبرگ که طی سه ماه گذشته، صدها میلیون دلار خرج هزینه تبلیغاتی تلویزیونی و ستادی در ایالت‌های ۱۴گانه کرده بود، غیر از جزایر سوموا، نه تنها نتوانست در هیچ ایالتی به پیروزی برسد بلکه در بسیاری از ایالت‌ها حدنصاب ۱۵ درصدی آرا برای کسب «دلیگیت» یا نماینده‌های حزبی اختصاص داده شده به هرایالت را نیز به دست نیاورد. 

به گفته افراد مسوول در کمپین بلومبرگ، از نظر ریاضی، نقشه‌ انتخاباتی آمریکا پس از سه‌شنبه بزرگ به نوعی ترسیم شده است که هیچ احتمالی برای پیروزی او برای اخذ نمایندگی حزب دموکرات وجود ندارد. 

پس از انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت کارولیانی جنوبی در روز شنبه گذشته، که با پیروزی بایدن به پایان رسیده بود، بسیاری انتظار داشتند، بلومبرگ کناره‌گیری کند. اما با توجه به اینکه عمده هزینه تبلیغاتی که او متحمل شده بود، در ایالت‌های ۱۴ گانه سه‌شنبه بزرگ بود، چنین تصمیمی به تعویق افتاد. اما نتایجی که امروز منتشر شده است، عملا ادامه کاندیداتوری او را بلاموضوع می‌کند. 

به این ترتیب، با وجود حضور الیزابت وارن، که هنوز از انتخابات کناره‌گیری نکرده است، برنی سندرز و جو بایدن هم اکنون برای کسب کاندیداتوری حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ در ماه نوامبر، دارای بالاترین شانس هستند. 

بلومبرگ پس از کناره‌گیری اعلام کرد که از جو بایدن حمایت خواهد کرد. یکی از راه‌هایی که او می‌تواند به بایدن کمک کند، این است که با تزریق منابع مالی، امکان ایجاد ستادهای انتخاباتی را در ایالت‌هایی که جو بایدن تا کنون از حضور در آنها ناتوان بوده است، فراهم کند. چرا که باید با وجود پیروزی در ۹ ایالت، در برخی از ایالت‌ها عملا حضوری نیافت و کمپین او امکان ایجاد دفاتر و بسیج عمومی را داشت.

گفته می‌شود بلومبرگ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار خرج تبلیغات تلویزیونی و ۲۰۰ ستاد انتخاباتی خود کرده بود. اما با توجه به عقبه سیاسی او و چندین تصمیم سوال‌برانگیز سیاسی این میلیاردر نیویورکی مثل تغییر در گرایش حزبی، پرسش‌های جدی درباره میزان توانایی‌اش در رقابت‌های انتخاباتی برای پیروزی بر ترامپ وجود داشت. حالا او جواب بسیار سردی در ایالت‌هایی که انتخابات در آنها برگزار شد، دریافت کرد. 

با پیشتازی سندرز و بایدن عملا انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها دوقطبی شده است. بایدن بخش میانه‌رو و سنتی حزب را نمایندگی می‌کند، و سندرز هم نمایندگی بخش پیش‌رو و جوان را به عهده دارد، که خواستار تغییرات اساسی و بنیادین در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجه هستند. به همین جهت، ادامه حضور الیزابت وارن که او هم دستور کاری نزدیک به برنی سندرز دارد و رای دهندگانش به بخش پیشرو حزب دموکرات نزدیک هستند، برای سندرز خبر خوبی محسوب نمی‌شود. چرا که عملا با کناره‌گیری بلومبرک، رای بخش‌های پیشرو حزب دموکرات، بین وارن و سندرز تقسیم می‌شود و این برای بایدن قطعا خبر خوبی محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ۴۸ ساعت قبل از انتخابات موسوم به «سه‌شنبه بزرگ»، پیت بوتجج و امی کلوباچار، از ادامه رقابت در انتخابات مقدماتی کناره‌گیری کردند. زمان‌بندی این کناره‌گیری برای میانه‌‌روهای حزب دموکرات بسیار اهمیت داشت. چرا که هر دوی این کاندیداها مروج دیدگاه‌های میانه‌رو و سنتی حزب بودند و عملا حضور آنها، باعث ریزش رای بایدن می‌شد و کناره‌گیری آنها، هم اکنون یکی از عوامل بازگشت دوباره بایدن قلمداد می‌شود. چرا که تنها یک هفته قبل، بسیاری معتقد بودند که کمپین بایند کمپینی مرده است و او باید اندک اندک در مسیر «کناره‌گیری آبرومندانه» قرار بگیرد. اما با پیروزی در ۹ ایالت، حیات جدیدی به کمپین او داده شده است و او قادر خواهد بود با توجه به حمایت گسترده بخش‌های میانه‌رو و سنتی دموکرات‌ها،  در ایالت‌هایی که در دو هفته آینده در آنها انتخابات مقدماتی برگزارمی‌شود، حضور چشمیگیری داشته باشد. 

برخلاف وارن، بوتجج در دو ایالت آیوا و نیوهمشایر حضور درخشانی داشت ولی کمپین او امکان توان رقابت در ۵۰ ایالت آمریکا را نداشت. به همین جهت بعد از چند ایالت اولیه عملا ستاره بختش به ناگهان در کارولینای جنوبی فروکش کرد. اما وارن ترجیح داده است که همچنان در رقابت‌های انتخاباتی باقی بماند. 

صرف نظر از پیروزی بزرگ بایدن، سندرز همچنان یک کاندیدای بسیار جدی است و هر دو شانه به شانه برای کاندیداتوری حزب دموکرات رقابت خواهند کرد.