هشدار کتائب حزب الله عراق در مورد عواقب همکاری با نیروهای آمریکایی

شبه نظامیان وفادار به ایران، همکاری با نیروهای آمریکایی را جرم می شناسند ‏

کتائب حزب الله هشدار می دهد هر گونه همکاری با نیروهای آمریکایی عواقب ناگواری خواهد داشت. عکس از: ‏AFP‏

آن گونه که به نظر می رسد برخورد شبه نظامیان وفادار به رژیم ایران با دولت عراق در پیوند به حضور نیروهای آمریکایی در آن کشور، شباهت بسیاری به رفتار خشونت آمیز سازمان های تروریستی همچون القاعده و داعش دارد که گزینه اول آن ها همواره و در هر عرصه، خشونت و کشتار است و هیچ استثنای دیگری وجود ندارد. تازه ترین دلیلی که این مدعا را ثابت می کند، هشدار اخیر کتائب حزب الله عراق به تمام شرکت ها و نهادهای است که با نیروهای آمریکایی در عراق همکاری و یا سر و کار دارند. کتائب حزب الله که به عنوان یکی از قدرتمندترین گروه های مسلح وفادار به تهران شناخته می شود و توسط سپاه پاسداران ایران ایجاد شده است، از تمام شرکت ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی خواسته است، همکاری خود را با نیروهای آمریکایی در عراق متوقف کنند، این در حالی است که نیروهای آمریکایی بنا به درخواست رسمی دولت منتخب عراق به این کشور آماده اند.

ابوعلی العسکری، سخنگوی کتائب حزب الله عراق، آخرین هشدار خود را به تمام شرکت های حمل و نقل، نهادهای امنیتی و سایر شرکت های که با نیروهای آمریکایی همکاری دارند صادر کرده و تأکید کرده است که تمام قراردادهای دیپلماتیک، امنیتی، لجستیکی و یا اقتصادی بایستی پیش از 15 مارس جاری با نیروهای آمریکایی لغو شود، در غیر این صورت، افراد و شرکت های که خلاف ورزی کنند، مسئول پیامدهای بعدی خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشدار اخیر کتائب حزب الله عراق شامل تمام شرکت ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی است و برای این گروه تفاوتی نمی کند که قرارداد های انجام شده با نیروهای آمریکایی مطابق به قوانین پذیرفته شده در عراق باشد و یا خیر و یا این که لغو قراردادهای یاد شده، افراد و پیمان کاران عراقی را با چه دشواری ها و زیان های مالی رو به رو می کند، اهمیتی ندارد.

البته، گروه های مسلح از سال 2003 تا کنون بارها این گونه هشدارهای را صادر کرده، افراد و شرکت های که با بخش های نظامی سر و کار داشند را تهدید می کردند که بایستی همکاری خود را به صورت عاجل متوقف کنند، در غیر آن، مجازات سختی در انتظار آن ها خواهد بود.

قابل یاد آوری است که هشدار کتائب حزب الله تنها متوجه شرکت های حمل و نقل و نهادهای امنیتی نبوده بلکه کتائب حزب الله از وزارت های دفاع، کشور و نهادهای مبارزه با تروریسم نیز خواسته است به منظور تحقق اهداف والای ملی، همکاری های خود را با نیروهای آمریکایی در عراق پایان دهند. با آن که هشدار کتائب حزب الله، مجازات همکاری با نیروهای آمریکایی را مشخص نکرده است اما با توجه به پیشینه عملکرد این گروه، به نظر می رسد که متهمان با مجازات اعدام رو به رو شوند.   

البته هشدار اخیر کتائب حزب الله، تهدیدی جدی برای نیروهای عراقی تلقی می شود، زیرا نیروهای آمریکایی در حال حاضر پایگاه مشخصی ندارند و در پایگاه های مختلف نظامی عراق به سر می برند و هر تهدیدی که متوجه نیروهای آمریکایی باشد، عراقی ها را نیز به شدت تهدید خواهد کرد. کتائب حزب الله دستورالعمل های را در مورد شیوه برخورد با نیروهای آمریکایی ارائه کرده و افزوده است مسئولان محترم دولتی بایستی در هیچ زمینه ای با نیروهای آمریکایی همکاری نکنند و از برقراری روابط با دشمنان ملت عراق و سهم گیری در پروژه های خرابکارانه آن ها خودداری کنند.

در همین حال، بسیاری از سیاستمداران، هشدار گروه حزب الله را تهدید جدی تلقی می کنند، به ویژه این که شبه نظامیان وابسته به این گروه، در آدم ربایی، شکنجه و کشتار شهرت فوق العاده دارند و در سرکوبی اعتراضات مردمی در عراق نیز نقش قابل ملاحظه داشتند.

با آن که دفتر سیاسی کتائب حزب الله در منطقه مستحکم سبز بغداد موقعیت دارد، اما این گروه که هدف اساسی آن تأمین منافع رژیم ایران در منطقه است و اعضای آن خود را پیرو ولایت فقیه به رهبری آیت الله خامنه ای می دانند، کم تر با نهادهای عراقی در تماس می شوند.

همچنان کتائب حزب الله در اعلامیه ای اخیر خود، از رسانه های عراقی خواسته است نقش مثبت خود را در راستای حمایت از مقدسات و ارزش ها و تحقق منافع والای ملی ایفا کنند و البته شکی نیست که روزنامه نگاران عراقی، عمق این تهدید را درک می کنند و می دانند که خطر هشدار کتائب حزب الله پیوسته آن ها را دنبال خواهد کرد.

ناظران عقیده دارند که هشدار اخیر کتائب حزب الله، در واقع، بیانگر دیدگاه سپاه پاسداران ایران است و رژیم ایران هیچ حاکمیت و اقتداری را در عراق به رسمیت نمی شناسد بلکه قصد دارد در قبال تحولاتی که در قلمرو عراق اتفاق می افتد به گونه مستقیم واکنش نشان دهد.

https://www.independentarabia.com