سخنگوی قوه قضاییه: نازنین زاغری در سلامت کامل است

غلام‌حسین اسماعیلی: شرایط زندانیان امنیتی در مقابل کرونا به مراتب بهتر از دیگران است

در سایه شیوع ویروس کرونا نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با کم‌ترین تعداد خبرنگاران برگزار شد- عکس از خبرگزاری میزان 

امروز سه‌شنبه، ۱۳ اسفندماه، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اشاره به وضعیت زندانیان در وانفسای شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با کم‌ترین تعداد خبرنگار برگزار شد تا احتمال شیوع به ویروس کرونا کم‌تر باشد. 

اسماعیلی در بخشی از سخنان خود با اشاره به شیوع کرونا در زندان‌های ایران و شکل و شیوه کنترل این بیماری در زندان‌های ایران مدعی شد که «سلامت زندانیان برای ما اهمیت دارد و امنیتی و غیرامنیتی ندارد و شرایط امنیتی‌ها به مراتب بهتر است».

سخنگوی قوه قضاییه هم‌چنین درباره سلامت نازنین زاغری، زندانی ایرانی-بریتانیایی مدعی شد که این زندانی «در سلامت کامل است» و گفت که روز گذشته با خانواده این زندانی امنیتی تماس داشته است. 

در روزهای گذشته بود که همسر نازنین زاغری، ریچارد رتکلیف، گفته بود که احتمالا همسرش در زندان مبتلا به ویروس کرونا شده است. 

ریچارد رتکلیف گفته بود که «مسئولان زندان از تایید یا تکذیب این که آیا نازنین به بیماری کرونا مبتلا شده، پرهیز می‌کنند، اما تعجب می‌کنم اگر نشده باشد. عوارض کافی را دارد، و مقامات نمی‌خواهند آن را ببینند». 

نازنین زاغری در توضیح حال جسمانی خود گفته بود که ««تنگی نفس و درد عضلانی دارم و سخت خسته‌ام. نفس نفس نمی‌زنم اما نفس کشیدن سخت است. و خیلی خیلی خسته‌ام. سخت خسته‌ام و سرم سنگین است. آنقدر خسته‌ام که کاری نمی‌توانم بکنم. مدتی است حس می‌کنم این یک سرماخوردگی معمولی نیست. یک هفته است که عوارض آن ادامه دارد». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه درباره وضعیت دیگر زندانیان هم گفت: «ما به زندانیان مرخصی دادیم و  بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و بهداشت و سلامت زندانیان با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است.»

اسماعیلی مدعی شد که «سلامت زندانیان برای ما اهمیت دارد». 

بخش دیگری از نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه هم تحت تاثیر ویروس کرونا بود؛ غلام‌حسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره برخورد قوه قضاییه با محتکرین دارو و لوازم بهداشتی گفت که «مهر ننگ بر پیشانی سودجویان می ماند و سخت ترین مجازات را دارند».

اسماعیلی با اشاره به اینکه «پرونده‌های قاچاق تجهیزات پزشکی و ماسک و دستکش پرونده‌های متعددی تشکیل داده‌ایم و افراد زیادی بازداشت شده‌اند» گفت: «قطعاً مجازات‌های سختی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود و اسامی آن‌ها نیز اعلام خواهد شد.» به گفته وی «اگر مورد از مصادیق افساد فی الارض مطابق قانون مجازات اعدام وگرنه مجازات‌های طویل‌المدتی از پنج سال تا بیست سال برای مرتکبین این جرایم صادر خواهد شد و نتیجه آن نیز اعلام و مجازات نیز به شکل بازدارنده‌ای اجرا خواهیم کرد.»

اسماعیلی گفت که در راستای برخورد با محتکران «بیش از ۵ میلیون ماسک» شناسایی و توقیف شد و تجهیزات کشف شده در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا توزیع شود. به گفته سخنگوی قوه قضاییه « ۳۲ میلیون» جفت دستکش هم کشف شده که به سرعت رسیدگی شده است. 

سخنگوی قوه قضاییه هم‌چنین درباره بازداشت افرادی سخن گفت که به گفته او «کلیپ‌هایی در فضای مجازی از آنها منتشر شده بود که اقدامات نامتعارفی در اماکن زیارتی انجام می‌دادند و موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شده بود». 

اشاره وی به افرادی‌ست که در روزهای گذشته با «بوسیدن» و «لیسیدن» ضریح حرم در مشهد و قم و انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی تلاش داشتند ثابت کنند که شیوع و گسترش ویروس کرونا حاصل تبلیغات ضد مذهبی‌ست و امکان ابتلا به ویروس کرونا در مکان‌های مذهبی وجود ندارد. 

امروز هم‌چنین خبر رسید که احمد تویسرکانی مشاور رییس قوه قضاییه بر اثر ابتلا به کرونا در گذشته است. 

بیشتر از