درخواست برای برخورد «نظامی» در مقابله با شیوع کرونا

نایب رئیس مجلس می‌گوید آمار کرونا در ایران واقعی نیست

پزشکیان می‌گوید نیروهای نظامی باید چنان به میدان مبارزه علیه کرونا بیایند که هیچ‌کس نتواند تخلف کند - Mehr News/Ali Khara

شیوع ویروس کرونا در ایران در فاصله زمانی کوتاهی چنان بحرانی در جمهوری اسلامی ایران به وجود آورد که عبور از آن به اصلی‌ترین دغدغه مقامات جمهوری اسلامی بدل شده است. 

ابتلای بسیاری از شخصیت‌های سیاسی به این ویروس کشنده و مرگ چند تن از این چهره‌ها در اثر این بیماری، ابعاد تازه‌ای به بحران بخشید که در تاریخ نظام جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم از ویروس کرونا در امان نمانند و چند تن از آن‌ها در همان روزهای ابتدایی شروع بحران کرونا به این ویروس مبتلا شدند. 

تازه‌ترین آمار می‌گوید که تاکنون ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس به  ویروس کرونا مبتلا هستند. موضوعی که شورای عالی امنیت ملی و ستاد مبارزه با کرونا را برآن داشت تا با صدور ابلاغیه‌ای تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی نباید جلسه‌ای تشکیل دهد. 

امروز، سه‌شنبه یازدهم اسفند ماه، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با وب‌سایت انصاف نیوز با اشاره به مثبت شدن نتایج آزمایش تعدادی از نمایندگان مجلس، گفته است: «مجلسی که همه ظاهرا سالم بودند و همین‌جوری تست داده‌اند، الان تعداد قابل توجهی‌شان مثبت است. در جامعه هم وضعیت همین است».

نماینده‌ مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در مورد آمار و ارقام ارائه شده درباره مبتلایان و قربانیان این ویروس در ایران گفت: «عدد و رقم‌ها واقعی نیست، چون یک تعداد از این بیماران اصلا علامت ندارند که ما تست کنیم؛ ۹۵ نفر را پیدا می‌کنیم و دو نفر می‌میرند، بعد هم می‌گوییم از ۱۰۰ نفر اینقدر نفر آدم مرده، در حالی که از ۱۰۰ نفر نیست؛ شاید از ۱۰ هزار دو درصدش مرده باشد.»

مسعود پزشکیان که در دولت دوم محمد خاتمی سمت وزیر بهداشت بود، با انتقاد از نحوه برخورد با ویروس کرونا گفت که «کرونا شوخی گرفته شده است و باید بسیار جدی‌تر با آن برخورد کرد».

مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه  «بیمارستان‌های کشور برای مریض‌ها جا ندارند و این وضع روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد» گفت: «با این وضع اقتصاد و همه‌چیز مملکت بهم خواهد ریخت مگر اینکه بصورت جدی و نظامی با آن برخورد کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکیان در پاسخ به اینکه «انتقادی برای تست دادن نمایندگان در حالی که مردم عادی چنین امکانی را ندارند مطرح است، این نقد را وارد می‌دانید؟» گفت: «نه! چون نماینده‌ها در معرض گرفتاری بیشتری قرار دارند تا مردم عادی؛ تست هم همین را نشان داد. کسی که در معرض و در خطر است باید آزمایش دهد و نه کسی که در خطر نیست.»

به زعم این نماینده مجلس نیروهای نظامی باید به میدان بیایند و اگر نیایند روز به روز مشکلات کشور بیشتر خواهد شد. پزشکیان می‌گوید نیروهای نظامی باید چنان به میدان مبارزه علیه کرونا بیایند که هیچ‌کس نتواند تخلف کند و به خیابان بیاید چراکه به گفته پزشکیان «هر کسی گرفتار است مثل بمبی است که در خیابان می‌گردند. عین این است که ما اجازه دادیم کسی که مسلح است و می‌خواهد مردم را بزند در خیابان بگردد».

نایب رئیس مجلس با تاکید بر لزوم قرنطینه جدی، مسئولان مملکتی را به باد انتقاد گرفته که در قرنطینه کردن شهر قم کوتاهی کرده‌اند و به وزارت بهداشت توصیه کرده است که باید «قاطع و نظامی» با این ویروس کشنده برخورد شود و حتی اگر دیگر ارگان‌های حکومتی به توصیه‌های قاطعانه وزارت بهداشت وقعی نمی‌نهند وزارت بهداشت باید «برای اتمام حجت» مسائل را اعلام کند. 

پزشکیان درباره‌ قرنطینه‌ شهر قم گفت: «من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند. اگر هم قبول نمی‌کردند الان که این مشکلات پیش آمده می‌گفتم ما تکلیف‌مان این بود که به شما بگوییم، شما قبول نکردید و حالا تاوانش را هم بدهید.»

از سوی دیگر شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، اقدامات مسئولین جمهوری اسلامی را در مدیریت قرنطینه شهر قم به باد انتقاد گرفت و گفت که «تاخیر در شروع اقدامات پیشگیرانه یکی از اشتباهات مسئولان کشوربود».

به گفته این نماینده مجلس «اگر شهر قم قرنطینه می‌شد، این بیماری به این اندازه فراگیر نمی‌شد، چرا که در بسیاری از استان‌ها و حتی برخی کشورهای همسایه این ویروس از قم منتقل شد».

بیشتر از