احمد مسعود: بحران انتخابات افغانستان به ضرر صلح و مردم است

تصمیم نهایی مذاکرات صلح بین‌افغانی را نه هیات افغانی، بلکه لوی جرگه خواهد گرفت

احمد مسعود- AFP

احمد مسعود می‌گوید که بحران انتخابات ریاست جمهوری، به ضرر صلح، امنیت و مردم افغانستان است. سیاسیون این کشور باید در این مرحله حساس تصمیمی بگیرند که خواست و آرزوی مردم باشد.

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، که به تازگی از سوی جبهه مقاومت این کشور رسما به عنوان جانشین پدرش معرفی شده است، پنجشنبه هشتم اسفند درباره گفتگوهای صلح با طالبان و جنجال‌ها بر سر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری با نمایندگان رسانه‌ها در کابل گفتگو کرد. «ادامه بحران انتخاباتی در افغانستان و اختلاف‌های سیاسی در این کشور، بدون شک به روند صلح و امنیت مردم، ضربه سنگینی وارد می‌کند. سیاسیون باید در این مقطع اساس تصمیم‌هایشان را به گونه‌ای بگیرند که باعث تشنج بیشتر در کشور نشود.»

آقای مسعود گفت: «به باور من، روند جاری صلح، فرصت خوبی برای ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان است. سیاسیون کشور باید از این فرصت درست و مدبرانه استفاده کنند تا خدای ناخواسته بیشتر شدن تنش‌ها باعث ادامه جنگ و بی ثباتی در کشور نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود جوان که در بین اقشار گوناگون کشور دارای طرفداران و هواخواهان بسیاری است، نشست هایی نیز با زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در گفتگوهای صلح با طالبان داشته است. مسعود در این نشست خبری به رسانه ها گفت: «قهرمان ملی، برای آوردن صلح و ثبات دائمی به افغانستان، تلاش بسیاری کرد تا اینکه جانش را از دست داد. من نیز آمده‌ام تا به قیمت جانم برای آوردن صلح واقعی و قطع خون‌ریزی در این کشور، از هیچ تلاش و کمکی دریغ نکنم. این را به صراحت می‌گویم که در هر حالتی در کنار مردم خود ایستاده‌ام و برای فردای روشن افغانستان همکاری می‌کنم.»

آقای مسعود، همان جمله به یاد ماندنی پدرش را تکرار کرد: «اگر به اندازه پکولم (سرپوش مردم خطه شمال افغانستان)، در افغانستان برایم جایی باقی بماند، کنار مردمم ایستاده و برای آوردن صلح و خاتمه جنگ مبارزه می‌کنم و به شما قول می‌دهم که تحت هر شرایطی در افغانستان، مردم و کشورم را ترک نخواهم کرد.»

دیوارنگاری از قهرمان ملی افغانستان، احمد شاه مسعود- کابل- AFP

وی در پایان سخنانش از حکومت افغانستان خواست، هر چه زوتر یک هیات ملی و همه‌شمول افغانی را برای مذاکرات صلح با طالبان آماده کند و تاکید کرد که «در این بخش و تمام بخش‌هایی که برای آرامش مردم و کشورم نیاز باشد، با دولت همکاری خواهم کرد.»

اظهارات احمد مسعود، جانشین قهرمان ملی افغانستان، در رابطه با گفت‌وگوهای صلح، در حالی ابراز می‌شود که قرار است توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریکا و نمایندگان طالبان، در تاریخ ۲۹ فوریه، در دوحه قطر، به امضا برسد.

می‌گویند که پس از امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان، گفت‌وگوهای صلح میان هیات افغانی و نمایندگان طالبان آغاز خواهد شد. تا کنون مشخص نشده است که چه کسانی از طرف حکومت افغانستان با طالبان مذاکراه خواهند کرد. ارگ افغانستان بارها تاکید کرده است که تصمیم نهایی مذاکرات صلح بین‌افغانی را نه هیات افغانی، بلکه لوی جرگه، خواهد گرفت.

بیشتر از