ترکیه راه یونان را برای بیش از صد هزار پناهجو باز کرد

ماموران یونانی ۶۶ مهاجر را در روز جمعه و ۷۰ تن را در روز شنبه بازداشت کردند

به گفته وزیر دفاع یوانان در طول شب حدود ۹۶۰۰ نفر تلاش کردند تا به شکل غیرقانونی از مرز عبور کرده و وارد یونان شوند - ANGELOS TZORTZINIS / AFP

ترکیه در تلاش برای فشار آوردن به اتحادیه اروپا بر سر بحران سوریه، مرزهای خود با یونان را به روی بیش از ۱۰۰ هزارپناهجو و مهاجر باز کرده است. 

به دنبال افزایش تنش‌ها و درگیری در استان ادلب و مرگ ۳۳ سرباز ترکیه در جریان حملات هوایی، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه روز جمعه اعلام کرد که اجازه می‌دهد افراد از گذرگاه های مرزی این کشور عبور کنند. 

تقربیا بلافاصله پس از این سخنان آقای اردوغان، هزاران نفر در مناطق مرزی میان دو کشور گردآمدند. این وضع سبب شد که مسئولان یونانی با استفاده از گاز اشک‌آور و نارنجک شوک‌دهنده افراد را از حصار مرزی دور کنند. 

عصر یکشنبه، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت ۱۰۰ هزار و ۵۷۷ نفر شهر ادیرنه را ترک کرده‌اند. این رقم بیش از دو برابر شمار افرادی است که تا آخر روز یکشنبه از مرز کشور خارج شدند. 

افزایش چشمگیر آمار باعث شده تا فشار بر مسئولان یونانی در گذرگاه های مرزی افزایش یابد. یونان و ترکیه ۲۱۲ کیلومتر نوار مرزی دارند. 

سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل متحد گفت دست‌کم ۱۳ هزار نفر در معابر مرزی رسمی پازارکوله و ایپسالا و دیگر معابر غیررسمی تجمع کردند. 

لادو گویلاوا، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت در ترکیه گفت:‌ «بیشتر این افراد مردها هستند اما خانواده‌ها را هم می‌بینیم که کودکان کوچک همراه دارند.»

او گفت:‌ «بین مردم بسته‌های خوراک و دیگر وسائل اولیه را توزیع می‌کنیم ولی دما گاهی به نزدیک صفر درجه می‌رسد و باد سرد می‌وزد. ما نگران سلامتی این افراد آسیب‌پذیر هستیم که در این شرایط قرار دارند.»

بخش دیگری از مهاجران سعی کردند با عبور از دریا از سواحل ترکیه خود را به جزایر یونان برسانند. بامداد یکشنبه دست‌کم سه قایق حامل مهاجران به جزیره لس‌بوس رسید. 

آلکیویادیس استفانیس وزیر دفاع یوانان گفت در طول شب حدود ۹۶۰۰ نفر تلاش کردند تا به شکل غیرقانونی از مرز عبور کرده و وارد یونان شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام های مسئول، ماموران ۶۶ مهاجر را در روز جمعه و ۷۰ تن را در روز شنبه بازداشت کردند. از این میان که همگی شهروندان افغانستان هستند، ۱۷ نفر به اتهام ورود غیرقانونی به یونان زندانی شدند. از سال ۲۰۱۴ به این سو این اولین بار است که چنین حکمی به اجرا در می‌آید. 

طبق توافق سال ۲۰۱۶، ترکیه قبول کرد که در ازای دریافت کمک شش میلیارد یورویی، جلوی موج پناهجویان به اروپا را بگیرد. 

اما به دنبال افزایش تنش نظامی در استان ادلب سوریه، حدود ۹۵۰ هزار آواره غیرنظامی سوری به سوی مرز سوریه با ترکیه رانده شده‌اند. 

روز شنبه، آقای اردوغان گفت ترکیه مانع پناهجویانی که در حال حاضر در ترکیه هستند و امید رفتن به اروپا را دارند، نمی‌شود. 

آقای اردوغان اضافه کرد:‌ «ما دروازه‌ها را به روی پناهجویان نمی‌بندیم. اتحادیه اروپا باید سر حرفش بایستد. ما موظف به مراقبت و سیر کردن شکم این همه پناهجو نیستیم.» 

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent