دورکاری، روشی موثر برای جلوگیری از شیوع کرونا

آن چه باید در مورد قرنطینه خانگی و دورکاری برای مقابله با کرونا بدانیم

 افرادی که تحت قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند به فرض آن که حال‌شان خوب باشد می‌توانند کارها را از خانه انجام دهند و دورکاری کنند-PIXABAY

بیش از ۳۰ مورد بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بریتانیا شناسایی شده و ترس از شیوع این ویروس سبب شده است سه شرکت بزرگ در اقدامی احتیاطی صدها کارمند خود را راهی خانه‌هایشان کنند تا از آن جا دورکاری کنند.

کریس ویتی استاد ارشد دانشگاه و مدیر ارشد امور سلامت انگلستان هشدار داده که «دیر یا زود» این ویروس مرگ‌بار گسترش می‌یابد و تبعات بالقوه‌ای دارد که لغو همایش‌ها، تعطیلی مدارس و ادارات و شلوغ شدن بیمارستان‌ها از جمله آن‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به رغم آن که مقامات بهداشتی گفته‌اند به علت محدود بودن شیوع ویروس در بریتانیا تدابیر احتیاطی مثل دورکاری ضرورتی ندارد تا کنون شرکت رسانه‌ای او.ام.دی، شرکت غول نفتی شِورون و شرکت کراس ریل که مقر همگی آن‌ها در لندن است کارمندان‌شان را به دورکاری فرستاده‌اند.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان(پی‌اچ‌ای) توصیه کرده است فقط مردم در شرایط بسیار خاص خودشان را در خانه قرنطینه کنند. مثل کسانی که منتظر نتایج آزمایش ویروس کرونا هستند، تمام کسانی که با فرد مبتلا به کرونا در تماس بوده‌اند و تمام کسانی که از سفر به کشورهای به شدت دچار شیوع کرونا برگشته‌اند.

توصیه سازمان بهداشت انگلستان این است که اگر در محیط کاری، موردی از ابتلا به کرونا شناسایی شد به جای خانه‌نشین کردن کارمندان، با گروه حفاظت بهداشتی محل خود تماس بگیرند و صحبت کنند تا اگر لازم باشد اقدامی انجام دهند.

طبق تازه‌ترین راهنمایی که دولت منتشر کرده است کسانی که با فرد مبتلا به کووید ۱۹ تماس داشته‌اند بعد از آخرین تماس باید به مدت ۱۴ روز خود را در خانه قرنطینه کنند. نشانگان‌ اصلی ویروس کرونا (کووید – ۱۹) عبارت‌اند از تب، سرفه و تنگی نفس.

در این راهنما آمده است: اگر این افراد طی ۱۴ روزی که تحت نظر هستند بدحال شوند و نتیجه آزمایش کووید ۱۹ آن‌ها مثبت شود ابتلای آنها به کرونا محرز می‌شود و باید تحت درمان قرار گیرند.

دورکاری چیست؟

 بسیاری از کسانی که تحت قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند به فرض آن که حال‌شان خوب باشد می‌توانند کارها را از خانه انجام دهند و دورکاری کنند.

داشتن اینترنت مطمئن و نیز اینترنت یدکی در صورت از کارافتادن خط اول شاید مهم‌ترین چیزی باشد که برای دورکاری لازم داریم. این اینترنت را می‌توانیم با خریدن حجم کافی اینترنت برای تلفن همراه یا رایانک و بعد به اشتراک گذاشتن آن به صورت بی‌سیم مورد استفاده قرار داد. 

اگر اتصال به رایانه خدمات‌دهنده محل کار فقط برای استفاده داخلی باشد، برای دسترسی به آن باید یک شبکه خصوصی مجازی (وی‌پی‌ان) ایجاد کرد. هم‌چنین کسانی که از شبکه‌های وای‌فای خارج از اختیار خود مثل اینترنت کافه‌ها یا محل‌های کار عمومی استفاده می‌کنند بهتر است از وی‌پی‌ان و نرم‌افزار ضدبدافزار استفاده کنند. البته کسانی که در قرنطینه هستند چنین مشکلی ندارند.

برای جلوگیری از حواس‌پرتی‌ها و حداکثر کردن کارایی در دورکاری، داشتن روال منظم و فضای کار اختصاصی نیز مهم است. برنامک‌های مدیریت زمان مثل رسکیو تیوم می‌توانند در پیروی از زمان‌بندی کاری و حفظ ساعت‌های کار منظم کمک کنند.

حق و حقوق دورکاران

به گفته مت هنکوک وزیر بهداشت بریتانیا کسانی که اداره‌شان آن‌ها را به دورکاری فرستاده است می‌توانند این مدت را جزو مرخصی استعلاجی نیز حساب کنند. او افزود قرنطینه خانگی باید «اشتغال حین درمان» به حساب آید.

دستمزد دریافتی در چنین وضعیتی به قرارداد کاری بستگی دارد و اکثر کارفرمایان برای تعداد روزهای مشخصی از مرخصی استعلاجی حقوق کامل می‌دهند.

حتی اگر کارفرما بابت روزهای استعلاجی حقوقی ندهد، کارمندان تا بیست و هشت هفته می‌توانند از حقوق قانونی استعلاجی (اس‌اس‌پی) استفاده کنند که برای هر هفته بالغ بر ۹۴.۲۵ پوند است و از روز چهارم بیماری به بعد پرداخت می‌شود.

بیش از همه آن‌هایی لطمه می‌بینند که حالت خود اشتغالی یا قرارداد شرکتی دارند که در صورت قرنطینه خانگی از حقوق اس‌اس‌پی برخوردار نخواهند بود. طبق اعلام اداره کار و بازنشستگی کسانی که سلامت عمومی را در معرض خطر قرار می‌دهند می‌توانند درخواست اعتبارات همگانی یا اشتغال کمکی و مساعده حمایتی کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان