کرونا در ایران؛ موافقت با مرخصی برخی زندانیان سیاسی

هشدار نسبت به خطراتی که سلامت دیگر زندانیان سیاسی را تهدید می‌کند

بند عمومی زندان زنان اوین‌، سال ۱۳۸۴ - عکس آرشیویست ATTA KENARE / AFP

از روز گذشته، تعداد محدودی از زندانیان سیاسی در ایران به مرخصی آمده‌اند. گفته شده که دلیل موافقت با این مرخصی، نگرانی از شیوع کرونا به داخل زندان‌ها و ابتلای زندانیان بوده است.

 ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، روز چهارشنبه بخشنامه‌ای خطاب به «کلیه مراجع قضایی» صادر کرد و از آنها خواست که برای «حفظ سلامت زندانیان» به برخی از آنها تا 15 فروردین 1399 مرخصی داده شود.

این بخشنامه پس از آن صادر شد که خانواده زندانیان سیاسی خواستار اعطای مرخصی به این زندانیان شده بودند. آنها اعلام کرده بودند که در صورت ابتلای زندانیان به کرونا، مسئولان امنیتی و قضایی را مسئول می‌دانند.

بر اساس بخشنامه روز چهارشنبه قوه قضاییه، زندانیانی که شرایط عمومی مرخصی را دارند، زندانیان سیاسی که حکمشان کمتر از 5 سال است و کسانی که مبتلا به بیماری حاد هستند و یا سن بالای 70 سال در مردان و 60 سال در زنان دارند، می‌توانند پس از تامین وثیقه یا موافقت نهادهای امنیتی مشمول این مرخصی شوند.

در این بخشنامه، تکلیف کسانی که در اختیار نهادهای امنیتی مانند اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات هستند، روشن نشده است.

روز گذشته مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار زندانی و ندا ناجی، فعال حقوق کارگری به استناد همین بخشنامه به مرخصی آمدند. 

برای آزادی ندا ناجی 500 میلیون تومان وثیقه تعیین شده بود. خانواده برخی دیگر از زندانیان سیاسی که مشمول این بخش‌نامه می‌شوند، نسبت به سنگین بودن مبلغ وثیقه‌ها اعتراض کرده‌اند. 

این در حالی است که خانواده برخی زندانیان سیاسی که به مرخصی نیامده‌اند، نسبت به خطراتی که سلامتی زندانیان را تهدید می‌کند، هشدار داده‌اند.

پدر آتنا دائمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین یکی از کسانی است که نسبت به وضعیت سلامت دختر خود هشدار داده و خواستار آزادی یا اعطای مرخصی به او شده است. 

مهدی حاجتی، نماینده سابق شورای شهر تهران - که خود به تازگی از زندان آزاد شده است، نیز با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود از اجرا نشدن این بخشنامه در زندان‌هایی مانند عادل آباد شیراز و دیگر زندان‌های شهرستان‌ها ابراز نگرانی کرده است. 

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، هم با انتشار متنی در صفحه توییتر خود نوشته است، به رغم ابتلای همسرش به «بیماری حاد» به او مرخصی نداده‌اند.

در مقابل علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های ایران، گفته که برای پیشگیری از اپیدمی و شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور، از روز جمعه، تمامی فعالیت‌های جمعی زندانیان از جمله فعالیت‌های ورزشی، هنری، فرهنگی، حرفه‌آموزی و اشتغال و حتی برگزاری نماز‌های جماعت به حالت تعلیق درمی‌آید.

بیشتر از