توافقنامه صلح بین دولت آمریکا و طالبان در دوحه قطر به امضاء رسید

شهروندان کابل؛ «امید داریم که در توافق میان آمریکا و طالبان، صفحه تازه و خوشی را برای مردم این سرزمین به ارمغان آورد.»

شماری از شهروندان افغانستان می‌گویند که امید داریم امضای توافق نامه صلح که میان ایالات متحده آمریکا و نمایندگان طالبان در دوحه قطر به امضاء رسید، باعث صلح و ثبات دائمی در کشور شود و به قتل، خون ریزی و ناامنی در افغانستان پایان دهد.

ساعتی پیش توافقنامه صلح که هنوز مفاد آن برای عموم نامشخص و اعلام نشده است بین نماینده طالبان ملا برادر و زلمای خلیل زاد نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در دوحه قطر به امضاء رسید.

گام بعدی آغاز گفتگوهای بین افغانی است که طالبان و نماینده رسمی دولت افغانستان را یکجا بر سر یک میز مذاکره خواهد آورد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به صراحت گفت که در صورت نقض تعهدات توسط طالبان این توافق ملغی خواهد شد.

و اما در حالی که تمامی مردم افغانستان در پای شبکه های خبری و رادیویی گوش به اخبار دوحه و ارگ دوخته بودند، در کوچه و بازار خوش بینی های بسیار بخصوص بعد از اعلام نتایح انتخابات ریاست جمهوری و اینک خبر از گفتگوهای صلح وجود دارد. به گفته شهروندان کابل، سال‌ها است که افغانستان در دود و آتش می‌سوزد و مردم  کشور در این راه قربانی می‌دهند اما تاکنون برای لحظه‌ی نیز احساس آرامش و صلح نکرده ایم. «امید داریم که این توافق که میان آمریکا و نماینده گان طالبان صورت می‌گیرد، صفحه تازه و خوشی را برای این سرزمین و مردم اش به ارمغان بیاورد.»

چهار دهه است جنگ و دادن قربانی و به دنبال آن ۱۸ ماه مذاکره طالبان با آمریکا در دوحه قطر، همچنان امیدها و ناامیدی های فراوانی را در کشور ایجاد کرده است. اختر محمد، یک نفر از خطیبان مسجد شهر کابل در رابطه با توافق نامه ای که میان امریکا و نمایندگان طالبان به امضاء می‌رسد به اندیپندنت فارسی می‌گوید: «صلح خیر است و کتاب مقدس ما که قرآن کریم است برای صلح و دوستی میان بشریت بیشتر تاکید کرده است و هر برنامه و یا موافقت نامه که باعث قطع جنگ، برادر کشی، تامین صلح واقعی و ثبات دائمی در کشور عزیز ما می‌شود، ما از آن استقبال می‌کنیم و وعده می‌دهیم که تمام علمای کشور برای حمایت از پروسه صلح، آمده هستند که همکاری مخلصانه داشته باشند.»

«بس است ما تا چه وقت برای منافع دیگران قربانی بدهیم و کشور خود را ویران بسازیم، اکنون از طالبان می‌خواهیم که به زودی به کشور شان برگشته و در باسازی و نوسازی افغانستان، سهیم شوند و کشور را از نابودی و تنش های قومی، سمتی و گروهی نجات دهند.» خطیب مسجد می گوید.

 

جمیل نورزی، یکی دیگر از ساکنان شهر کابل می‌گوید:«این یک توافق نامه خوب برای مردم  و کشور ما است. مردم ما سال‌ها است که در جنگ و رنج زندگی می‌کنند، امید است که با امضای این توافق نامه، افغانستان به صلح واقعی برسد و ما بتوانیم که در یک فضای بهتر یک‌جا به عزیزان خود زندگی داشته باشیم، ما دیگر هیچ امید نداریم جز اینکه جنگ در کشور ما ختم شده صلح و آرامش تامین شود.»

به گفته نورزی: «اگر این توافق نامه برای تقسیم قدرت و تشکیل حکومت های جداگانه باشد بدانید که توافق نامه صلح نه، بلکه زهر کشنده و بدون درمان برای افغانستان و مردم است امید که چنین نباشد.»

نورالله کاکر، روی جاده کار می‌کند وی می‌گوید: «ما می‌خواهیم که در وطن ما صلح و آرامی به وجود بیایید، اما صلحی که، دستاوردهای سال های گذشته ما را نابود نسازد و از نظام موجود حمایت شود، ما خواهان صلح نیستیم که هر که قدرت را طرف خود کش نموده کشور را به بحران ببرند.»

سنگال‌سا، که از اتباع سیک افغانستان است از امضای توافق نامه صلح نیز احساس رضایت می کند؛ «ما از امضای این توافق نامه که میان امریکا و طالبان صورت می‌گیرد، خوش هستیم و می‌دانیم که به خیر و صلاح افغانستان است و امید است که باعث صلحی همیشگی در کشور ما شود.»

این دیدگاه های شهروندان افغانستان در رابطه به ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دائمی در کشور شان در حالی ابراز می‌شود که توافقنامه صلح با طالبان امضا شده است و در چهار ماه آینده چهار هزار نیروی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد. پس از آن مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان آغاز می شود و مردم امید دارند که از شرایط صلح توافق شده بین آمریکا و طالبان بیشتر بدانند و منافع مردم در این گفتگوها به طور اخذ تامین شود.

در این روز تاریخی، ۲۹ فوریه ۲۰۲۰، مردم افغانستان بی صبرانه منتظر شنیدن خبر صلح سراسری و پیوستن طالبان به پروسه صلح و آتش بس سراسرس هستند. آقای اشرف غنی رییس جمهور افغانستان پیشاپیش در ارگ ریاست جمهوری ضمن استقبال از پروسه صلح با طالبان تاکید کرد که امارت اسلامی افغانستان به هیچ وجه توسط دولت و مردم قابل پذیرش نیست. 

بیشتر از