اولین مذاکرات میان رییس‌جمهور آمریکا و رهبر طالبان پس از ۱۱ سپتامبر

ترامپ می‌گوید «مذاکرات خوبی» با رهبر طالبان داشت

یک آتش‌نشان آمریکایی در میدان یادبود یازده سپتامبر در نیویورک- KENA BETANCUR / AFP

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه با رهبر طالبان صحبت کرد. این اولین مذاکرات علنی میان رهبر آمریکا و یک رهبر طالبان پس از شروع جنگ افغانستان به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر به شمار می‌رود. 

رییس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگاران در حیاط کاخ سفید از تماس تلفنی خود خبر داد ولی در این سخنان به نام هیبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان اشاره‌ای نکرد. آقای ترامپ اما صراحتا گفت که با «رهبر» این گروه صحبت کرده است. 

 سه روز پس از آن که مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا از سوی آقای ترامپ، آنچه را که قرارداد صلح با طالبان خوانده شده امضا کردند، رییس‌جمهور آمریکا گفت:‌ «صحبت‌های بسیار خوبی با رهبر طالبان داشتم.» گروه طالبان در گذشته بر افغانستان حاکمیت می‌کرد اما پس از شروع عملیات آمریکا علیه القاعده پس از حملات ۱۱ سپتامبر، حکومت آنها توسط آمریکا سرنگون شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس‌جمهور و فرمانده کل قوا در آمریکا گفت:‌ « توافق کرده‌ایم که هیچ خشونتی نباشد. ما خشونت نمی‌خواهیم.» او سپس به روش خود در مورد عدم اطمینان از آنچه که در مناسبات خارجی پیش خواهد آمد گفت:‌ «باید ببینیم چه می‌شود. دارند با افغانستان کنار می‌آیند. ولی باید ببینیم چه می‌شود.»

 مقصود او مذاکرات مسئولان ارشد دولت افغانستان و طالبان درباره گام‌های بعدی بود. دو طرف علی‌رغم توافق صلح کماکان به جنگ ادامه می‌دهند. آقای ترامپ می‌گوید توافق صلح اخیر خواستار کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان به چندین هزار نفر تا پایان سال جاری می‌شود و احتمالا تا ماه آوریل سال آینده، تصمیم نهایی درباره خروج همه نیروها گرفته خواهد شد. این امر شاید به این معنی باشد که این تصمیم بر عهده یک رییس‌جمهور آمریکا از حزب دموکرات خواهد افتاد. 

آقای ترامپ پیش‌تر هنگام گفت‌وگو با خبرنگاران در موسسه ملی سلامت در آمریکا، از اشاره به این که آیا این اولین صحبتش با آقای آخوندزاده بوده یا خیر، خودداری کرد. 

© The Independent