دنیای فرازمینی‌ها می‌تواند دارای حیات باشد

یک سیاره فراخورشیدی ممکن است آب مایع داشته باشد

حیات‌ در سیاره‌های بزرگ‌تر از زمین می‌تواند امکان‌پذیر باشد-M. KORNMESSER / European Southern Observatory / AFP

دانشمندان می‌گویند سیاره‌ای که اندازه‌ای دو برابر زمین دارد ممکن است قابل سکونت باشد و این دریچه‌های جدیدی برای تحقیق در مورد وجود حیات فرازمینی می‌گشاید.

سیاره فراخورشیدی K2 18-b ممکن است زیر اتمسفر مملو از هیدروژن، در سطح خود حاوی آب به شکل مایع باشد.

پژوهشگران شعاع، جرم، و اطلاعات جوی این سیاره فراخورشیدی دوردست را بررسی و از مدل سازی برای یافتن آب استفاده کردند.

فاصله سیاره  K2-18b با ما ۱۲۴ سال نوری است، ولی در مقایسه با اجرام فراخورشیدی دیگر، نسبتاً نزدیک به حساب می‌آید. این سیاره شباهت زیادی با زمین دارد: با شعاع دوبرابر و جرم ۸.۶ برابر سیاره ما.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حیات در سیاره‌های بزرگتر از زمین اما کوچکتر از نپتون، درست مثل K2-18b، می‌تواند امکان‌پذیر باشد.

این سیاره فراخورشیدی از قبل هم نسبتاً مشهور بوده است. اولین بار در سال ۲۰۱۷ کشف شد، و سبب شد گمانه‌زنی‌های فراوانی در مورد شرایط آن مطرح شود. اواخر سال قبل هم شور و هیجان زایدالوصفی متوجه این سیاره شد، چون اولین سیاره‌ای جز زمین بود که بخار آب در اتمسفر آن کشف شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین مطالعات انجام شده، شرایط زیر اتمسفر این سیاره بررسی شده است و نشان می‌دهد همانطور که دانشمندان امیدوار بودند، حیات می‌تواند در آن به وجود آید. دکتر نیکو مدوسودان، از مؤسسه ستاره‌شناسی کمبریج که سرپرست این مطالعات است گفت: «بخار آب در اتمسفر چندین سیاره فراخورشیدی شناسایی شده است، اما حتی اگر آن سیاره در محدوده قابل سکونت وجود داشته باشد، لزوماً به این معنا نیست که سطح آن شرایط سکونت را دارد. برای آن‌که شرایط سکونت محرز شود، باید به درک واحدی از شرایط درونی و جوی سیاره برسیم، به خصوص امکان وجود آب به شکل مایع در زیر اتمسفر.»

برخی دانشمندان می‌گویند K2-18b به خاطر اندازه آن بیشتر به نمونه کوچکتری از نپتون شبیه است تا نمونه بزرگتری از زمین.

دانشمندان حدس می‌زنند نپتون کوچک یک پرده هیدروژنی بزرگ پیرامون لایه‌ای از آب با فشار بالا داشته باشد و هسته درونی آن از سنگ و آهن باشد.

اگر ضخامت این پرده زیاد باشد، سیاره بیش از حد داغ می‌شود و فشار سطح لایه آب زیرین آن آنقدر زیاد خواهد بود که امکان حیات وجود نخواهد داشت.

بر اساس مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال اخترفیزیک، پرده هیدروژنی سیاره K2-18b علیرغم اندازه بزرگ آن لزوماً ضخیم نیست و در لایه آب آن می‌تواند حیات وجود داشته باشد.

اخترشناسان از مشاهدات کنونی اتمسفر استفاده کرده و تأیید کردند که اتمسفر این سیاره مملو از هیدروژن بوده و دارای مقادیر قابل ملاحظه‌ای بخار آب است.

آنان همچنین دریافتند که میزان سایر مواد شیمیایی مثل متان و آمونیاک در این سیاره کمتر از انتظار بوده است. اما معلوم نیست این میزان به فرایندهای زیستی ربط دارد یا نه.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که وسعت پرده هیدروژنی این سیاره بر اساس داده‌های موجود می‌تواند حداکثر حدود ۶ درصد جرم سیاره باشد. در اغلب نتایج این میزان خیلی کمتر است.

حداقل مقدار هیدروژن حدود یک‌میلیونیوم جرم است، مانند کسر جرمی اتمسفر زمین.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از زندگی