تعیین «پیش‌شرط» گفت وگو را با بن بست روبه رو می‌کند

دولت افغانستان می‌گوید قطع رابطه طالبان با پاکستان «پیش شرط» است

 رئیس جمهور افغانستان می‌گوید طالبان به من اعلام کند که چی زمانی از پاکستان خارج می شوند؟- NOORULLAH SHIRZADA / AFP

با این که براساس توافق صلح میان طالبان و امریکا ، شش روز دیگر تا آغاز گفت و گوهای میان افغانی باقی مانده، اما تنش‌ها میان دولت افغانستان و طالبان دورنمای برگزاری این نشست را در زمان معین آن با تردید رو به رو کرده است. با تاکید طالبان روی پیش شرط آزادی زندانیان طالب از زندان های دولت افغانستان، حالا دولت نیز برای رفتن پشت میز مذاکره پیش شرط گذاشته است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که روز سه شنبه به استان ننگرهار در شرق افغانستان رفته بود، در سخنانش در این استان گفت که پیش شرط دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات با طالبان، قطع رابطه این گروه با پاکستان است. آقای غنی در سخنرانی خود به مردم ننگرهار گفت: «اگر گروه طالبان برای آغاز گفت وگوهای میان افغانی پیش شرط دارند، دولت افغانستان هم پیش شرط دارد.» به گفته رئیس جمهورغنی، پیش شرط افغانستان برای طالبان این است که رابطه خود را با پاکستان قطع کنند.

او گفت: «طالبان به من بگویند که چی زمانی از پاکستان خارج می شوند؟» به باور آقای غنی اگر طالبان در پاکستان حضور ندارند، چرا شوراهایشان به نام شورای کویته، شورای پشاور و شورای میرانشا، که هرسه مناطق خاک پاکستان است، نام گذاری کرده اند؟ رئیس جمهور میگوید اگر باور به نتیجه بخش بودن گفتوگوهای میان افغانی نزد طالبان وجود داشته باشد «پیش‌شرط» نباید بگذارند.

پیش از این، عباس ستانکزی رئیس دفتر قطر طالبان گفته بود که اگر دولت افغانستان زندانیان طالب را از زندان ها رها نکند، گفت وگوهای میان افغانی آغاز نخواهد شد. تلاش طالبان این است که پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان افغانی، پنج هزار طالب زندانی نزد دولت افغانستان را رها سازند. در مقابل طالبان تعهد کرده‌اند که یک هزار سرباز افغان را که نزد آنان زندانی است از بند آزاد میسازند.

هرچند مشاور شورای امنیت افغانستان گفته است که امکان زندانی بودن یک هزار سرباز افغان در نزد طالبان وجود ندارد. زیرا به تازگی طالبان شروع به اختطاف شهروندان افغان میکنند. تا در زمان مبادله سقف یک هزار نفر را تکمیل کرده باشند. اما حتی برای طالبان هم مشخص است که آزاد سازی پنج هزار زندانی در کمتر از یک هفته امکان ندارد. به گفته مقام های دولت افغانستان، روند آزادی طالبان از زندانها یک پروسه دراز مدت است که به زودی نمیتوان آن را به مرحله اجرا رساند. رئیس جمهور قبل از این در مورد اظهارات طالبان که گفته بودند ما با امریکا قرار داد کرده ایم که زندانیان ما را آزاد بسازند، گفته بود که این روند در صلاحیت امریکا نیست بلکه دولت افغانستان در این رابطه تصمیم می گیرد. 

به گفته رئیس جمهور غنی، آزادی زندانیان می تواند جزء آجندای گفت و گو های میان افغانی شود، تا روی میکانیزم آن بحث شود و قبل از آن افغانستان هیچ تعهدی برای آزادی زندانیان طالب ندارد. 

شهروندان افغان هم در مورد آزاد سازی طالبان زندانی واکنش منفی نشان داده اند. چند روز قبل تعدادی از نهاد های مدنی در اعتراضی گفته بودند که دولت افغانستان حق ندارد تا زندانیان طالب را آزاد بسازد. زیرا این زندانیان همانند گذشته، دوباره وارد زنجیره جنگ با دولت افغانستان می شوند. قراین هم نشان می دهد که طالبان کمتر روی رسیدن به یک توافق جامع برای تامین صلح در افغانستان حساب باز کرده اند. به همین دلیل هم جنگ با دولت افغانستان را دوباره با شدت آغاز کردند. روز سه شنبه گروه طالبان حملات سنگینی را بالای یک پایگاه نظامی نیروهای ارتش افغانستان در استان هلمند در جنوب افغانستان آغاز کردند. جالب است که نیروهای امریکایی که دیگر قرار شد با طالبان وارد جنگ نشوند، حملات هوایی را بر گروه طالبان در این منطقه انجام دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته این حمله هوایی بر اساس ماده ای از اعلامیه مشترک افغانستان و امریکا بود که این کشور تعهدش را برای حمایت از نیرو های امنیتی افغانستان نشان داد. در کنار آن مقام های امریکایی گفتند که اگر طالبان خشونت را در افغانستان کاهش ندهند، توافق نامه صلح لغو می شود. 

به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به یک هم نظری در رابطه به تامین صلح در افغانستان راه درازی در پیش باشد. حداقل طالبان به این زودی از این باور که پس از توافق صلح با امریکا آنان می توانند افغانستان را با زور سر نیزه به قبضه خود دربیاورند، دست نخواهند کشید. بنابراین لازم است که دولت افغانستان در کنار تلاش برای آغاز گفت و گو ها، روایت جنگ را نیز از نظر دور نداشته باشد. 

بیشتر از