قاچاقچی مواد مخدر ۴۵ میلیون پوند را به باد داد

این قاچاقچی رمزهای بیت‌کوین را در جعبه قلاب ماهیگیری پنهان کرده بود

بر اساس نرخ فعلی ارز، ثروت از دست رفته این قاچاقچی معادل ۵۴ میلیون یورو (۴۵ میلیون پوند) است - INA FASSBENDER / AFP

بنا بر گزارش‌ها، قاچاقچی مواد مخدری اهل ایرلند رمزهای دسترسی به ثروت بیت‌کوینی‌ معادل میلیون‌ها یورو را به محل دفن زباله‌ها فرستاد و کل این ثروت را از دست داد.

کلیفتون کالینز ۴۹ ساله، رمزهای محرمانه دسترسی به کیف پول الکترونیکی حاوی شش هزار بیت‌‌کوین را روی یک  کاغذ A4 نوشت و اوایل سال ۲۰۱۷ آن را در جعبه قلاب ماهیگیری‌اش گذاشت.

کالینز، که اصالتاً اهل دوبلین است اواخر آن سال دستگیر و به جرم قاچاق حشیش به پنج سال زندان محکوم شد. پس از آن صاحبخانه‌اش بسیاری از اموالش را از خانه‌اش بیرون ریخت و آن‌ها را به محل دفن زباله‌ها در شهرستان گالوِی فرستاد.

طبق گزارش روزنامه آیریش تایمز (که اولین بار این داستان را نوشته) کارگران محل دفن زباله‌ها به یاد دارند که قطعات این جعبه قلاب  ماهیگیری را دیده‌اند اما پسماندها را برای سوزاندن به چین و آلمان فرستاده‌اند.

بر اساس نرخ فعلی ارز، ثروت از دست رفته معادل ۵۴ میلیون یورو (۴۵ میلیون پوند) است.

این سرمایه بیت‌کوینی درون ۱۲ حساب اینترنتی قرار دارد و گفته می‌شود در فاصله اواخر سال ۲۰۱۱ تا اوایل سال ۲۰۱۲ با استفاده از پول نقد حاصل از تولید حشیش جمع شده است. 

دفتر امور جنایی ایرلند بر این کیف پول‌ها نظارت دارد، اما بدون داشتن رمزکلیدهای خصوصی کالینز راهی برای دست‌یابی به آن‌ها نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رمزکلید خصوصی از رشته‌ای حرف و عدد تشکیل شده و عمداً طوری طراحی شده که به خاطر سپردنش سخت باشد. تنها راه دسترسی به کیف پول بیت‌کوینی، داشتن این رمز الفبا-عددی است و بدون آن نمی‌توان این رمزارز را خرج یا منتقل کرد.

طبق مطالعه‌ و برآورد شرکت پزشکی قانونی دیجیتالی با نام چِین آنالیسیس در سال ۲۰۱۷، حدود چهار میلیون بیت‌کوین برای همیشه از دسترس خارج شده و این حدود ۲۰ درصد از کل مقدار بیت‌کوین‌های موجود در تاریخ جهان است.

ثروت کالینز بیشترین مقداری نیست که تا کنون از دست رفته است. در سال ۲۰۱۳ ماجرای جیمز هاوِلز، متخصص فناوری اطلاعات اهل ولز، سرخط خبرها شد. او سخت‌دیسکی حاوی ۷۵۰۰ بیت‌کوین را تصادفاً دور انداخته بود.

در سال ۲۰۱۷ (که قیمت بیت‌کوین به ۲۰ هزار دلار می‌رسید) آقای هاولز در مصاحبه‌ای با نشریه نیوزویک گفت با از دست دادن رمزارزهایم «کاملاً کنار آمده‌ام.»

او گفت: «روزهای خوب و بد می‌آیند و می‌روند. در مجموع حالم خوب است. به هر حال آه و زاری برای پول از دست رفته فایده‌ای ندارد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی